Onion Field, The

11-08-2004

6.2

Onion Field, The (DVD)

Jimmy Smith (Franklyn Seales) is een kleine crimineel die op een dag in contact komt met de gestoorde Gregory Powell (James Woods). Samen denken ze het helemaal te gaan maken. Karl Hettinger (John Savage) en Ian Campbell (Ted Danson) zijn twee agenten bij de afdeling Zware Misdrijven. Op een avond zien ze een verdachte auto rijden met een kapot achterlicht. In de auto zitten Jimmy en Gregory. Gregory heeft weinig zin om te worden aangehouden en trekt een pistool. Ze ontvoeren de agenten en rijden met ze naar een afgelen uienveld. Hier vermoorden ze Ian, maar Karl weet te ontsnappen. Al snel worden de twee criminelen aangehouden op aanwijzingen van Karl. Wat volgt is een jarenlang juridisch gevecht aangezien de twee criminelen hun proces jaren weten te rekken. In de tussentijd moet Karl zien te leven met de dood van zijn partner en zijn eigen verlangen om te sterven.

The Onion Field is een film uit 1979 die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal uit 1963. Waargebeurde verhalen geven een film altijd waar meer lading en ook in dit geval is dat zo. Wetende dat het echt gebeurd is, bekijk je de film toch met andere ogen. Na een sterk begin zakt de film helaas wat in, maar weet zich op tijd te herstellen. Eigenlijk duurt de film iets te lang omdat het op sommige momenten lastig is de aandacht erbij te houden. Er worden sterke acteerprestaties neergezet, vooral door James Woods. Hij schittert in zijn rol als de gestoorde crimineel Gregory Powell. Deze weet dankzij zijn sterke persoonlijkheid de zwakkere Jimmy mee te loodsen in het criminele circuit. Al met al een onderhoudende film die sterk profiteert van de sterke rollen van de destijds onbekende Woods, Danson en Savage.

Genre: Thriller
Jaar: 1979
Speelduur: 121 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Italiaans, En vele andere
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 713045205850

• Documentaire

De film is anamorf vastgelegd in de verhouding 1.85:1. Het beeld ziet er voor een film van 25 jaar oud goed uit. Kleuren, scherpte en zwartniveau zijn allemaal voldoende. Alleen het contrast blijft wat achter waardoor donkere scènes wat moeilijk te volgen zijn. Er is een redelijke hoeveelheid filmgrain aanwezig, maar echt storend wordt het nergens. Naast de eerder genoemde filmgrain en de af en toe opduikende posterisatie zijn er geen andere artefacten te bespeuren.
De film is ruim verdeeld in 32 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat goed onder in het beeld.

De DVD bevat vier Dolby Digital 2.0 mono tracks. Allen met een bitrate van 192 kb/s. We hebben voor deze recensie alleen de originele Engelse track beluisterd. Deze klinkt zoals je het mag verwachten van een mono track. Weinig tot geen ruimtelijkheid en bij het gebruik van de Dolby Prologic decoder alleen geluid uit de centerspeaker. Het geluid klinkt verder wel helder en zonder beschadigingen. De film is verder vooral dialoog gedreven dus de track voldoet voor een film zoals deze.

De statische menu’s bevatten een afbeelding uit de film en er is geen geluid aanwezig. Beeldformaat van de menu’s is 1.33:1.

De eerste extra feature is een audiocommentaar door regisseur Harold Becker. Hij gaat dieper in op het maken van de film en het werken met de toen nog onbekende James Woods en Ted Danson. Op sommige momenten is hij wat moeilijk te verstaan en zegt hij lange tijd niets.

Theatrical Trailer (1 min.)
Een trailer van de film zoals er vele zijn. Voegt weinig tot niks toe aan de DVD. Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Return to the Onion Field (29 min.)
Een documentaire uit 2002 die bestaat uit interviews met regisseur Harold Becker, schrijver Joseph Wambaugh en de acteurs Ted Danson en James Woods. Allen praten zij over het maken van de film en over het waargebeurde verhaal erachter. Redelijk informatieve documentaire die wordt afgewisseld met beelden uit de film. Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Onion Field is een redelijk spannende film die het vooral moet hebben van de sterke vertolkingen van de betrokken acteurs. Het waargebeurde aspect geeft de film net dat beetje extra. De DVD is voldoende met een goede beeldkwaliteit en een geluidskwaliteit die voor een film zoals deze ermee door kan. Aanvullend zijn er wat extra’s te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.