Murder Ahoy

18-02-2004

5.8

Murder Ahoy (DVD)

Als opvolger van haar oom heeft Miss Jane Marple (Margareth Rutherford) zitting genomen in het hoofdorgaan van een stichting, die jonge delinquenten de kans geeft om een nieuw leven op te bouwen. Bij de eerste vergadering van de top van de stichting, heeft een van de leden een belangrijke mededeling. Voor hij deze echter kan uitspreken valt hij dood neer. Miss Marple vermoedt dat er opzet in het spel is en denkt aan vergiftiging. De moord had ongetwijfeld te maken met de ontdekking van de man. De politie wil echter geen stappen ondernemen en schrijft de dood van de man toe aan natuurlijk oorzaken. Maar daar kan Miss Marple het natuurlijk niet bij laten! Ze gaat zelf op onderzoek uit, wat haar aan boord van de HMS Battledore brengt, het opleidingsschip waar gewerkt wordt aan de revalidatie van de jeugdcrimineeltjes. De moordenaar moet zich daar ergens schuilhouden, en Miss Marple is vastbesloten om hem of haar te ontmaskeren.

Bij het maken van de Miss Marple-films met Margareth Rutherford, allen geregisseerd door George Pollock, nam men nogal wat vrijheden met de oorspronkelijke verhalen van Agatha Christie. Goed voorbeeld zijn de tweede en derde film in de reeks, Murder at the Gallop en Murder Most Foul, beide gebaseerd op een boek waarin niet Miss Marple, maar Hercule Poirot de hoofdrol heeft. Maar ook de overige films zitten vol aanpassingen. Agatha Christie zelf was dan ook niet echt te spreken over de reeks; de luchtige, humoristische opzet vond ze maar niks. Voor de vierde en laatste Marple-film uit de serie, Murder Ahoy, werd geen bestaand verhaal van Christie als basis gebruikt. Wellicht dat het daarom de zwakste van de vier is. Het verhaal, waaronder het ‘whodunit’-aspect, komt namelijk wat gekunsteld over. Bovendien is de karakterisatie van Miss Marple dit maal nogal over-the-top. Kijk, dat het vrouwtje met haar slimheid en gehaaidheid een moord op weet te lossen willen we gerust aannemen, maar een zwaardgevecht tussen haar en de moordenaar gaat toch wel wat ver wat geloofwaardigheid betreft. Dus duidelijk niet de beste Rutherford/Marple-film ooit, dat blijft wat ons betreft Murder, She Said. Maar vanwege het humor-gehalte (bijvoorbeeld de komische wisselwerking tussen Miss Marple en de kapitein) en het immer vermakelijke acteerwerk van Rutherford is Murder Ahoy toch een leuke detective-film voor de liefhebber.

Genre: Detective
Jaar: 1964
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
EAN: -

Bij de vorige drie films in de reeks zag de DVD-transfer er over het algemeen prima uit, met als enige noemenswaardige probleem een bovengemiddelde hoeveelheid vuiltjes en beschadigingen. Bij Murder Ahoy is dit niet anders. Het beeld, dat niet-anamorf met de oorspronkelijke verhouding van 1.66:1 op DVD is gezet (in tegenstelling het lichtelijk gewijzigde 1.33:1 op de andere drie DVD’s), is scherp en helder, maar sommige scènes zouden wel een extra poetsbeurt kunnen gebruiken. Maar ach, zo heel storend zijn de ongerechtigheden nu ook weer niet. Al met al kunnen we dan ook spreken van een nette transfer.

Op geluidsgebied heeft men Rutherford’s laatste avontuur als Miss Marple niet het voorrecht van een 5.1-remix gegund. En dat is ook helemaal nergens voor nodig, want het aanwezige Dolby Digital 1.0 monogeluid (192kbit/s) klinkt naar behoren. Al zijn er natuurlijk wel de nodige ouderdomsprobleempjes te horen, zoals wat lichte ruis en vervorming, en een wat blikkerige klank. Voor een dergelijke oude, dialooggerichte film is dat echter wel aanvaardbaar.

Geen extra’s op deze DVD, net als bij de overige drie Miss Marple-DVD’s in Warner’s Agatha Christie Collection.

Murder Ahoy (1964) is de vierde en laatste film van George Pollock met Margareth Rutherford als Miss Marple. De film bevat het gebruikelijke vermakelijke acteerwerk van Rutherford, maar is verhalenderwijs het minst sterke deel van de reeks. Toch is het ook deze keer weer uitermate onderhoudend om Marple aan het werk te zien. De DVD-uitgave van Murder Ahoy is vergelijkbaar met die van de andere drie films uit de serie: aanvaardbaar monogeluid, geen extra’s en een nette transfer (met als minpunt de ongerechtigheden op de print). Heb je de overige drie DVD’s in je collectie, dan mag ook deze vierde natuurlijk niet ontbreken.