Moonfleet

19-01-2004

5.6

Moonfleet (DVD)

Engeland, 1757. Met een aanbevelingsbrief van zijn overleden moeder op zak, begeeft de jonge wees John Mohune (Jon Whiteley) zich naar Moonfleet. Daar moet hij ene Jeremy Fox (Stewart Granger) om hulp vragen. Fox blijkt echter een avonturier zonder scrupules, een cynicus die een losbandig leven leidt en omgaat met een stel corrupte aristocraten. Bovendien is hij de aanvoerder van een bende smokkelaars, voor wie Moonfleet de verzamelplaats is. Desondanks is John vastbesloten om bij Fox te blijven. Deze toont echter weinig interesse, totdat John op het spoor komt van de diamant van Roodbaard...

In de eerste helft van zijn carrière was regisseur Fritz Lang (1890 – 1976) verantwoordelijk voor diverse Duitse klassiekers, met Metropolis (1928) als meest bekende voorbeeld. Midden jaren ’30 emigreerde hij naar Amerika, om daar in Hollywood films te maken voor MGM. Waaronder de avonturenfilm Moonfleet (1955), losjes gebaseerd op het succesvolle boek van John Meade Falkner uit 1898. Het interessante aan deze productie is dat het de eerste van Lang’s films is die is opgenomen in het brede Cinemascope formaat (2.35:1). Zijn eerste, maar direct ook zijn laatste film in dit formaat, want na Moonfleet gaf de regisseur misnoegend te kennen dat hij widescreen alleen geschikt achtte voor het filmen van “slangen en begrafenissen”. Wellicht dat deze ontevredenheid deels verklaart waarom Moonfleet een van zijn mindere producties is geworden. Al is vreemd genoeg het visuele aspect, met stijlvolle kostuums en sets, wel een van de betere zaken van deze avonturenfilm. Wat is dan het probleem? Nou, een van de gebreken is dat er voor een avonturenfilm bar weinig ‘geavontuurd’ wordt. Het verhaal kabbelt namelijk maar langzaam voort, met slechts sporadisch een meer actiegerichte scène om de monotonie te doorbreken. Het opsporen van de Verborgen Schat, in dit geval een diamant, blijkt dan ook geen bijzonder boeiende aangelegenheid te zijn. Wat rest is de wisselwerking tussen de decadente smokkelaar en het onschuldige jongetje, maar ook deze komt, mede door de matige uitwerking van de personages, niet helemaal perfect uit de verf. Al met al is Moonfleet een aardige curiositeit vanwege het ‘Cinemascope-verhaal’, maar als avonturenfilm is het een vrij saaie en voorspelbare bedoening.

Genre: Avontuur
Jaar: 1955
Speelduur: 83 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds
EAN: 8717774230862

• Fritz Lang’s Message (31 min)
  • Secrets from Underground (18 min)

Gezien het feit dat het de enige Lang-film in breedbeeld is, zou het natuurlijk een enorme sof zijn als de film met een pan&scan-transfer op DVD zou staan. Gelukkig weet dat bij Warner ook, zodat we de film netjes in het oorspronkelijke 2.35:1-formaat op de schijf aantreffen. Wat betreft de kwaliteit van de anamorfe transfer: aan de ietwat fletse kleuren te zien dat je met een oudere productie te maken hebt, maar op de overige gebieden is zijn de prestaties boven verwachting. Zo heeft het beeld een nette scherpte en een goed zwartniveau. Bovendien is de weergave brandschoon en vrij van storende compressiefoutjes (wat lichte posterisatie daargelaten). Een dikke voldoende is dus zeker op zijn plaats.

Naast het feit dat Moonfleet Langs enige widescreen-film is, is het ook zijn enige productie met stereogeluid. Voor de DVD-release is hier een matrix-achterkanaal aan toegevoegd, resulterend in een Dolby Digital 2.0 surroundtrack (al vermeldt de cover vrolijk dat het om “2.5 surround” zou gaan) met een bitrate van 192kbit/s. Het mono-achterkanaal wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor de orkestrale muziek, en geeft het geluid een aardige ruimtelijkheid. Al zijn wel af en toe flarden dialoog uit de achterluidsprekers te horen. Qua klank verraden een ietwat beperkte dynamiek en dito frequentiespreiding de leeftijd van de film, en tevens is er wat lichte ruis te horen, maar over het algemeen klinkt het spoor zeker acceptabel voor een film uit 1955.

Op deze DVD vind je slechts twee extra’s, maar gelukkig zijn deze wel wat interessanter dan de gebruikelijke promotionele vullers. Beide toevoegingen zijn Nederlands ondertiteld.

Fritz Lang’s Message (31 min.)
Een recente Franse documentaire over Moonfleet. Frans? Ja, want in tegenstelling tot in Amerika sloeg de film in Frankrijk wel enorm aan, en staat daar aangeschreven als een van de mooiste avonturenfilms ooit, met een van de beste kinderfiguren uit de filmgeschiedenis. Deze documentaire gaat uit van het originele script uit ’54, dat opgeslagen ligt in de Cinématèque Française. In een ruim half uur wordt het script doorgelopen, waarbij vooral stil wordt gestaan bij de vele aantekeningen van Lang. Het geheel geeft redelijk wat inzicht in de denkwijze en manier van werken van Lang, maar is tegelijkertijd wel erg droge kost.

Secrets from Underground (18 min.)
Wederom een Franse featurette. Hierin wordt de zoektocht naar de diamant van Roodbaard nader beschreven (d.m.v. filmbeelden met daaroverheen een commentaarstem), met de nadruk op de beproevingen die de jonge John Mohune in de crypte moet doorstaan. Er worden allerlei, soms nogal vergaande verbanden gelegd. Een tamelijk overbodige extra, want zo diepzinnig of ingewikkeld is de queeste nu ook weer niet.

Moonfleet, dat zich afspeelt in het Engeland van 1757, is een van de minder briljante films van de wereldberoemde regisseur Fritz Lang. Niet dat de avonturenfilm compleet mislukt is, dat zeker niet. Moonfleet heeft namelijk een aardige cast, en ook op visueel gebied zijn de zaken prima in orde. Verhalenderwijs is het echter niet echt een bijzonder boeiende aangelegenheid. Kijken we naar de DVD, dan is het meest positieve aspect de prima anamorfe breedbeeldtransfer. Acceptabel stereo surroundgeluid en twee featurettes – de ene informatief, de andere wat minder – ronden de aardige uitgave af.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.