War and Peace

15-04-2004

6.1

War and Peace (DVD)

Aan de vooravond van Napoleons invasie in Rusland in 1812, heeft de aristocratie in Moskou nog zo haar eigen beslommeringen. Het sociale leven en gezien worden op de vele feesten was waar het op aan komt. Pierre Bezukhov (Henry Fonda) heeft nog een andere zorg. Als bastaardzoon van de aristocraat Bezukhov is hij nooit echt geaccepteerd. Behalve bij de familie Rostov en hun jongste charmante dochter Natasha (Audrey Hepburn), met wie hij het goed kan vinden. Op een van de vele feestavonden krijgt Pierre van zijn goede vriend prins Andrei Bolkonsky (Mel Ferrer) te horen dat zijn vader op sterven ligt en naar hem vraagt. Pierre erft het enorme landhuis van zijn vader. Prins Andrei wordt opgeroepen om te vechten aan het oorlogsfront. Als gewond en gebroken man komt hij terug en leidt vanaf dat moment een teruggetrokken bestaan. Tussen Andrei en Natasha bloeit de liefde op. Maar graaf Rostov (Barry Jones) wil niets van deze relatie weten. Ondertussen komt de oorlog steeds dichterbij en zal uiteindelijk ook het leven van de aristocraten, waaronder Pierre, Andrei en Natasha dramatisch veranderen.

Iedereen kent wel Oorlog en Vrede, het literaire meesterwerk dat Leo Tolstoy (1828-1910) in 1869 heeft geschreven. Althans, velen kennen de naam, maar weinigen zullen deze lijvige roman ook daadwerkelijk in zijn geheel hebben gelezen. Een roman vol intriges, politiek en oorlog. Het andere bekende werk van Tolstoy is Anna Karenina, dat hij in 1877 schreef. Ook deze roman is verfilmd. Maar goed, terug naar War and Peace. Regisseur King Vidor (1894-1984) heeft het aangedurfd deze roman te verfilmen. En zoals het in die dagen in Hollywood betaamde, het is een grootse dramaproductie geworden. Een kostuumdrama met imposante decors en een enorm groot aantal figuranten. Niks geen special effects of computer gegenereerde beelden. Nee, cinematografie van de bovenste plank. In dezelfde periode werden ook gelijksoortige grootste historische films als Doctor Zhivago (1965) van David Lean, Ben Hur (1959) van William Wyler en Cleopatra (1963) van Joseph L. Mankiewicz van gemaakt
Voor de film War and Peace hebben maar liefst negen mensen gewerkt aan het filmscript, waaronder King Vidor zelf. De film is de een na laatste film die Vidor heeft gemaakt en is helaas nooit echt een groot succes geworden. Wel werd Vidor in 1957 genomineerd door het Amerikaanse regisseursgilde voor zijn regie. De prijs ging toen trouwens naar George Stevens voor zijn verfilming van Giant (1956). War and Peace kreeg wel de Golden Globe voor de beste buitenlandstalige film.
De film verloopt vrij traag, met name het eerste deel. Met zijn bijna 3½ uur speeltijd is het soms lastig geboeid te blijven. Ondanks het goede spel van de cast, waaronder een nog jonge Audrey Hepburn, Henry Fonda en Mel Ferrer. De grote scènes met de honderden figuranten zijn, evenals bij die andere klassieke Hollywood producties uit die tijd, imposant om te zien.

Jaar: 1956
Speelduur: 200 min
Ondertiteling: Arabisch, Nederlands, Turks, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865559000

• Bioscooptrailers

Het oorspronkelijke VistaVision beeldformaat van de film heeft volgens de IMDB een beeldverhouding van 1.96:1. Op deze DVD staat de film in 1.78:1 beeldformaat. Daar het gebruikte beeldmateriaal 35 mm was, hoeft dit niet te betekenen dat beeldinformatie verloren is gegaan. De film geeft in ieder geval nergens het gevoel dat er beeld ontbreekt.
Het beeldmateriaal is voor deze release opgeknapt, waardoor het beeld er prima uitziet. De kleuren van het beeld zien er wat gekunsteld uit en doen wat gedateerd aan. Scherpte en detaillering zijn iets minder goed. Het beeld oogt van tijd tot tijd erg soft. Filmgrain is ook in lichte mate aanwezig. Het beeld is niet geheel vrij van ongerechtigheden als gevolg van vuil of beschadigingen. Gevolgen van edge enhancement zijn in sommige scènes in lichte mate te zien. Vanwege de lengte van de film (200 minuten) is een redelijk hoge compressie toegepast, waardoor af en toe compressiefoutjes te zien zijn.
De film is opgedeeld in 27 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags). De laagwisseling is netjes en daardoor niet merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft wel een wat groot lettertype en staat zeker een regel te hoog onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook mono op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) soundtrack, waarbij het linker en rechterkanaal dezelfde informatie krijgt. Dit betekent dat beide frontspeakers hetzelfde signaal krijgen. Bij gebruik van de DPL-II decoder zal al het geluid uit de centerspeaker komen. De film is voornamelijk dialoog georiënteerd, dus meestentijds ervaar je de monotrack niet echt als gemis. De muziek komt met een erg beperkt frequentiebereik uit de speakers, waardoor het geheel gedateerd en erg ‘dun’ aandoet. De soundtrack klinkt gematteerd in het hoog, laag is nauwelijks aanwezig. De soundtrack is verder ruis- en kraakvrij. De dialogen zijn goed te volgen. Hier af en toe lipsynchroon problemen, waardoor te merken is dat dialogen later ingesproken zijn. Subwoofer en surrounds hebben, zoals je zult begrijpen, deze film vrijaf gekregen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen zonder achtergrondgeluid. Twee trailers als enig extraatje op deze uitgave.

Theatrical Trailer (~4 minuten)
Een lange trailer, die zoals toenterijd gebruikelijk ook beelden achter de schermen bevat. Beeld is zwart/wit in 1.33:1 formaat. Geluid DD2.0 mono en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Re-Release Theatrical Trailer (3 minuten)
In 1964 is de film opnieuw uitgegeven, waarbij een nieuwe bioscooptrailer is gemaakt. Deze trailer heeft een kleurenbeeld in 1.78:1 anamorf formaat, geluid is DD2.0 mono en ook nu Nederlandse ondertiteling.

Bij de DVD zit nog een inlay met de bekende tracklisting.

War and Peace is het indrukwekkende bijna 3½ uur durende kostuumdrama van regisseur King Vidor. Gebaseerd op het evenzo lijvige literaire werk van Leo Tolstoy, speelt dit drama zich af aan de vooravond en ten tijde van Napoleons invasie in Rusland. Een oorlog die voor de aristocratie in Moskou grote gevolgen zou hebben. In de hoofdrollen de jonge, stralende Audrey Hepburn, Henry Fonda en Mel Ferrer.
Paramount heeft deze klassieker uitgebracht met acceptabele beeld en geluidskwaliteit. Als extra’s de originele bioscooptrailer en de re-release bioscooptrailer.