Dirty Dozen, The

22-06-2004

7

Dirty Dozen, The (DVD)

Majoor John Reisman (Lee Marvin) is een bikkelharde militair, die zelfs bij een executie van een gevangene niet met zijn ogen knippert. Omwille van zijn eigenzinnige optreden ligt hij ook bij zijn superieuren niet goed. Als ‘Chinees vrijwilliger’ moet hij aan het hoofd van een allegaartje van gespuis, psychoten, stommelingen en losers een zelfmoordmissie tegen hoge Nazi-officieren ondernemen. De 12 bajesklanten, die allen veroordeeld zijn tot de doodstraf of langdurig werken in een werkkamp, krijgen strafvermindering als ze de missie overleven, maar als één van hen tijdens de missie of de voorbereiding erop probeert te vluchten, gaat de rest weer terug naar het gevang en krijgt alsnog zijn straf. Reisman begint met de harde training van de mannen, waarbij discipline een lastig onderwerp blijkt. Dan zijn ze klaar voor ‘de missie’….

In The Dirty Dozen groeiden twaalf heren, nietsnutten van de eerste orde, uit tot kampioen kaskrakers en legendarische filmhelden. Onder hen nog acteurs die toen nog onbekend waren, maar later uitgroeiden tot sterren. De bekendste namen zijn Charles Bronson, Telly Savalas, Donald Sutherland, John Cassavetes, Jim Brown, Trini Lopez en Clint Walker. Bij de superieuren van Lee Marvin zien je nog acteurs als Ernest Borgnine en George Kennedy, die op dat moment al bekende sterren waren. In plaats van Lee Marvin had men eerst John Wayne voor de hoofdrol gevraagd, maar die weigerde. Regisseur Robert Aldrich brengt de twaalf mannen in ruim 2 uur tijd van losers tot helden in deze oorlogsprent die genomineerd werd voor vier Oscar® en één Oscar® won (voor beste geluidseffecten). Naar verluidt kon Aldrich in aanmerking komen voor een Oscar® als hij een bepaalde harde scène uit de film liet. Aldrich liet de scène in de film, juist om te laten zien dat oorlog keihard en smerig is. Het verhaal is geheel fictief, al werden bajesklanten in de oorlog wel ingezet. Ook is de film geen statement tegen de oorlog. De film is een ‘feel good buddy’ film, een hilarische avonturenfilm met explosieve actie waarin de underdog zegeviert. Nog voordat auteur E.M. Nathanson de roman had geschreven probeerde regisseur Robert Aldrich tevergeefs de filmrechten ervan te krijgen. Dat lukte MGM uiteindelijk wel in 1963. Toen het boek in 1965 werd gepubliceerd was het een direct succes. De film is geheel in Engeland opgenomen. Het Franse kasteel is voor de film nagebouwd door art director Bill Hutchinson. Een crew van 85 mensen bouwden de grootste set ooit, die zo stevig bleek dat men moeite had om het kasteel in de film op te blazen.

Genre: Actie, Oorlog
Jaar: 1967
Speelduur: 144 min
Beeldverhouding: 2.20:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 7321931650793

• Featurette
  • Bioscooptrailer

De film is vastgelegd op 35 mm filmmateriaal met een (volgens de IMDB) beoogde bioscoop beeldverhouding van 2.00:1. Bij deze release heeft een beeld een verhouding van 2.20:1 en staat anamorf op de schijf. Warner heeft een goede reputatie waar het gaat om restauraties van oude fims. Alhoewel het beeld van deze film duidelijk is opgeknapt, is het geen perfect beeld. Het beeld is in het algemeen wat aan de donkere kant, waarbij vooral de ruim aanwezige filmgrain de kwaliteit van het beeld sterk beïnvloed. Af en toe zitten er ook nog wat beschadiging in het beeld. De kleuren zien er redelijk goed uit en zijn redelijk goed verzadigd. De kleurbalans is niet helemaal ideaal, waardoor de huidkleuren iets te rood zijn. Contrast en zwartniveau zijn beide goed. Scherpte van het beeld is redelijk goed, detaillering is matig. Er is edge enhancement toegepast, wat soms erg duidelijk te zien is. De film is netjes verdeeld in 32 chapterstops. De optionele ondertiteling is wit, en staat iets te hoog onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige stereo soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 surround (192 kb/s) op de DVD. Door de beperkingen in het frequentiebereik is goed te horen dat het een oude geluidstrack is. Laag is beperkt aanwezig en het hoog klinkt, waarschijnlijk als gevolg van het digitale remastering proces, vrij scherp van klank. De detaillering in het hoog is matig, waardoor met name de actiescènes als een brij van geluid klinken. Deze geluiden beperken zich tot de centerspeaker. Een lichte vervorming in het geluid is dan ook te horen. Als geheel klinkt de soundtrack door vrij iel. De soundtrack heeft een redelijke stereospreiding. Ondanks de aanwezigheid van de surroundkanalen, worden deze nauwelijks hoorbaar gebruikt en ligt de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De geluidstrack is ruisvrij. De dialogen zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes zonder achtergrond geluid. Twee extra’s zijn toegevoegd, beide met DD2.0 mono geluid.

Featurette (9 min)
Een korte documentaire ter promotie van de film over het maken van de film met daarbij een overzicht van de belangrijkste spelers, het plot en de special effects bij het Franse kasteel. Beeldformaat is 1.33:1. Nederlands ondertiteld.

Theatrical Trailer (3½ min)
De bioscooptrailer in 1.85:1 niet ananmorf beeldformaat.

The Dirty Dozen is één van de bekendste oorlogactiefilms, waarin twaalf bajesklanten uitgroeien tot legendarische filmhelden. Regisseur Robert Aldrich combineerde het antiautoritaire ondertoontje met explosieve actie. In de film veel bekende sterren, die pas later hun bekendheid kregen. Acteurs als Donald Sutherland, Charles Bronson en Telly Savalas. Lee Marvin speelde de hoofdrol en was op dat moment, tezamen met medespelers Ernest Borgnine en George Kennedy al een bekend filmster.
Warner heeft deze ruim 35 jaar oude van origine MGM film uitgebracht met een redelijk goed beeld, dat wel last heeft van de aanwezige filmgrain. Het geluid klinkt gedateerd, waardoor vooral de actiescènes erg iel klinken. Als extraatje een korte promotionele featurette en de bioscooptrailer.