Broadcast News

01-04-2004

5.4

Broadcast News (DVD)

Jane Craig (Holly Hunter) is een gedreven en briljante producer bij een nieuwszender. Haar werk is het enige waar Jane mee bezig is, tijd voor andere zaken als een relatie heeft zij niet. Jane werkt veel samen met Aaron (Albert Brooks), een doorgewinterde, integere verslaggever. Aaron weet altijd het beste nieuws binnen te halen, maar mist het uiterlijk om ook het nieuws te mogen presenteren. Wanneer Jane een toespraak houdt over de kwaliteit van het nieuws en haar weerzin tegen het toenemende entertainmentgehalte ervan, ontmoet zij Tom (William Hurt). Tom is een moderne, knappe presentator met een enorm charisma, alleen niet al te snugger. Tegenover Jane biecht hij op dat hij het nieuws dat hij voorleest bijna nooit snapt. Uitgerekend Tom wordt de nieuwe nieuwslezer, waarmee Jane moet gaan samenwerken. Tom brengt meer teweeg dan Jane kon vermoeden, niet alleen bij haar haarzelf maar ook bij de nieuwszender.

Broadcast News was in 1988 goed voor maar liefst zeven Oscar® nominaties, helaas werd geen Oscar® gewonnen. Evenals bij de Golden Globe, waar de film vijf nominaties voor kreeg. Andere, iets minder prestigieuze prijzen kreeg de film wel. Broadcast News is dan ook een prachtige satire op het toenemende entertainment gehalte in het nieuws, waarbij het er niet meer om ging wat je vertelde maar meer hoe je het vertelde. Daarbij is de film ook nog een leuke romantische komedie, dankzij de liefdesdriehoek tussen Tom, Aaron en Jane. Het verhaal is geschreven door James L. Brooks ( As Good as it Gets – 1997), die de film ook produceerde en regisseerde. Een spitsvondige kijk op de toenemende ontwikkeling van de nieuwsshows, waarin sommige zenders zich specialiseerden. Acteerprestaties van de drie hoofdrolspelers zijn uiteraard top, met name Holly Hunter speelt een erg goede rol. De rol van Jane was eigenlijk bedoeld voor Debra Winger, Hunter nam de rol slechts enkele dagen voor de opnames begonnen over. Verder in de film diverse andere bekende acteurs, waaronder ook Jack Nicholson. Naar het schijnt wou Nicholson geen gage voor zijn (kleine) rol hebben.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1987
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626015543

• Niets

Op het gebied van de beeldkwaliteit is het bijzonder jammer dat we hier te maken hebben met een NIET anamorf beeld. Voor bezitters van een breedbeeld installatie betekent dit een verlies van een mogelijke extra 33% beeldlijnen en geen automatische omschakeling naar beeldvullende weergave. Het presenteren van zo’n topfilm met NIET anamorf beeld kan eigenlijk gewoon niet meer. Gelukkig is het wel het originele 1.85:1 beeldformaat.
Als de film start wordt eerst het FOX logo getoond. Hou je vast, zoveel filmgrain zul niet vaak tegenkomen. Gelukkig is dat niet het geval bij de film, daar is filmgrain slechts in geringe mate aanwezig. Toch ook kritische kanttekeningen bij de kwaliteit van het beeld. Ten eerste valt het lichte wiebelen van het beeld op (telecine wobble), vooral bij start van de fim. Dan is de kleurverzadiging niet helemaal optimaal. De huidtinten, een prima graad voor kleurbalans en – kleurverzadiging, zijn daardoor te rood. Scherpte van het beeld is redelijk, detaillering is matig. In het beeld zitten nagenoeg geen spetters als gevolg van beschadigingen of anderszins. Edge enhancement is beperkt toegepast.
De film is netjes verdeeld in 21 chapterstops. De laagwisseling bij deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een goede vertaling. Pluspuntje is dat de ondertiteling in het filmbeeld is geplaatst. Breedbeeld bezitters kunnen dus het beeld in de juiste verhouding beeldvullend maken, zonder verlies van de ondertiteling.

De originele Engelse soundtrack is staat in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de schijf. Geen echt probleem, de film is vooral dialoog georiënteerd. De nadruk van de soundtrack ligt door op de frontkanalen, waarbij het merendeel zich beperkt tot de centerspeaker. De fraaie muziek van Bill Conti heeft een redelijke stereospreiding. De surroundspeakers doen nauwelijks iets. De soundtrack klinkt verder redelijk goed, met voldoende hoog en laag. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondmuziek. Deze DVD heeft geen extra’s.

Broadcast News is een spitsvondige film waarin het toenemende entertainment gehalte van het nieuws wordt belicht. Daarnaast is de film ook een romantische komedie met een liefdesdriehoek tussen een nieuwsreporter van de oude stempel, een moderne nieuwslezer en een vrouwelijke producer.
De film is door Fox uitgegeven in de budgetreeks Big Deal. Helaas valt op de DVD het nodige aan te merken, met als belangrijkste kritiek dat het beeld niet anamorf. Geluidskwaliteit is met Dolby Surround voldoende. Extra’s ontbreken.