Walt Disney - Sprookjes / Fables (deel 6)

24-02-2004

4.6

Walt Disney - Sprookjes / Fables (deel 6) (DVD)

In de reeks sprookjes (in het Amerikaans fables) van Disney staan op deze DVD twee tekenfilmpjes uit Disney’s oude doos:

De vriendelijke draak / The reluctant Dragon (1941 - 20 minuten)
De meeste draken uit de geschiedenis zijn brute, vuurspuwende monsters, maar de draak in dit verhaal speelt en zingt liever. Tot een jongetje en een beroemde drakenvechter een team vormen om de zachtaardige draak de kunst bij te brengen van het draak-zijn.

Mickey en de Bonestaak / Mickey and the Beanstalk (1947 - 28 minuten)
Mickey, Donald en Goofy wonen in een vruchtbare vallei. Een zingende harp zorgt ervoor dat alles bloeit en groeit. Groot is de ramp als de harp wordt gestolen. Niets wil meer groeien en al het eten raakt op. Als er bijna niets meer te eten is, wil Donald de koe slachten. Mickey daarentegen wil de koe verkopen en komt na een dag terug met drie bonen. Donald is des duivels ondanks dat Mickey bezweert dat het toverbonen zijn. In de nacht beginnen de bonen te groeien, dwars door de vloer heen. De volgende ochtend blijken Mickey en Donald hoog in de wolken te zitten. En wat ze daar vinden…

Dit is de zesde uitgave in de Walt Disney Sprookjes serie van Buena Vista. Een serie die zijn oorsprong vindt bij de Disney Treasures uitgaven in Amerika. Nu zijn deze Amerikaanse uitgaven wat completer uitgevoerd. Op de serie hier in Nederland staan slechts enkele filmpjes, waarbij de totale speeltijd zich beperkt tot ongeveer 50 minuten. En dat is vrij weinig. Helemaal als je beseft dat er in de editie doublures zitten. Al eerder waren enkele korte filmpjes terug te vinden als extra’s bij de uitgaven van de Disney Classics. Ook op deze zesde editie staat een grote doublure. Want het filmpje Mickey en de Bonenstaak maakt eigenlijk deel uit van de 9e Disney Classic Vrij en Vrolijk uit 1947, die april 2003 op DVD verschenen is. Disney maakte deze klassieker in de naoorlogse jaren, waarbij twee films als één avondvullende film werd uitgebracht. Mickey en de Bonenstaak nu weer uitbrengen in deze Disney Sprookjes serie is dus overbodig.
Het andere filmpje maakt eigenlijk onderdeel uit van een avondvullende speelfilm genaamd The Reluctant Dragon. Het is een film waarin Disney voor het eerst tekenfilm en live-action combineert. Centraal staat een kijkje in de keuken van Disney bij het maken van het tekenfilmpje The Reluctant Dragon, oftewel het tekenfilmpje dat op deze DVD staat. Alleen is de rest van het kijkje in de keuken nu dus weggelaten en staat alleen het korte tekenfilmpje op deze editie. Kortom, deze zesde editie van Buena Vista’s Disney Sprookjes is een minder geslaagde uitgave en krijgt daarom voor filminhoud geen voldoende.
Ook bij deze uitgave heeft Buena Vista beide filmpjes als één film op de DVD gezet. Je kunt dus niet via het menu apart voor de filmpjes kiezen. Het tweede filmpje begint bij track vier.

Regisseur

Hamilton Luske

Acteurs

Genre: Animatie
Jaar: 1941
Speelduur: 48 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8711875965890

• Mickey's avontuur: 'de kasteelschat'

Beide filmpjes staan in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.33:1 op de DVD. De beeldkwaliteit is nogal verschillend van beide filmpjes. Natuurlijk was Mickey en de Bonenstaak al eerder uitgegeven op de DVD Vrij en Vrolijk. Voor die release was het beeld opgeknapt, wat resulteerde in een beeld met voldoende scherpte en contrast, vrij van ongerechtigheden maar nog wel last had van enige filmgrain.
Anders is het bij De vriendelijke draak. Dat beeld is duidelijk niet opgeknapt. Er zit veel ruis in het beeld dat ook nog eens geplaagd wordt door veel spetters in het beeld. Scherpte is zeer matig, de kleuren zien er redelijk uit.
De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar, maar staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige geluidstrack, maar ook de verschillende nasynchronisaties, is voor alle filmpjes Dolby Digital 2.0 – mono (192 kb/s). Op de hoes wordt ten onrechte aangegeven dat de soundtrack DD2.0 Surround is. Door de leeftijd van de filmpjes is duidelijk de beperkingen in het frequentiebereik hoorbaar. De muziek en filmgeluiden hebben geen laag en het hoog klinkt enigszins scherp en is weinig gedetailleerd. Desondanks klinkt de soundtrack goed en is deze nagenoeg vrij van ruis of kraak. Uiteraard is de Nederlandse nasynchronisatie prima gemaakt. Ook de nasynchronisatie dateert van enige tijd terug, maar is wel van recentere datum.

De DVD start verplicht met een reclame voor de Iedereen is gek op … DVD’s. Druk op de menutoets om deze reclame over te slaan.
De breedbeeldmenu’s hebben eenvoudige animaties en zijn voorzien van achtergrondgeluid. Op de DVD één extra, zoals we ook al bij de eerdere uitgaven zagen, een spelletje: Mickey’s avontuur: De kasteelschat. Een spel volgens de bekende formule waarbij je diverse meerkeuzevragen over Disney films moet beantwoorden. Lukt het alle vragen te beantwoorden, dan wacht een kleine verrassing.

Met deze zesde editie van de Disney Sprookjes bevat een doublure met de 9e Disney Classics Vrij en Vrolijk. De tekenfilm Mickey en de Bonenstaak is onderdeel van deze 9e Classic, die april 2003 op DVD was uitgebracht. Het andere filmpje, De vriendelijke draak is onderdeel van een langere film die als bijnaam heeft Behind the Scenes at Walt Disney Studio. Walt Disney’s eerste film waarin tekenfilm en live-action werden gecombineerd door middel van een kijkje in de Disney tekenkeuken. Deze film is nog niet uitgebracht, op deze DVD staat alleen het korte tekenfilmpje.
Beeld en geluid zijn voor het eerste filmpje redelijke goed, voor het twede filmpje is de beeldkwaliteit matig. Als extraatje is een spelletje toegevoegd, zoals ook al te vinden was op vorig uitgebrachte edities.