Alex & Emma

24-07-2004

4.1

Alex & Emma (DVD)

Emma Dinsmore (Kate Hudson) is stenograaf van beroep en is op weg naar een sollicitatie bij een bekend advocatenkantoor, althans dat denkt ze. In werkelijkheid komt de sollicitatie van schrijver Alex Sheldon (Luke Wilson). Alex zit namelijk in de schulden en de mensen die nog geld van hem krijgen hebben zijn computer kapot gemaakt. Zij geven hem dertig dagen zijn roman af te maken zodat hij betaald kan worden door zijn uitgever. Hij heeft Emma nodig om zijn roman te dicteren. In eerste instantie voelt Emma niks voor dit plan, maar ze accepteert uiteindelijk toch het aanbod van Alex. Tijdens het dicteren gaat Emma zich steeds meer met het boek bemoeien en langzamerhand beginnen de werkelijkheid en het verhaal van het boek in elkaar over te lopen.

Alex & Emma is geregisseerd door Rob Reiner. Deze regisseur heeft succesvolle films als A Few Good Men, When Harry met Sally en Misery op zijn naam staan. Helaas is deze film niet van hetzelfde kaliber. Het verhaal is zoals vele romantische komedies. Twee mensen die elkaars tegenpolen zijn worden ondanks hun verschillen toch verliefd op elkaar. Dit uitgekauwde plot werkt alleen als de twee tegenspelers een bepaalde chemie met elkaar hebben. Dit is dan ook waar de film de fout in gaat. Je krijgt op geen enkel moment het idee dat de twee ook echt verliefd zijn. Het idee achter de film is leuk, maar komt helaas niet echt uit de verf. Luke Wilson en Kate Hudson hebben meerdere rollen in de film. Ze spelen namelijk ook de karakters uit het boek en tijdens het dicteren wordt dit weergegeven op het scherm. Dit verhaal speelt zich af begin 20e eeuw. Die tijd is goed neergezet met de juiste kleding en bijvoorbeeld oude auto’s. Ben je een grote fan van romantische komedies, dan zou je deze film een keer kunnen proberen. Veel te lachen is er echter niet zodat er alleen een romantische film overblijft.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2003
Speelduur: 91 min
EAN: 715664017203

• Also or Soon Available

De film staat anamorf op de DVD in het beeldformaat 1.78:1. Uiteraard mogen we van een film uit 2003 wel wat verwachten en we worden niet teleurgesteld. Het beeld ziet er heel goed uit. De kleuren, scherpte, contrast en zwartniveau zijn allemaal dik in orde. Tijdens de scènes die zich afspelen in het verhaal van het boek zijn de kleuren met opzet wat flets gehouden met veel gelige tinten om een begin 20e eeuw sfeer op te roepen. Verder is de transfer vrij van enige artefacten. Een prima transfer dus.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling staat netjes onder in het beeld.

Het geluid op deze DVD is er in twee smaken. Als eerste een Dolby Digital 5.1 track met een bitrate van 448 kb/s en als tweede een Dolby Digital 2.0 track met een bitrate van 224 kb/s. Voor deze recensie hebben we alleen de Dolby Digital 5.1 track beluisterd. Het geluid klinkt zoals je mag verwachten bij een film zoals deze. Veel dialoog dus weinig gebruik van de achterkanalen. De dialogen worden netjes weergegeven door de centerspeaker en klinken helder en goed verstaanbaar. Muziek en omgevingsgeluiden worden weergegeven door de voorkanalen. Zoals gezegd blijven de achterkanalen angstig stil en ook het LFE kanaal laat weinig van zich horen. Op zich niet zo erg, omdat dit geen film is met geluidseffecten. Belangrijkste is dat het geluid helder en zonder beschadigingen klinkt en dat is ruimschoots het geval.

Er zijn geen film gerelateerde extra’s op de DVD te vinden. Er zijn alleen twee trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven te bekijken. Het gaat hier om de films The Big Kahuna en The Whole Shebang.

Alex & Emma is een standaard romantische komedie met helaas weinig komedie elementen. Er blijft een romantische film over, waar helaas weinig vonken vanaf spatten dankzij het ontbreken van enige chemie tussen de twee hoofdrolspelers. De DVD is op de extra’s na wel in orde. Beeld en geluid zijn prima en zoals gezegd alleen qua extra’s kan de DVD geen potten breken. Die zijn er namelijk niet.