Looney Tunes - Supersterren Collectie (deel 2)

Nathan Strik
14-05-2004

8.3

Looney Tunes - Supersterren Collectie (deel 2) (DVD)

Met de Bugs Bunny Collectie en de Daffy en Porky Collectie bracht Warner twee thema DVD´s uit die zich richtten op één of twee cartoonpersonages. Op deze DVD staan 14 korte tekenfilms verzameld van allerlei verschillende Looney Tunes figuren. Op deze DVD zie je filmpjes van Tweety en Sylvester, Foghorn Leghorn, Daffy en Porky, Bugs Bunny, Taz en Speedy Gonzalez. Ieder filmpje duurt ongeveer een minuut of 7. Warner heeft ditmaal de volgende selectie uit de goed gevulde kluis getrokken:

Canary Row (1950) Bunker Hill Bunny (1950)
Kit for Cat (1948) Putty Tat Trouble (1951)
Bugs and Thugs (1954) Canned Fued (1951)
Lumber Jerks (1955) Speedy Gonzales (1955)
Tweety´s S.O.S. (1951) The Foghorn Leghorn (1948)
Daffy Duck Hunt (1949) Early to Bet (1951)
A Broken Leghorn (1959) Devil May Hare (1954)

Sommige van deze filmpjes zijn ook voorzien van audiocommentaar, een music-only track, of een featurette (zie \"extra´s\").

Hoewel ik persoonlijk een hele DVD vol met Tweety en Sylvester leuker had gevonden, is de selectie van filmpjes op deze DVD over het algemeen erg sterk. Ook hier zitten er wat rotte appels in de fruitmand zoals het bedroevend slechte Lumber Jerks waarin twee \"Knabbel en Babbel\"-wannabe´s denken grappig te zijn. Ook het filmpje Early to Bet is een zwakke cartoon met erg voorspelbare humor. Verder zijn de filmpjes allemaal dik in orde. Vooral de cartoons met Tweety en Sylvester, Bugs Bunny, Daffy Duck en Speedy Gonzales zijn de moeite waard. Foghorn Leghorn ben ik zelf nooit zo´n fan van geweest, maar op deze DVD staan wel twee van zijn leukste cartoons. Een enorm gevarieerd aanbod van klassieke cartoons waar de fans van zullen smullen.

Genre: Animatie
Jaar: 2003
Speelduur: 95 min
  • Dolby Digital 1.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931290647

• Audiocommentaren
  • Stills gallery
  • Music Only soundtracks
  • Behind the Tunes
  • From the Vaults

Het beeld is vastgelegd in de originele beeldverhouding 1.33:1 die de filmpjes ook bij hun bioscoopvertoning hadden. De beeldkwaliteit is bij de eerdere filmpjes wat minder en bevat wat filmgrain (zie screenshot 2), maar het merendeel van de filmpjes ziet er zeer goed uit. Ook hier zien we weer de stofjes die tussen de cells zijn gekomen door de lage productiekosten, wat uiteraard geen fout is in de transfer. Het beeld ziet er solide uit en de kleurweergave is weer uitmuntend. De filmpjes verraden hun leeftijd dan ook geenszins. De goed geplaatste Nederlandse ondertiteling is prima te lezen. Ieder filmpje heeft daarnaast zijn eigen chapter, wat navigeren erg makkelijk maakt als je de \"Play All\" functie gebruikt.

Het originele mono-geluid is behouden gebleven in de aanwezige Dolby Digital 1.0 (192 kbit/s) track op deze DVD. Het geluid komt dus enkel uit de centerspeaker. De kwaliteit is uitstekend voor een mono-track en ook hier is de leeftijd van de filmpjes nauwelijks te merken. Het geluid klinkt beperkt in dynamiek, maar is bijna nergens blikkerig of geknepen en de stemmen zijn prima te verstaan. Ook klikjes en plopjes blijven beperkt tot een absoluut minimum en ruis is vrijwel afwezig. Er is ook een Nederlandse (mono) nasynchronisatie beschikbaar voor kinderen, maar hardcore fans gaan natuurlijk voor de echte stemmen. Een keurige geluidskwaliteit die de oude nostalgie weer zal doen herleven.

Ook op deze DVD staan weer wat leuke extra´s. Het niveau van de Bugs Bunny Collectie wordt nergens gehaald, maar de extra´s zijn zeker de moeite waard.

Audiocommentaren
Zes van de veertien filmpjes zijn voorzien van commentaar door animatiehistoricus Jerry Beck. In de tracks wordt veel verteld over de geschiedenis van de filmpjes. Jammer dat niet alle filmpjes voorzien zijn van commentaar, maar de gegeven informatie is zeker waardevol voor de fans.

Music Only soundtracks
Bij drie filmpjes kun je ook nog de music track beluisteren, zonder stemmen. Op zich leuk, maar niet echt een toevoeging van formaat.

Featurettes: Behind the Tunes (12 min)
Ook hier zijn er weer drie korte featurettes vastgelegd op de DVD: Needy for Speedy (over hoe Speedy Gonzales tot stand kwam), Putty Problems and Canary Rows (over de succesvolle Tweety en Sylvester personages) en Southern Pride Chicken (over, hoe kan het ook anders, Foghorn Leghorn). Vooral de featurette over Tweety en Sylvester was interessant. En wellicht een leuk weetje voor de fans: Tweety is een mannetje.

From the Vaults (6 min)
Zoals de naam al doet vermoeden zijn hier twee archieffilmpjes uit de kluis opgediept. De eerste heet Bosko the Talk-ink Kid, waarin we een getekend inkt-mannetje zien converseren met een live-action animator. Het tweede filmpje bestaat uit wat potloodtesten van Virgil Ross; één van de Looney Tunes animatoren, die bijna tot aan zijn dood in 1996 bleef werken als animator en aan meer dan 200 film(pje)s zijn medewerking verleende.

Stills Gallery
In deze gallery zie je onder andere model sheets en schetsen van verschillende Looney Tunes figuren bekijken. Ook zie je afbeeldingen van originele filmaffiches.

De selectie op deze DVD is gevarieerd en, op twee zeer rotte appels na, zeker de moeite waard. De beeldkwaliteit is over het algemeen heel goed en de transfer heeft duidelijk veel aandacht gekregen. Ook het monogeluid klinkt zo goed als mogelijk en roept een heerlijk sfeertje uit de jaren \'50 op. Het bonusmateriaal is een leuke toevoeging voor de fans. Deze DVD is weer een uitgave waar menig Looney Tunes fan zijn of haar hart mee kan ophalen.