Cowboy Bebop: The Movie / Cowboy Bebop: Tengoku no tobira (LE)

Nathan Strik
19-07-2004

5.7

Cowboy Bebop: The Movie / Cowboy Bebop: Tengoku no tobira (LE) (DVD)

Het jaar is 2071, de plaats: Mars. Deze dorre planeet is al jaren geleden bewoonbaar gemaakt door mensen en helaas zit daar ook allerlei gespuis tussen. Spike Spiegel en Jet Black staan aan het hoofd van een elite-team van premiejagers dat allerlei onfrisse personen opruimt. Deze twee helden worden bijgestaan door de knappe Faye Valentine en het computer-nerd-meisje Edward Wong Hau Pepelu Tivrusky the 4th, of kortweg Ed. Als een tanker midden in een drukke stad explodeert komt hierbij een gas vrij dat 500 mensen doodt. Dit gas blijkt een dodelijk virus te bevatten dat de hele bevolking dreigt te vernietigen. Het Bebop-team moet nu de terrorist snel zien te vinden voordat het te laat is. De hoge beloning die op zijn hoofd staat is natuurlijk mooi meegenomen.

Cowboy Bebop: The Movie is gebaseerd op de gelijknamige anime-serie van regisseur Shinichirô Watanabe. Ook voor de film nam Watanabe weer plaats in de regisseursstoel en dit levert een film op die naadloos aansluit op de serie. Chronologisch gezien speelt het verhaal zich af aan het eind van de TV-serie (zo rond aflevering 23). Dit betekent echter niet dat mensen die onbekend zijn met de serie het verhaal niet kunnen volgen, integendeel. Het verhaal staat volledig op zichzelf en is prima los van de serie te bekijken. Tevens biedt de film voor fans van de serie wat meer uitdieping van de bestaande personages. Op zich is het verhaal vrij simpel, maar de uitvoering is, zoals vaak bij anime, erg filmisch en sfeervol te noemen. En qua sfeer zit het bij deze film zeker goed, vooral wat betreft de muziek, die veel Amerikaanse invloeden bevat zoals Blues en Jazz. Tijdens de openingscredits zit je dan ook meteen als de eerste noten weerklinken al mee te tikken met je voeten. Ook de animatie is heel goed gedaan, hoewel het hier en daar nog wel wat vloeiender had gekund. De leuke en spectaculaire actiescènes maken het geheel helemaal af. Deze combinatie van een simpel, maar goed uitgevoerd verhaal, interessante personages en goede animatie en actie, maken van Cowboy Bebop een aanrader voor zowel fans als non-fans van Japanse anime.

Genre: Actie, Animatie
Jaar: 2001
Speelduur: 110 min
Verpakking: Nexpak Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 712609053715

• Videoclips
  • Storyboard vergelijkingen
  • Verschillende featurettes
  • Karakterprofielen
  • Concept-art galerie
  • Illustration Art Book

Het beeld op deze DVD heeft een ratio van 1.85:1 en is anamorf vastgelegd. De gebruikte print heeft hier en daar wat stabiliteitsprobleempjes (telecine wobble) en helaas wat filmvlekjes, maar is verder voldoende scherp. Er is daarnaast ook wat edge-enhancement te zien, dat in sommige scènes storend overkomt. Door deze extra verscherping is er helaas in het beeld regelmatig wat mosquito noise te zien rond de strak getekende lijnen. Gelukkig presteert de transfer een stuk beter op het gebied van contrast, zwartniveau en kleurverzadiging. Het beeld heeft over het algemeen een frisse indruk en spat van het beeldscherm af. Al met al een transfer die erg fris en goed oogt, maar helaas een paar minpuntjes heeft. De Nederlandse ondertitels (gelukkig geen dubtitels) zijn prima te lezen en netjes onder in beeld geplaatst. De chapterverdeling (28) is ook ruim voldoende voor een film van deze lengte.

De originele Japanse audiotrack is beschikbaar in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) formaat. Er is ook een Engelse dub beschikbaar, maar hoe goed deze ook klinkt, wij geven duidelijk de voorkeur aan de originele Japanse acteurs. Beide tracks klinken overigens erg goed, met voldoende surroundgebruik, vooral in de actiescènes en voor de muziek. Ook zijn er zo nu en dan wat subtiele dingen, zoals pratende mensen, in de surrounds te horen. Tijdens de wat actievollere momenten wordt daarnaast het LFE-kanaal ook erg goed benut en is de track heerlijk actief. Fans van de serie kunnen hun lol op met deze geluidsmix, die de \"coolheidsfactor\" nog eens vergroot, vooral dankzij de geweldige muziek. Zak dus lekker onderuit en laat je overdonderen door een mix die niet onderdoet voor het betere Hollywood-werk.

