It Runs in the Family

31-03-2004

4.5

It Runs in the Family (DVD)

Alex Gromberg (Michael Douglas) is een succesvol advocaat, maar op familiegebied loopt niet alles op rolletjes. Zijn vader Mitchell (Kirk Douglas) heeft recentelijk een hersenbloeding gehad en de gezondheid van zijn moeder Evelyn (Daina Douglas) wordt ook minder. De familie komt weer bij elkaar voor een gezellig diner. Alex’ oudste zoon Asher (Cameron Douglas) zou Evelyn ophalen van het ziekenhuis, waar zij is voor een nierdialyse. Helaas heeft Asher het te druk met zijn eigen beslommeringen en vergeet de gemaakte afspraak. De studie van Asher loopt niet op rolletjes, vooral omdat Asher het te druk heeft met de kweek en verkoop van weed en het optreden als DJ. Alex’ andere zoon, de jonge Eli (Rory Culkin) is erg in zichzelf gekeerd, waardoor zowel Alex als zijn vrouw Rebecca (Bernadette Peters) geen aansluiting met hun jongste hebben. Dat de familie steeds verder uit elkaar gegroeid is, heeft zo zijn gevolgen. En dan gebeurt is iets dat Alex het besef geeft dat het zo niet langer kan.

It Runs in the Family is in meerdere opzichten een bijzondere familiefilm. In deze film staat familie wel heel letterlijk centraal. Voor het eerst zijn Kirk Douglas en zoon Michael Douglas samen te zien op het witte doek, waarbij beide ook in de film vader en zoon spelen. Diana Douglas, de moeder van Michael Douglas en al vele jaren geleden gescheiden van Kirk Douglas, speelt in de film ook de moeder. En last but zeker not least speelt Michael’s zoon Cameron in de film ook de oudste zoon. Voor Cameron is deze rol zijn debuut in een speelfilm. En hij zet geen onverdienstelijke rol neer. Kortom, in deze film over familie en verwantschap speelt de familie Douglas de hoofdrol. Voor regisseur Fred Schepisi was dit wel even spannend of dit wel zou werken, maar ook hij is tevreden met het resultaat. Zoals hij zelf aangeeft, ieder van hen was professioneel genoeg om te beseffen dat de rol werk is. Maar doordat de spelers ook daadwerkelijk familie van elkaar zijn, geeft dit in het spel toch een bijzondere dimensie en warmte.
Ook op een ander aspect is de film bijzonder. Kirk Douglas speelt de vader die hersteld is van een hersenbloeding, waarbij de spraak niet helemaal optimaal meer is. Gespeeld? Nee, Kirk Douglas is in 1995 zelf getroffen door een hersenbloeding waarbij zijn spraak als gevolg daarvan niet meer optimaal is. Regisseur Schepisi is bekend van films met een warme uitstraling waarin de mens centraal staat. Denk aan films als Six Degrees of Seperation (1993) en I.Q (1994).
Het verhaal van It Runs in de Family is geschreven door de relatief jonge schrijver Jesse Wigutow, die daarbij zijn eigen familie in het achterhoofd heeft. Michael Douglas zag in dat verhaal een kans om met zijn vader gezamenlijk te acteren en nam ook de productie voor zijn rekening. Ondanks de warme uitstraling van de film blijven de familieproblemen die behandeld worden allemaal wat aan de oppervlakte. Dat is jammer, want daarmee had de film meer aan intensiteit kunnen winnen. Desondanks is de film een goed gespeeld, warm en onderhoudend drama.

Jaar: 2003
Speelduur: 105 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Bulgaars
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: -

• Niet eerder vertoonde scènes
  • Achtergrondreportage
  • Gesproken toelichting regisseur
  • Kirk Douglas en de films

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat natuurlijk anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is uitstekend. Kleuren zijn mooi helder en natuurlijk. Het scherpe beeld is goed detailrijk en heeft een prima contrast. Edge enhancement is wel af en toe te zien, evenals een beetje filmgrain. De film is goed verdeeld in 33 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, dus een enkelzijdige dubbellaagse DVD. De laagwisseling is nauwelijks waar te nemen. De optionele ondertiteling is vreemd genoeg geel van kleur. En de ondertiteling staat geheel in het filmbeeld boven de onderste zwarte balk. Dat kon beter.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack, met prima muziek van Paul Grabowsky, klinkt gewoon goed. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden over het algemeen subtiel maar soms ook zeer nadrukkelijk gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is niet spectaculair en past bij dit type film. Het LFE-kanaal wordt slechts beperkt gebruikt. De dialogen komen via de centerspeaker en zijn goed te volgen.

Zoals we al kennen van de Disney’s animatiefilms, start ook deze DVD eerst met een enkele promotie trailers van andere Buena Vista DVD releases. Door herhaaldelijk de ‘forward’ toets te gebruiken kun je er snel doorheen skippen, of je drukt gewoon direct op de menutoets.
Het breedbeeldmenu’s zijn statische schermen, voorzien van achtergrondgeluid. De menu’s zijn naar keuze in het Nederlands, Engels en Frans. Alle extra’s zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat en hebben DD2.0 -192 kb/s geluid en zijn voorzien van (gele) Nederlandse ondertiteling. De extra’s zijn:

Gesproken toelichting van regisseur Fred Schepisi
Regisseur Fred Schepisi geeft een informatief commentaar over de diverse aspecten van het filmen en het verhaal alleen is de man geen echt boeiende prater.

Familie, je wordt er gek van. Achtergrondreportage van It Runs in the Family (28 minuten)
Een prima featurette over de film, het verhaal en de voorbereidingen. Uiteraard veel aandacht voor het familie aspect van de film, waarin natuurlijkde familie Douglas allemaal erg positief over elkaar en over regisseur Schepisi zijn.

Wat een lef: Kirk Douglas en zijn films (8 minuten)
Korte featurette waarin de filmcarrière van Kirk Douglas centraal staat.

Niet eerder vertoonde scènes.
Een drietal (korte) verwijderde scènes. Beeldformaat is 2.35:1 NIET anamorf.

It Runs in the Family is een warme drama over de familie Gromberg die door minder prettige gebeurtenissen tot het besef komen dat ze allemaal wat uit elkaar gegroeid zijn. een goed gespeelde film van regisseur Fred Schepisi waarin de familie Douglas (vader, zoon, kleinzoon en ex-vrouw) de hoofdrollen voor hun rekening nemen.
Buena Vista heeft de film op DVD uitgebracht met prima beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s vormen een goede aanvulling, al zijn ze niet uitputtend. Het onderwerp zal niet iedereen aanspreken. Ondanks dat de film het in de bioscoop niet zo goed heeft gedaan, een film die in de huiskamer een tweede kans verdient.