Sin Eater, The

15-02-2004

6.7

Sin Eater, The (DVD)

Al eeuwenlang leeft er een geheime sekte van priesters binnen de katholieke kerk, de Karolingers. De jonge Alex Bernien (Heath Ledger) is zo’n priester. Op een dag krijgt hij bericht dat zijn mentor Dominic in Rome zelfmoord heeft gepleegd. Tezamen met Mara Sinclair (Shannyn Sossamon), een meisje dat net uit een psychiatrische inrichting is ontsnapt, en zijn vriend en priester Thomas Garrett (Mark Addy) gaat Alex naar Rome om de waarheid te achterhalen. In het appartement van Dominic doet Alex een paar vreemde ontdekkingen. Zijn zoektocht leidt naar een mysterieuze man die de ‘sin eater’ wordt genoemd. Deze William Eden (Benno Fürmann) is onsterfelijke en heeft dezelfde krachten als God en is in staat zondaars van hun ergste zonden vrij te spreken. Gaandeweg het onderzoek zal Alex leren dat er ergere dingen zijn dan de dood.

Brian Helgeland is vooral bekend als schrijver van enkele uitstekende scripts, zoals L.A. Confidential (1997) van regisseur Curtis Hanson en Conspiracy Theory (1997) van Richard Donner. In 1999 gaat Helgeland zelf ook op de regisseurstoel zitten en maakt hij de goed ontvangen film Payback (1999) met Mel Gibson. Zijn volgende film is A Knight’s Tale (2001) dat door critici wisselend is ontvangen. Heath Ledger speelt in deze film de hoofdrol en hij heeft Shannyn Sossamon en Mark Addy als medespelers. Met ditzelfde team maakte Helgeland in 2003 de film The Sin Eater. Helgeland heeft tevens het script geschreven en de film geproduceerd. Deze film is door critici niet echt positief ontvangen. Nu zijn films die handelen over het hiernamaals en het geloof nooit gemakkelijk, zeker niet als de mens zich daarin gelijk stelt aan God. Voor een grote groep mensen ligt dat onderwerp gewoon erg gevoelig. Toch is dat niet de enige reden dat de film niet goed ontvangen is. Het verhaal biedt niet veel nieuws, is redelijk voorspelbaar en is qua opbouw erg conventioneel. De ‘bovennatuurlijke’ spanning valt door minder interessante scènes te vaak weg. Ook zit er in het begin van de film een spanningselement dat gedurende het verhaal helemaal niet meer wordt uitgewerkt. En het acteerwerk van de spelers is middelmatig. De release van de film was vertraagd omdat de special effects van het ‘zonden eten’ meer lachwekkend dan serieus te betitelen waren. Is de film dan zo slecht? Valt mee. De film is best mooi in beeld gebracht en de muziek van David Torn ondersteunt de ‘spanning’ adequaat. Als je houdt van films als End of Days of Stigmata dan kun je deze film best eens proberen voor 1½ uur gelijksoortig vermaak.

De originele titel van de film is The Sin Eater, in Amerika is de film uitgebracht onder de naam The Order. Op de hoes staat de speeltijd van 102 minuten genoemd, waarbij geen rekening is gehouden met de 4% PAL speedup. Speeltijd op deze DVD is 98 minuten.

Genre: Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 98 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Zweeds
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014973

• Audiocommentaar regisseur

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zijn mooi en natuurlijk. Zowel de scherpte van het beeld als de detaillering zijn goed met daarbij prima contrast en een goed zwartniveau. De film is overwegend vrij donker gekleurd, maar de details blijven altijd goed zichtbaar. Uiteraard is bij deze nieuwe film geen sprake van ongerechtigheden in het beeld. Edge-enhancement is wel zichtbaar toegepast. Filmgrain is nauwelijks aanwezig.
De film is verdeeld in 28 tracks. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is nauwelijks merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype, maar had lager in beeld mogen staan.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 (bitrate 754 Kb/s) op de DVD. Met een uitstekende dynamiek komt de goed klinkende soundtrack uit de speakers. Er wordt veel gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, met name de mooie filmmuziek heeft hier de nadruk liggen. De achterkanalen worden actief in split-surround (stereo) gebruikt voor de ambiance en speciale effecten. Daardoor ontstaat een mooie en bijzonder ruimtelijke soundtrack. Het laag is goed strak en diep, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van het LFE kanaal. Het verschil tussen de DD5.1 en DTS 5.1 is marginaal, waarbij de DTS track iets meer ruimte biedt. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. Een uitstekende soundtrack.

De breedbeeldmenu’s zijn filmgerelateerde animaties en zijn voorzien van achtergrondgeluid. Slechts twee extra’s completeren deze release.