Vanuit de zeer fraai geanimeerde breedbeeldmenu\'s is een aardige selectie bonusmateriaal voorhanden:

Featurette: From the Small Screen to the Big Screen (6 min.)
In deze featurette wordt in het kort uitgelegd hoe de serie zich heeft ontwikkeld tot deze speelfilm. Zowel de regisseur, de originele Japanse cast, als de Amerikaanse cast komen aan het woord. De Amerikaanse nasynchronisatoren hebben niet echt veel toe te voegen, behalve dat ze de film wat meer aandacht hebben gegeven dan de serie, nou dat is ze geraden ook. De featurette is verder helaas wel wat aan de korte en oppervlakkige kant.

Featurette: International Appeal - What\'s Not to Like? (7 min.)
Hier wordt ingegaan op de grote populariteit die Cowboy Bebop buiten Japan geniet, en dan met name in het Westen. Dit komt uiteraard grotendeels door alle Amerikaanse invloeden zoals de muziek en in deze featurette wordt hier dan ook op in gegaan.

Featurettes over de personages
De vier laatste featurettes gaan over de hoofdpersonen Spike, Faye, Ed en Jet. Zowel de originele Japanse stemacteurs, als de Amerikaanse nasynchronisatie-acteurs komen aan het woord. De featurettes zijn allemaal zo\'n 5 tot 7 minuten lang en zijn niet heel erg diepgaand, maar vooral de leuke anecdotes van de Japanners zijn de moeite van het bekijken waard.

Karakterprofielen
Een aantal statische tekstschermen met biografische informatie over Spike, Faye, Jet, Ed en de hond Ein. Leuke info voor de fans, maar niets wat je ook niet op internet zou kunnen vinden.

Videoclips
Bij een film die zo zeer leunt op gave muziek zijn de twee videoclips die je op de DVD terugvind een prima toevoeging. De twee nummers: \"Ask DNA\" en \"Gotta Knock a Little Harder\" worden vergezeld van beelden uit de filmscènes waarin ze te horen zijn.

Concept-art galerie
In deze galerie kun je door een flink aantal concepttekeningen van de film bladeren. Een leuke toevoeging, maar het Illustration Art Book (zie hieronder) dat bij deze Limited Edition wordt geleverd is vele malen interessanter.

Storyboard vergelijkingen
Hier kun je van vier scènes uit de film een split-screen vergelijking zien tussen het storyboard en de uiteindelijke film.

Naast de (Engelstalige) trailer van Cowboy Bebop: The Movie staan er trailers van Metropolis (2001) en Memories op de schijf.

Illustration Art Book
De extra\'s op de DVD worden prima aangevuld door het fraaie boekje dat bij deze Limited Edition wordt geleverd. Voorin staat de (afgedrukte) handtekening van bedenker Shinichirô Watanabe en het boekje zelf bevat een schat aan conceptschetsen, ontwerpen en wat dies meer zij. Het indrukwekkende, 198 pagina\'s tellende, boekje is een prachtig naslagwerk voor anime-fans en mensen met interesse in animatie en/of design.

Cowboy Bebop: The Movie is een leuke actiefilm uit het immer populairder wordende Japanse anime-genre. De aparte sfeer en de goed getekende en geacteerde personages maken dit een zeer fraaie toevoeging in iedere collectie. De beeldkwaliteit valt door wat minpuntjes een klein beetje tegen, vooral voor zo\'n recente film, maar is zeker niet slecht te noemen. Het geluid is zeer goed uitgevoerd en klinkt geweldig. En hoewel onze voorkeur uitgaat naar de beter geacteerde Japanse track, doet de aanwezige Engelse nasynchronisatie zeker niet onder in geluidskwaliteit. De extra\'s op de schijf geven leuke info over de film en de personages, maar de echte klapper is het fraaie bijgeleverde boekje met conceptschetsen. Deze DVD is een aanrader voor alle fans van animatie en anime in het bijzonder.