Dark Blue

30-04-2004

6.6

Dark Blue (DVD)

April 1992. Het proces tegen vier blanke politiemannen voor het in elkaar slaan van de zwarte Rodney King tijdens een arrestatie zorgt voor grote spanningen in Los Angeles. In deze roerige tijd leggen politieman Bobby Keough (Scott Speedman) en zijn oudere partner Eldon Perry (Kurt Russell) een verklaring inzake een dodelijke schietpartij voor een speciale onderzoekscommissie. Beide agenten maken deel uit van een speciaal eliteteam genaamd SIS (Special Investigation Squad), onder commando van Jack van Meter (Brendan Gleeson). Het lijkt een uitgemaakte zaak waarbij gehandeld is volgens voorschriften. Alleen Arthur Holland (Ving Rhames), die kans maakt de eerste zwarte politiechef te worden, gelooft niet dat de waarheid wordt gesproken. Ondertussen vieren Van Meter, Perry en Keough de positieve uitslag van de commissie. Eldon is een geharde oude rot die de orders van Van Meter zonder vragen opvolgt. Bij zijn onderzoeken gaat hij niet bepaald zachtzinnig te werk en schendt menig recht. Bij een onderzoek naar een roofoverval op een kleine winkel leidt het spoor naar twee verdachten. Beide blijken informanten van Van Meter te zijn, die dan ook Perry de opdracht geeft met twee andere verdachten te komen. De zaak stinkt, helemaal als bij de arrestatie de zogenaamde verdachten het lootje leggen. Keough krijgt last van zijn geweten en gaat met de informatie naar Holland. Perry is voorgedragen voor promotie. Dan ontwikkelt de zaak zich anders als gedacht, terwijl tegelijkertijd de uitspraak van de zaak Rodney King volgt. Los Angeles gaat een roerige tijd tegemoet.

Dark Blue is gebaseerd op een verhaal van schrijver James Ellroy. Ellroy is onder andere ook de schrijver geweest van de zeer goed ontvangen film L.A. Confidential (1997). Oorspronkelijk was het verhaal gezet in de jaren ’60 met de zogenaamde Watts rellen op de achtergrond. Bij de voorbereiding van de film heeft scriptschrijver David Ayer het verhaal in de jaren ’90 geplaatst, met de Los Angeles rellen op de achtergrond. En zo spelen in Dark Blue een aantal thema’s; de corruptie binnen het politieapparaat, de dreigende rassenrellen en het partnerschap tussen een corrupte oude rot en een jonge, nog naïeve ‘groentje’. De oude rot wordt uitstekend gespeeld door Kurt Russell. Zijn treurige, verbeten gezicht, zoals hij dat ook laat zien in bijvoorbeeld Stargate (1994) werkt uitstekend. In de film zie je ook Michael Michelle, die vooral bekend is van haar rol in de televisieserie E.R. als Dr. Cleo Finch. In deze film speelt zij de rechterhand van politiechef Holland, een uitstekende rol van Ving Rhames. Zowel Michelle als Rhames werden genomineerd voor de Black Reel Awards.
De film roept enige vergelijking op met Training Day (2001) en elementen van S.W.A.T. (2003). Niet geheel verrassend, want David Ayer was scriptschrijver van alle drie films. Het beeld dat in Dark Blue van het politieapparaat wordt neergezet is verontrustend. Natuurlijk zitten ook de nodige clichés in de film, maar dat maakt de getoonde problematiek niet minder ernstig.
Bij de vermelding van de speeltijd op de cover is geen rekening gehouden met de 4% PAL speedup. De vermeldde speeltijd is 118 minuten, de film duurt 113 minuten.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 113 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504968020

• Featurettes
  • Also Available
  • Interviews met cast en regisseur

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is uitstekend. Diepe, volle kleuren met een prima contrast. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide meer dan uitstekend. Af en toe is een beetje aliassing te zien. Filmgrain is slechts minimaal in het beeld aanwezig. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 21 tracks. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is kort merkbaar geplaatst, net na een scènewisseling. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Bij de Engelstalige soundtrack is keuze uit een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) surroundtrack. De soundtrack geeft je een uitstekend surroundgevoel. Alle speakers worden intensief gebruikt, waarbij de surrounds actief in split-surround (stereo) worden gebruikt. Wat je te horen krijgt is een zeer actieve soundtrack met een prachtige ruimtelijk geluid en met geluidseffecten met veel richtingsgevoel. De achterkanalen worden daarbij intensief gebruikt. De soundtrack is ook zeer dynamisch met een uitstekende verhouding tussen luide en zachte passages. Bij dit alles wordt het LFE kanaal ook actief gebruikt voor een mooi strak diep laag. Een prima soundtrack om je HT setup mee te demonstreren. De dialogen, uit de centerspeakers, zijn bij dit alles altijd goed te volgen.
Vergelijking tussen de DD en de DTS soundtrack geven in dit geval de DTS soundtrack een kleine voorkeur. Het totale surroundgevoel is bij de DTS track iets beter, evenals de strakheid van het laag.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. De extra’s hebben DD2.0 (192 kb/s) geluid en zijn helaas, met uitzondering van de trailer, niet ondertiteld.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer in 1.85:1 niet anamorf beeld en met Nederlandse ondertiteling.

Interviews (16 min)
Een verzameling van interviewfragmenten met hoofdrolspelers en regisseur. De interviewfragmenten zijn apart aan te kiezen met keuze uit: Kurt Russell, Michael Michelle, Ving Rhames en Scott Speedman. Zij geven toelichting over de film en hun karakter. Daarnaast ook met regisseur Ron Shelton, die nader op het script ingaat. Het onderwerp van de vraag staat kort in beeld. Er is ook een Play All optie. Alles in 1.33:1 beeldformaat.

Featurettes
Met naar keuze drie korte documentaires, allemaal in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Code Blue (18 min)
Gaat nader in het de gebeurtenissen van april ’92, die hebben geleid tot de rellen in LA. De acteurs en regisseur vertellen meer hierover in relatie tot de film. Het begin van deze documentaire is in blauw beeld gestoken.

By The Book (7 min)
Een nadere blik op de filmlocaties en de gebruikte sets.

Necessary Force (7 min)
Waarin wordt ingegaan op het realiteitsgehalte van de film, waar een echte politieman (Bob Souza) het team van advies heeft voorzien. Ook het wapengebruik komt kort aan de orde.

Also Available
Met trailers van drie andere Paradiso titels: Buffalo Soldiers, Stealing Candy en Secretary.

Dark Blue van regisseur Ron Shelton speelt zich af tegen de achtergrond van de rellen in Los Angeles die dreigen als vier witte politieagenten terecht staan voor mishandeling van een zwarte verdachte. In het verhaal draait het om de corruptie binnen het politieapparaat, waarin een jonge politieagent samenwerkt met een oude rot in het vak. In de hoofdrollen goed spelende Kurt Russell, Brendan Gleeson, Scott Speedman, Michael Michelle en Ving Rhames.
Deze uitgave van Paradiso kenmerkt zich door prima beeld- en geluidskwaliteit. Aanvullend zijn enkele korte extra’s toegevoegd.