Kid Galahad

15-01-2004

5.6

Kid Galahad (DVD)

Walter Gulick (Elvis Presley) komt uit militaire dienst weer terug in zijn geboorteplaats Cream Valley Hij zoekt een baantje als automonteur, maar daar is op dat moment geen werk voor. Wel biedt Willy Grogan (Gig Young), manager van Grogan’s Gaelic Gardens, hem een baantje aan als trainingspartner van de bokser Joie Shakes (Michael Dante). Walter heeft in het leger wel eens gebokst en heeft het geld nodig, dus hij neemt het baantje aan. Zijn onverwachte bokstalenten worden opgemerkt door boksveteraan Lew Nyak (Charles Bronson). In de tussentijd komt Willy’s zuster Rose (Joan Blackman) om een oogje in het zeil te houden. Het gaat financieel niet zo goed met Grogan, waar zij voor de helft mede-eigenaar is. Willy zit ook nog eens in de klem bij de gangsterbaas Otto Danzig (David Lewis). Vanwege zijn galantheid krijgt Walter de bijnaam Kid Galahad en onder die naam wint hij menig bokswedstrijd. Tussen Rose en Walter groeit iets moois en beide hebben toekomstplannen. Dan moet Walter boksen tegen Ramon \'Sugarboy\' Romero, een ongeslagen kampioen. Otto maakt Willy duidelijk hoe de wedstrijd moet verlopen.

Elvis Presley (1935-1977), the King of Rock & Roll, heeft naast zijn succesvolle carrière als rock & roll performer ook een actieve en succesvolle filmcarrière achter de rug. In de periode 1956 tot 1969 maakte The King maar liefst 31 speelfilms. Niet allemaal even goed gelukt, maar wel altijd aanleiding om weer menig liedje te zingen. Vele hits van Presley zijn terug te vinden in zijn films. In 1962 maakte Presley de film Kid Galahad, waarin The King uiteraard de held van het verhaal speelt. Naast zijn bokstalenten kon The King ook zijn zangtalenten weer kwijt in zes liedjes. Met nummers als “King Of The Whole Wide World”, “I Got Lucky”, \"Home Is Where the Heart Is\" en “This Is Living”.
Presley speelt en zingt in al zijn films op nagenoeg dezelfde nonchalante, beetje machoachtige wijze. De kwaliteit van de film wordt vooral bepaald door het script en het aantal hitsongs. Het script voor deze film is geschreven door William Fay. Dankzij dit script is Kid Galahad een van de betere Elvis Presley films. Uiteraard weet je bij voorbaat al hoe de film afloopt, maar dat mag de pret niet drukken. Natuurlijk is deze film ook interessant door de bijrol van Charles Bronson, die tot kort daarvoor bekender was geworden door zijn rol in The Magnificent Seven (1960) en daarna zelf een grote filmcarrière neerzette met menig vechtfilm. Bronson overleed in augustus 2003 op 81-jarige leeftijd.

Genre: Komedie/Humor, Muziekfilm, Romantiek
Jaar: 1962
Speelduur: 93 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: MGM
EAN: -

• Bioscooptrailer

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.85:1 en zo staat de film anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze ruim 40 jaar oude film is niet al te best. Kleuren zien er wel goed verzadigd en redelijk natuurlijk uit met een goed contrast. Scherpte en detaillering zijn acceptabel, maar worden sterk negatief beïnvloed door de ruim aanwezige filmgrain en beeldruis. Ook zijn zeer regelmatig vlekjes of spetters in het beeld te zien. Edge enhancement is in lichte mate toegepast.
De film is verdeeld in 16 tracks. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net klein lettertype en staat mooi geplaatst onder in het beeld.

De originele mono soundtrack is niet geremixt naar een surroundtrack, maar is als een Dolby Digital 2.0 mono (bitrate 224 kb/s) soundtrack op de DVD geplaatst. Deze monotrack klinkt redelijk goed. Duidelijk is wel te horen dat een ruisonderdrukker is gebruikt. Het frequentiebereik is redelijk goed, waardoor er voldoende hoog aanwezig is om de soundtrack helder te laten klinken. Laag is ook in beperkte mate aanwezig, waardoor de soundtrack redelijk vol klinkt. Alles bij elkaar een redelijk klinkende mono soundtrack. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Er staat één extraatje op deze DVD.

Original Theatrical Trailer (~3 minuten)
In 1.85:1 anamorf beeldformaat.

Kid Galahad is volgens hetzelfde recept gemaakt als de meeste andere films met Elvis ‘The King’ Presley in de hoofdrol: de zingende held van het verhaal. In deze film is Presley de galante ex-militair en automonteur die ontdekt wordt als bokstalent. Uiteraard zingt The King weer enkele liedjes in de film.
Deze Big Deal budget uitgave van MGM van de alweer ruim 40 jaar oude film heeft matige beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld wordt vooral geplaagd door de ruim aanwezige filmgrain en beeldruis. De soundtrack is mono. Als extraatje is de bioscooptrailer toegevoegd. Voor de echte Presley fans natuurlijk wel een must.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.