Babylon 5 - Serie 4

17-08-2004

8.5

Babylon 5 - Serie 4 (DVD)

Het is 2261. Op het ruimtestation Babylon 5 is de stemming niet bepaald vrolijk, ondanks dat men het eeuwenoude vijandige ras van de Shadows een zware klap heeft toegediend. De strijd ging namelijk gepaard met grote verliezen in manschappen, en tot overmaat van ramp zijn ook beveiligingshoofd Michael Garibaldi (Jerry Doyle) en kapitein John Sheridan (Bruce Boxleitner) verdwenen. Er is echter één geluk: wat betreft oorlog en geweld lijkt de rust voor even teruggekeerd. Dit is echter van korte duur, want er zijn weer een hoop problemen op komst. Zoals de plannen van het aardse bestuur, dat zich tegen Babylon 5 lijkt te hebben gekeerd. En de immer gespannen relatie tussen Centauri en Narn. De Minbari zitten na het opheffen van de Grijze Raad eveneens met hun eigen moeilijkheden. En ook de Shadows blijken niet stil te zitten. Werk genoeg dus voor de bemanning van B5. Tenminste, voor de manschappen die over zijn. Ondertussen is de zoektocht naar Garibaldi en Sheridan in volle gang...

Bij de door Joe Michael Straczynksi bedachte science fiction-serie Babylon 5 was het van begin af aan de bedoeling dat de overkoepelende plot vijf jaar zou beslaan, op TV overeenkomend met vijf seizoenen. Bij het bekijken van het vierde seizoen krijg je echter ongetwijfeld de indruk dat alle grote verhaallijnen (waaronder de oorlog met de Shadows, de vete tussen B5 en Earthforce, de onenigheid tussen Narn en Centauri en de dreigende burgeroorlog bij de Minbari) afgerond worden, en dat een vijfde jaar eigenlijk overbodig is. De reden hiervoor is heel eenvoudig. Lange tijd leek het er namelijk op dat het vierde seizoen tevens het laatste zou worden, en dat Straczynski dus niet de gelegenheid zou krijgen om het volledige vijfjarige verhaal te vertellen. En dus werd aanvankelijk besloten om het verhaal dan maar in vier jaar af te ronden (men kreeg pas tegen het einde van seizoen 4 te horen dat de serie toch de volle vijf jaar af mocht maken). Dit heeft voor de kijker één voordeel, namelijk dat het vierde seizoen werkelijk bol staat van de belangrijke ontwikkelingen, plotwendingen en grootse ruimteveldslagen. Wat dit laatste betreft valt op dat de CG-effecten er sinds het eerste jaar duidelijk op vooruit zijn gegaan. Ook het acteerwerk is als vanouds, prima dus. Al deze zaken hebben tot gevolg dat dit een van de sterkere, zo niet het sterkste seizoen van Babylon 5 is. Onlangs is deze vierde reeks, net als de eerste, tweede en derde, op DVD verschenen.

Wat betreft de verpakking een kleine opmerking. Warner heeft, naar verluid vanwege klachten van de consument, besloten om de verpakking te wijzigen van de bekende boekwerk-achtige box naar zes losse slimcases in een kartonnen hoes. Wellicht is het laatste wat gebruiksvriendelijker, maar echt consistent is het niet.

Genre: Science fiction, TV
Jaar: 1997
Speelduur: 929 min
Verpakking: Slimcase (6x)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 7321931279727

• Informatieboekje
  • The Universe of Babylon 5
  • Audiocommentaar bij drie afleveringen
  • Episode previews
  • Inleiding
  • No Surrender, No Retreat Suite
  • Celestial Sounds

Ondanks dat de serie vrijwel overal in 1.33:1 werd uitgezonden, is Babylon 5 opgenomen met een breedbeeld-weergave in het achterhoofd. Gelukkig staan de 22 afleveringen ook als zodanig op DVD. Bij het beoordelen van het anamorfe 1.78:1-beeld zien we dat de kwaliteit nogal varieert. De fans die in het bezit zijn van de voorgaande boxsets zullen dit ongetwijfeld herkennen, want daarbij was exact hetzelfde het geval. En dus betekent het dat ook deze keer de effectscènes en composietscènes (combinatie van CG- en ‘traditionele’ filmbeelden) heel wat softer ogen dan het overige materiaal. Op de overige fronten scoort het beeld over het algemeen een ruime voldoende. Zo zijn de kleuren mooi vol, heeft de weergave een heldere aanblik, en blijft het wat ongerechtigheden betreft bij wat lichte filmgrain en een enkel wit spettertje of krasje. Wat wel een noemenswaardig minpuntje is, is de iets te hoog geplaatste ondertiteling.

Exact zoals bij de voorgaande boxsets is ook dit maal het oorspronkelijke matrix-surroundgeluid in Dolby Digital 5.1-vorm gegoten. Dat lijkt veelbelovend, bijvoorbeeld wat betreft de eerder genoemde ruimtegevechten. Ideaal om op geluidsgebied het een en ander uit de kast te trekken, zou je zeggen. Helaas blijkt dat tegen te vallen, want echt spectaculair is het aanwezige 5.1-geluid (384kbit/s) op deze momenten niet. Daarvoor wordt er te weinig gebruik gemaakt van surroundeffecten en de goede ruimtelijkheid die het 5.1-formaat kan bieden. Hier en daar valt wel wat activiteit van de achterluidsprekers te bespeuren (heel af en toe in split-surround), maar meestal gaat het dan om de muziek en wat subtiele ambiance. Qua effectgebruik laat het spoor heel wat kansen liggen. Verder valt er weinig te klagen: dialogen zijn goed verstaanbaar (al is er wederom sprake van enig doorbloeden van center naar links en rechts), en op gepaste momenten mag ook het LFE-kanaal meedoen. Tevens heeft het geluid heeft een heldere en volle klank, met één uitzondering. In de aflevering ‘Into the Fire’ klinkt het geluid namelijk vrij dof en overstuurd. De overige afleveringen hebben hier geen last van. Al met al bovengemiddeld geluid voor een TV-serie.

