Swept Away

Alexander de Mol
24-01-2004

3.1

Swept Away (DVD)

Amber Leighton (Madonna) is rijk, lastig en verwend. Zij en haar man Tony (Bruce Greenwood), die zijn vermogen heeft opgebouwd met de handel in medicijnen, gaan samen met een groep vrienden - Marina (Jeanne Tripplehorn), haar man Michael, Todd en zijn jong, blond, maar niet bijster slim vriendinnetje Debi - een cruise maken op de Middellandse Zee op een tot plezierjacht omgebouwde vissersboot. De privé-cruise naar Griekenland wordt door de verwende Amber als te min ervaren en behandelt onder andere daarom de bemanning als oud vuil. Dit geldt voornamelijk voor Giuseppe Esposito (Adriano Giannini), een jonge Italiaanse visser die als matroos op het jacht werkt.
Op een dag wordt Amber wakker en hoort dat de rest van de groep een excursie ging maken. Ze sommeert Giuseppe haar in een raft te brengen. Onderweg valt de motor echter uit en belandt het tweetal uiteindelijk op een onbewoond eiland. Afgesloten van de buitenwereld draait hij de rollen om, en weet hij haar te ontdoen van haar trots. Tot ze verliefd op hem wordt...

Na een fantastisch regiedebuut met Lock, Stock & Two Smoking Barrels en het ijzersterke Snatch gooide Guy Ritchie in 2002 het roer volledig om met de romantische komedie Swept Away. Ritchie’s Swept Away is een remake van een italiaanse film uit 1974 getiteld (en probeer dit maar eens te onthouden) Travolti da un insolito destino nell\'azzurro mare d\'agosto. Deze ommezwaai werd echter slecht ontvangen en dat is niet heel verwonderlijk. De film is traag, redelijk saai, mist de chemie tussen de hoofdpersonen en bevat te weinig humor.
Swept Away werd vorig jaar op de uitreiking van de Golden Raspberry Awards (Gouden Framboos) getrakteerd op maar liefst vijf Razzies. Swept Away werd uitgeroepen tot de slechtste film van 2002 en de slechtste remake, van het origineel uit 1974 door Lina Wertmuller, van het jaar. Madonna zelf kreeg bovendien een Razzy voor slechtste actrice en als één helft van het slechtste filmduo, samen met haar tegenspeler Adriano Giannini. Adriano Giannini is overigens de zoon van de hoofdrolspeler uit het Italiaanse origineel, Giancarlo Giannini. Madonna\'s echtgenoot Guy Ritchie ontving overigens ook nog een Razzie; voor slechtste regisseur. En die ‘onderscheiding’ had ik niet durven voorspellen na zijn eerdere successen. Gelukkig lijkt Ritchie de draad weer op te pakken met zijn toekomstige projecten met - veel goeds voorspellende - namen als Revolver en Six Shooter. Swept Away mag wat mij betreft de titel eer aan doen en snel uit het geheugen ‘weggeveegd’ worden.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2002
Speelduur: 86 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: -

• verwijderde scenes
  • filmografieën van cast en crew
  • Bioscooptrailer
  • Promotietrailers (2)
  • Audiocommentaar van Guy Ritchie en Matthew Vaughn
  • Making of Swept Away

Swept Away staat in haar oorspronkelijke beeldverhouding (1.85:1) op deze DVD. Het beeld heeft een prima kleurweergave en een uitstekende detaillering, vooral in scènes met een goed daglicht. ‘Filmgrain’ is in een aantal scènes weliswaar beperkt, maar zeker niet storend aanwezig.
De film is onderverdeeld in een navigatievriendelijke 28 hoofdstukken. De optionele Nederlandstalige ondertiteling is zowel goed geplaatst als prima leesbaar. Swept Away stelt op het gebied van de beeldkwaliteit zeker niet teleur.

Niet alleen de beeldkwaliteit is goed voor elkaar, ook qua geluid valt er weinig te klagen. Het Engelstalige Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kbit/s) geluidsspoor klinkt namelijk prima. De nadruk van de soundtrack ligt vooral op de voorkanalen, de achterkanalen geven het geheel ambiance en ruimtelijkheid. De Dolby Digital track klinkt goed vol met voldoende laag en detaillering in het hoog. De dialogen zijn over het algemeen te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. De film wordt ondersteund door een sfeervolle soundtrack van Michel Colombier. De muziek klinkt goed en, dankzij de surroundspeakers, mooi ruimtelijk.

De breedbeeld geoptimaliseerde menuschermen bevatten een subtiele animatie en zijn voorzien van kenmerkende, vakantiegevoel opwekkende Griekse klanken. De meegeleverde extra’s bestaan uit:

Audiocommentaar door regisseur Guy Ritchie en Matthew Vaughn
Guy Ritchie en producer Matthew Vaughn voorzien Swept Away van een promotioneel getint audiocommentaar.
Het commentaar is overigens keurig netjes voorzien van Nederlandstalige ondertiteling.

Making of Featurette (19:59 min)
Het komt weinig voor dat ik meer schik heb van een ‘making of’ dan van de film zelf. Deze featurette, waarin Guy Ritchie en Madonna elkaar op een ludieke manier interviewen, is echter behoorlijk geestig. Het vraag en antwoordspel wordt afgewisseld met beelden van de set.

Deleted Scenes
Een reeks van 16 verwijderde items die een totale speelduur hebben van ongeveer 14 minuten. Deze deleted scenes zijn te bekijken met optioneel commentaar. Mooiste quote in dat kader komt van Guy Ritchie bij de eerste gesneuvelde scène op een vraag van Matthew Vaughn waarom deze betreffende scène verwijderd is: “Because it was fucking boring, really.”. Er zijn echter meer scènes in de film die een zelfde lot hadden verdiend.

Filmografieën van cast en crew
Een paar pagina’s met de belangrijkste filmprojecten van regisseur Ritchie en de belangrijkste leden van de cast.

Bioscooptrailer (1:33 min)
De originele (bioscoop)trailer van Swept Away. Anamorf uitgevoerd en voorzien van een Dolby Digital 2.0 Surroundtrack op 192 kbit/s.

Promotietrailers
- Glitter (1:45 min)
- Riding in Cars with Boys (2:20 min)
Beide trailers zijn voorzien van een Dolby Digital 5.1 (384 kbit/s) track.

Swept Away is de derde bioscoopfilm van regisseur Guy Ritchie. Na het grote succes van zijn twee ijzersterke en redelijk vernieuwende misdaadfilms Lock, Stock & Two Smoking Barrels en Snatch gooide Ritchie het over een andere boeg. Helaas is dit geen sterke keuze gebleken. De film bevat wat mij betreft te weinig interessante momenten om de volle 86 minuten geboeid naar het scherm te kijken. Het twijfelachtige acteerwerk van de hoofdpersonen helpt hierbij ook niet echt.
Columbia Tristar heeft er, ondanks de zware en veelal terechte kritiek die de film ten deel is gevallen, een nette DVD release van weten te maken. Beeld en geluid maken een goede indruk en ook aan een aantal aardige extra’s is gedacht.
Hopelijk herpakt Ritchie zich zodat naast Swept Away ook zijn carrière niet jammerlijk zal stranden. Goede DVD, matige film.