Couch Trip, The

15-07-2004

4.4

Couch Trip, The (DVD)

John Burns (Dan Aykroyd) is een patiënt in een psychiatrische inrichting voor criminelen. Als hij een op dag weer wat uithaalt moet hij bij zijn psychiater komen. In zijn kantoor onderschept Burns een telefoontje van George Maitlin. Maitlin (Charles Grodin) is ook werkzaam als psychiater, maar hij heeft zelf last van depressies. Hij zoekt daarom een vervanger voor zijn radioprogramma. Burns ziet dit als een kans de kliniek te ontvluchten en doet zich voor als een psychiater. Hij breekt uit de kliniek en reis af naar Los Angeles, waar hij bevriend raakt met de zwerver Donald Becker (Walter Matthau). Samen genieten ze van het goede leven, tot George Maitlin achter de waarheid komt en terug naar L.A. komt om Burns te ontmaskeren.

The Couch Trip is een echte dertien-in-een-dozijn film, waar er in de jaren ’80 veel van gemaakt werden. Een simpel verhaal met af en toe wat humoristische momenten zijn de ingrediënten van deze film. Echt grappig wordt het nooit, hoewel er momenten zijn die een glimlach kunnen voortbrengen. Dan Aykroyd is overtuigend in zijn rol als de ietwat geschifte John Burns. We kennen Aykroyd uiteraard van andere jaren ’80 komediefilms zoals Ghostbusters, My Stepmother is an Alien, Spies Like Us en het meesterlijke The Blues Brothers. Het niveau van deze films wordt niet gehaald en is dan ook alleen aan te raden voor de echte Aykroyd fan.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1988
Speelduur: 94 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Portugees, Spaans
Uitgever: MGM
EAN: 712626014720

De film heeft een beeldformaat van 1.85:1 en is anamorf. Of dit het originele beeldformaat is, hebben we niet kunnen achterhalen. De transfer bevat veel filmgrain en hier en daar een beschadiging. De kleuren zien er wat uitgewassen en flets uit. Echt storend is dit niet, omdat dit de film op deze manier een echte jaren ’80 uiterlijk krijgt. Scherpte, contrast en zwartniveau zijn wel in orde.
De film is verdeeld in 16 hoofdstukken en de optionele ondertiteling staat netjes onder in het beeld en is duidelijk leesbaar.

De DVD bevat vier Dolby Digital 1.0 (192 kb/s) soundtracks. De originele Engelse track klinkt zoals je mag verwachten van een mono track, maar is voldoende voor een film als deze met veel dialoog en weinig tot geen muziek. Het geluid klinkt helder en zonder beschadigingen. De dialogen zijn goed verstaanbaar en goed te volgen. Een standaard geluid, maar zoals gezegd voldoende.

De enige aanwezige Extra Feature op de DVD is de originele bioscooptrailer. Het beeld is 1.85:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 1.0 (192 kb/s).

Dan Aykroyd speelt de hoofdrol in deze standaard jaren ’80 komedie. Echt hilarisch wordt het nooit, maar er zitten wel een paar leuke momenten in de film. De DVD is net als de film nogal standaard. Beeld en geluid scoren een voldoende, de extra’s niet met alleen een trailer op de DVD.