Zoals gebruikelijk een bescheiden aantal extra’s bij het seizoen. Op de vorige boxsets waren enkel de commentaartracks niet Nederlands ondertiteld, nu geldt dat vreemd genoeg voor alle extra’s.

Introductie (Disc 1, duur: 6 min)
Een extra die de verzamelaar bekend voor zal komen. Want net als bij de vorige drie boxsets krijg je ook nu een introductie op het seizoen. En ook deze keer is de term ‘introductie’ nauwelijks van toepassing, maar was ‘samenvatting’ een betere benaming geweest. Niet kijken dus voor je het gehele seizoen gezien hebt. Overigens komt in deze extra ook Richard Biggs (Dr. Franklin) aan het woord, die in mei spijtig genoeg is overleden aan een beroerte.

Bij het vierde seizoen vind je een gesproken toelichting bij drie afleveringen, namelijk:
- Falling Towards Apotheosis (Disc 1): Een toelichting van Bruce Boxleitner, Jerry Doyle, Peter Jurasik en Patricia Tallman. Het gezelschap creëert een luchtige sfeer, waarbij de grappen en sarcastische opmerkingen (bijvoorbeeld over de ‘deuken’ in Jerry Doyle’s hoofd) over en weer vliegen. Qua productietechnische inzichten stelt dit spoor echter jammerlijk teleur. Toch is het een onderhoudend spoor, waarin duidelijk de goede onderlinge sfeer naar voren komt.
- The Face of the Enemy (Disc 5): Commentaar van schrijver/bedenker J. Michael Straczynski en regisseur Michael Vejar. , waarbij Vejar vertelt over de moeilijkheden en uitdagingen op regiegebied, en hoe het was om met de cast te werken. Ook praten beide heren over de sets, en tevens duiken ze diep in de filmtechnische details wanneer ze het bargevecht in deze aflevering bespreken. Prima commentaar.
- The Deconstruction of Falling Stars (Disc 6): Bij de allerlaatste aflevering van het seizoen horen we wederom Straczinsky, met een - zoals gebruikelijk - erg interessante toelichting. Aan bod komt o.a. de ongewone opzet van de aflevering, die mede een gevolg was van het onverwachte groene licht voor een vijfde seizoen. Ook de thematiek, over het ontstaan en het naar beneden halen van helden, wordt uitgebreid besproken.

Episode Previews
Als je in het aflevering-selectie-menu het kruisje naast de aflevering selecteert krijg je een voorproefje van de betreffende episode te zien, zoals die destijds op TV getoond werden om het publiek lekker te maken.

Celestial Sounds (Disc 6, duur: 6 min)
In deze featurette staat de prima muziek van B5 centraal, geschreven door de Duitse componist Christopher Franke. Er wordt onder meer wat verteld over zijn werkwijze en kracht.

No Surrender, No Retreat Suite
Een soort van muzikale samenvatting van het gehele seizoen, bestaande uit beeldfragmenten die ondersteund worden door een lange compositie van Christopher Franke. Voor de liefhebbers van het werk van Franke zeker het bekijken en beluisteren waard.

The Universe of Babylon 5 (Disc 6)
Voornamelijk achtergrondinfo over verschillende zaken, in de vorm van korte filmpjes met toelichting:
- Personnel Files: info over bepaalde personages, dit maal Lyta Alexander, Kosh II, Neroon, Cartagia en Lorien.
- Data Files: hier kom je wat te weten over Proxima 3, The Voice of Resistance, Edgar Industries, de verzetsstrijders op Mars en de strijd om Aarde.
- Gag Reel (3 min): een korte compilatie van versprekingen, gevallen van slappe lach, en een aantal scheldkanonnades.

Informatieboekje
Tot slot bevat de verpakking nog het bekende boekje met daarin de samenvatting en hoofdstukindeling van de 22 afleveringen, alsmede een voorwoord van Straczynski.

Het vierde seizoen van de science-fiction serie Babylon 5 staat bol van de belangrijke ontwikkelingen, en is als gevolg verplichte kost voor de fans. Op DVD-gebied weten zij inmiddels wat ze kunnen verwachten, want de onlangs verschenen boxset lijkt kwalitatief gezien erg op die van de voorgaande seizoenen. Dat wil zeggen dat de 22 afleveringen een bovengemiddelde beeldkwaliteit hebben (al ogen CG-effectscènes om technische redenen weer erg soft), alsmede aardig, maar niet heel spectaculair 5.1-geluid. Ook de extra’s zijn vergelijkbaar: wederom commentaar bij drie afleveringen en wat korte featurettes en achtergrondinfo. Helaas zijn de extra’s geen van alle Nederlands ondertiteld. Maar daar zullen de liefhebbers deze box niet voor laten liggen. En terecht, want B5 is en blijft gewoon een uitstekende SF-serie.