Desparate Measures

Eric van Ballegoie
15-05-2001

5.1

Desparate Measures (DVD)

Politieman Frank Connor (Andy Garcia) is ten einde raad want zijn zoontje lijdt aan een zeldzame bloedziekte die alleen met een beenmergtransplantatie genezen kan worden. Omdat geen geschikte donor gevonden kan worden duikt Frank in de computerbestanden van de FBI en treft de naam Peter McCabe (Michael Keaton) aan. McCabe’s DNA structuur voldoet perfect en hij zou als donor kunnen dienen. Echter, McCabe blijkt een kille moordenaar te zijn die voor moord tot levenslang is veroordeeld en zijn tijd in een zwaarbewaakte gevangenis uitzit. Connor vraagt McCabe om zich als donor beschikbaar te stellen wat hij in eerste instantie weigert. Later besluit McCabe om toch aan het verzoek mee te werken in ruil voor meer privileges in de gevangenis. Maar McCabe heeft heel andere plannen en is van plan om in het ziekenhuis, waar de transplantatie moet plaatsvinden, te ontsnappen. Nog voordat de operatie goed en wel is begonnen weet hij te ontsnappen en laat hij een spoor van doden achter zich. De politie krijgt de ondubbelzinnige opdracht om McCabe neer te schieten. In de wetenschap dat zijn zoontje ten dode is opgeschreven als McCabe het leven laat, zet Frank de achtervolging in om McCabe en zijn zoon te redden….

Desperate Measures is een film die wat langzaam op gang komt maar uiteindelijk spettert de actie van het scherm. Het plot is flinterdun en natuurlijk is het eind goed, al goed. Ondanks de matige acteerprestaties van Keaton en Garcia biedt Desperate Measures volop entertainment waardoor je de film in één adem zult bekijken.

Genre: Thriller
Jaar: 1998
Speelduur: 96 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045200367

• Interviews
  • Featurette (4 min)
  • B-roll (11 min)
  • Multi-Angle Interviews
  • 10 Trailers andere fims

Het beeld dat is vastgelegd in de aspect ratio 1.85:1 (anamorf) is van goede kwaliteit. De gemiddelde bitrate van de videostream bedraagt 5.30 Mbps. De kleuren zijn in het algemeen mooi verzadigd maar komen desondanks in sommige scenes iets onnatuurlijk over. Met name is dit te zien bij de gelaatskleuren van de acteurs. In de grote lichte en wit gekleurde vlakken lopen de kleuren iets door elkaar heen waardoor in sommige fragmenten een rose-achtige tint zichtbaar is. De beeldscherpte en beelddiepte is uitstekend zonder dat sprake is van hinderlijke edge enhancement. Hoewel in een aantal donkere scenes bepaalde gebieden van de achtergrond van het beeld volledig opgaan in diep zwart zijn het contrast en de beeldherderheid goed gedefinieerd waarbij schaduwdetails goed zijn te onderscheiden. Op een enkel compressiefoutje na is de transfer verder vrij van overige artifacten en is deze scan als goed te beschouwen. Niets meer en niets minder. De Nederlandse ondertiteling is optioneel uit of aan te schakelen.

Op de DVD is 1 Engelstalige D.D. 5.1 (448Kbps) audio track opgenomen. Het geluid wordt discreet naar alle zes geluidskanalen geleid. De verhouding in de aansturing tussen het front- en surroundkanaal verhouden zich niet optimaal ten opzichte van elkaar waardoor een gedeelte van het ruimtelijk effect verloren gaat. Het grootste gedeelte van het geluid wordt via het center kanaal en het frontkanaal in een summier stereobeeld weergegeven tewijl het achter-effect kanaal wordt gebruikt voor de filmmuziek en wat achtergrondgeluiden. Vrijwel alleen tijdens de explosies, die in de film voorkomen, wordt het surroundkanaal kort en intens aangestuurd. De dialoog is zuiver en helder en is ten alle tijde in het midden van het frontkanaal geplaatst. De lage frequenties zijn gedurende de hele film goed vertegenwoordigd. Het laag is in de totale geluidsmix over alle kanalen verdeeld waarbij de diepste bas via het .1 (LFE) kanaal wordt weergegeven.

De B-Roll geeft een blik achter de schermen van enkele opnames van de film. Deze Behind The Scenes duurt ongeveer 11 minuten en is Nederlands ondertiteld. Naast deze “B-Roll” bevindt zich een 4 minuten durende Featurette op de DVD die feitelijk een combinatie is van de trailer en de B-Roll. Helaas is deze Featurette niet volledig Nederlands ondertiteld. Er zijn twee interview secties op de DVD vastgelegd. De eerste sectie bestaat uit afzonderlijke interviews met de hoofdrolspelers, producent en de regisseur. De tweede sectie geeft twee interviews te zien met Andy Garcia en Michael Keaton. Het bijzondere aan deze interviews is dat ze beide in twee “angles” op de DVD zijn vastgelegd. Op zich heel leuk gedaan. Ook deze interviews zijn Nederlands ondertiteld. Als laatste zijn er dan nog de trailer en 10 andere trailers van door RCV uitgebrachte DVDs te bekijken. Alle beelden van de extra’s zijn in de aspect ratio 4:3 en voorzien van geluid dat in D.D 2.0 (224 Kbps) formaat is vastgelegd.

Desperate Measures is een film die, ondanks de voorspelbaarheid, op de een of andere manier toch weet te boeien. Jammer is dat top-acteur Andy Garcia niet zo uit de verf komt met de rol die hem toebedeeld is. Ondanks een klein aantal minpuntjes is het gepresenteerde beeld kwalitatief vrij goed. Ondanks dat de geluidsmix niet “af” is, wordt niettemin een goede ambiance gecreëerd die bij de film past. De extra’s op deze DVD zijn vrij aardig waarbij de multi-angle interviews het meest in het oog springen. Desperate Measures is een niet als een collecters item te beschouwen maar is zeker best de moeite van het huren waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.