Barbershop

11-05-2004

5.2

Barbershop (DVD)

Calvin Palmer (Ice Cube) heeft in een volkswijk in het zuiden van Chicago een kleine kapperszaak van zijn vader geërfd. Calvin probeert er al twee jaar iets van te maken, maar ziet eigenlijk niets in de winkel die niet zoveel geld oplevert. Hij droomt van een grote toekomst voor hem, zijn vrouw en de kleine die op komst is. De lokale oplichter Lester ‘Loan Shark’ Wallace (Keith David) probeert al tijden de shop te kopen. Hij belooft Calvin dat het altijd een ‘barbershop’ zal blijven. Eindelijk gaat Calvin overstag en verkoopt de shop aan hem voor $ 20.000, om direct daarna te merken dat Lester er een stripclub genaamd ‘Barbershop’ van gaat maken. Gedurende de hele dag denkt Calvin na hoe hij het de rest moet vertellen. Zoals Eddie (Cedric The Entertainer), een oude kapper die al bij Calvin’s vader in dienst was. En Jimmy James (Sean Patrick Thomas), die een studiebol is, of Isaac Rosenberg (Troy Garity), de enige witte kapper in de zaak en Terri Jones (Eve), de enige vrouwelijke kapper in de zaak. Deze en andere kleurrijke medewerkers hebben zo allemaal een uitgesproken mening over van alles en nog wat. Zij maken van de kapperszaak een bijzondere plek, een sociale ontmoetingsplaats in de wijk. Calvin begint te beseffen dat hij een fout heeft gemaakt.

Evenals het eerder door ons besproken Soul Food, is ook Barbershop een film die over de sociale aspecten van het leven gaat. Geen speciale effecten, geen spectaculair in beeld gebracht fantasierijk of spannend verhaal. Nee, deze film laat één dag zien uit het leven van al verschillende mensen in de plaatselijke kapperswinkel, die ieder zo hun eigen sores hebben. Van oudsher is de kapper al de plek waar de meest bijzondere gesprekken tijdens het haarknippen plaats vinden. Discussies, filosofische gesprekken, het weer, koetjes en kalfjes, persoonlijke problemen of de vakantie. Je kunt het niet verzinnen, of het komt bij de kapper wel ter sprake. En dat is Barbershop, waar het hoogste woord door het kleurrijke personeel zelf wordt gevoerd. De karakters zijn door de hele cast zonder overdreven opsmuk neergezet. Regisseur Tim Story en cameraman Tom Priestly Jr. brengen de continue lopende verschillende gesprekken met een soort vloeiende afwisseling in beeld, waardoor alles natuurlijk en vanzelfsprekend lijkt.
In de film zit nog een subplot dat voor een komisch tintje zorgt. Twee lokale kleine criminelen hebben uit een nabijgelegen winkel de pinautomaat gestolen. De hele dag zijn ze er mee op de sjouw om het kreng geopend te krijgen. Dit subplot heeft een relatie met de kapperszaak en wisselt de continue conversaties in de kapperszaak af.
Het script van Barbershop, afkomstig van Mark Brown, heeft in 2003 een Black Reel Award gekregen. Verder heeft de film diverse nominaties gekregen, waaronder drie nominaties voor een MTV Movie Award. In 2004 is een vervolg op de film gekomen, genaamd Barbershop 2: Back in Business.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 96 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Spaans
Uitgever: MGM
EAN: 8712626028475

• Bioscooptrailer
  • Muziekvideo

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 1.85:1 anamorf op deze DVD. Het beeld van deze nog recente film ziet er prima uit. Het goed scherpe beeld oogt natuurlijk met goed verzadigde kleuren en heeft een redelijk goede detaillering. In het beeld is een lichte beeldruis te zien. Het contrast is verder prima in orde. Edge enhancement is mild toegepast en val en toe incidenteel op. Spetters of andere ongerechtigheden zul je niet aantreffen.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar, maar stoort niet. De optionele witte Nederlandse ondertiteling laat zich goed lezen en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De soundtrack van de film is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). De film is vooral dialogen met ondersteuning van moderne swingende Hiphop muziek. De surroundspeakers worden zeer subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en het ruimtelijke karakter van de muziek. Die muziek heeft verder een goede stereospreiding over de twee frontspeakers. Het nadrukkelijk aanwezige laag is afkomstig uit de muziek. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt om de ritmische muziek een stevige drum te geven. Dialogen zijn prima te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn eenvoudige statische breedbeeldplaatjes zonder achtergrondgeluid. De DVD heeft twee kleine extra’s.

Theatrical Trailer (2 min)
De bekende bioscooptrailer in 1.85:1 beeld met DD2.0 (224 kb/s) geluid. Niet ondertiteld.

Music Video (5 min)
De rapsong Trade it All door Fabolous met ondersteuning van P. Diddy & Jagged Edge. Beeld 1.33:1 met DD2.0 (224 kb/s) geluid.

Helaas mist deze uitgave andere extra’s, zoals te vinden op de regio 1 uitgave, als audiocommentaar, verwijderde scènes, enkele featurettes en een fotogalerij.

Barbershop is een leuk in beeld gebracht dagje uit het leven, waarbij de sociale ontmoetingsplek de kleine kapperszaak in Zuid-Chicago is. Ieder heeft zo zijn beslommering, waarbij eigenaar Ice Cube te laat beseft dat hij de winkel om verkeerde redenen aan de verkeerde persoon heeft verkocht. Een aardige film waarin niet een spannend plot of special effects de boventoon voeren, maar de gewonen gesprekken waarmee ieder van ons zich zo dagelijks bezighoudt.
De film is door MGM/FOX uitgegeven in de budgetserie Big Deal. Beeld en geluid hebben goede kwaliteit. Van de ruim aanwezige extra’s op de regio 1 release zijn alleen de bioscooptrailer en de muziekvideo overgenomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.