True Women

11-01-2004

7.8

True Women (DVD)

In het jaar 1835 zijn de meisjes Euphemia Ashby (Tina Majorino) en Georgia Lawshe (Rachael Leigh Cook) hartsvriendinnen en aanwezig op de Lawshy katoen plantage in Georgia. Als het bericht komt dat de vader van Euphemia is overleden, wordt zij kort daarna opgehaald door haar oom Bartlett McClure (Powers Boothe). Hij neemt haar mee naar Texas waar hij woont met zijn vrouw Sarah Ashby McClure (Dana Delany), de oudere zuster van Euphemia. Als tijdens de Texaanse revolutie de wrede generaal Santa Anna het stadje Alamo aanvalt, worden alle mannen opgeroepen te vechten. De vrouwen en kinderen zoeken onder leiding van Sarah een goed heenkomen. Na een barre tocht naar de uiterste grens van de bewoonbare wereld worden ze weer vergezeld door hun mannen, voor zover niet gesneuveld in de strijd.
Zeven jaar later hebben Sarah, Bartlett, Euphemia (Annabeth Gish) samen met hun bediende Tildy (Khadijah Karriem) een goed bestaan opgebouwd. Maar de dreiging komt nu van de kant van de indianen. Het contact met Georgia Lawshe (Angelina Jolie) is verloren gegaan. De familie van Georgia heeft een goed bestaan opgebouwd als katoenverbouwers. Maar ook hier komt verandering in als de haat tegen de indianen groeit. Georgia’s moeder is deels indiaans en moeilijke tijden breken aan voor de familie Lawshe. Zowel Sarah, Euphemia als Georgia overleven de gevaren van de indianen, losgeslagen Yankee soldaten, overstromingen en droogte. Ze krijgen en begraven kinderen en weigeren zich aan te passen aan de geldende normen van die tijd. Na vele jaren komt hun leven weer samen en het drietal leert hoe ze zich in de politiek moeten bewegen en komen op voor de positie van de vrouw.

True Women vertelt, door de ogen van drie buitengewone vrouwen, een verhaal dat zich afspeelt in een tijdsspanne van 50 jaar, vanaf de Texaanse revolutie tot de Amerikaanse burgeroorlog. Het is het verhaal over vriendschap, overleving en overwinning van drie moedige en liefdevolle vrouwen uit Texas. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Janice Woods Windle, een roman die verhaalt over de avonturen van vrouwen in haar eigen familie. Door het bekende productiemaatschappij Hallmark Entertainment is het verhaal verfilmd en in twee delen in 2001 via de Amerikaanse CBS televisie met groot succes uitgezonden.
De verfilming is erg mooi gemaakt. Het verhaal komt wat langzaam op gang, maar weet gaandeweg goed te boeien. Drie uur is natuurlijk een hele zit. De meningen over de serie zijn verdeeld, maar als je van dit soort ‘quasi’ historische verhalen houdt, is het zeker de moeite van het kijken waard. Uiteraard ligt de nadruk van dit verhaal erg op de rol van de vrouw, de mannen komen hierin weinig aan bod en worden af en toe wat minder positief neergezet. De muziek van Bruce Broughton heeft een Emmy Award gekregen en doet qua sfeer erg denken aan de muziek van Dances with Wolves.
Het Nederlandse BBI DVD heeft deze televisieserie in ons land op DVD uitgebracht. Beide afleveringen staan achter elkaar op de schijf, zodat het geheel één lange film van bijna drie uur vormt. Helaas was het niet mogelijk om de begintitels van de tweede aflevering weg te laten, omdat het verhaal direct verder gaat.
Een opmerking over de cover. Door BBI DVD is Angelina Jolie groot op de cover geplaatst met de namen van de hoofdrolspelers inclusief enkele filmnamen waarin zij gespeeld hebben. Mooi kunnen we deze opmaak niet noemen en tevens speelt Angelina wel een hoofdrol maar zeker niet de belangrijkste rol in deze film.

Jaar: 1997
Speelduur: 174 min
Uitgever: BBI-Films
EAN: 8717185530674

Deze televisieserie heeft, ondanks de recente datum, gewoon standaard 1.33:1 (4x3) beeldformaat. Het beeld op deze uitgave ziet er prima uit. Een kleurrijke en contrastrijke beeld geeft de mooie landschappen goed weer. Het zwartniveau is niet helemaal ideaal, zwart oogt meer als diep donkerbruin. De scherpte van het beeld is voldoende, de detaillering is redelijk. In het beeld zitten geen ongerechtigheden. Enige opmerking die gemaakt kan worden is dat edge enhancement en aliassing af en toe in lichte mate te zien is. Verder is het beeld vrij van ruis, spetters of andere ongerechtigheden.
De film is opgedeeld in 18 chapterstops. De overgang van deel 1 naar deel 2 zit netjes op een chapterstop (nummer 10). De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is netjes weggewerkt. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst. Het gebruikte lettertype had kleiner mogen zijn.

De film is van origine gemaakt voor televisie. Verrassend is de aanwezigheid van zowel een DD5.1 surround track (448 kb/s) en een DTS5.1 surround track (754 kb/s). Daarnaast is er ook nog een DD2.0 stereo (224 kb/s ) aanwezig. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. Alle filmgeluiden komen uit deze speakers. Ook de filmmuziek komt met een goede stereospreiding uit de voorste kanalen. De surrounds geven de muziek een ruimtelijk karakter. Verder worden de surrounds nauwelijks hoorbaar gebruikt. Het LFE kanaal komt slechts heel incidenteel in actie, waarbij het laag niet echt diep doorgaat. De detaillering in het hoog is voldoende. Bij zowel de DD als de DTS track klinkt de muziek met een digitale scherpte in het hoog. Er is geen kwaliteitsverschil hoorbaar tussen de DD en de DTS track.

De DVD heeft één menu scherm (screenshot 6), waarmee met een matrix met keuzemogelijkheden een keuze gemaakt kan worden voor de geluidstrack en het activeren van de optionele ondertiteling. Ook heb je keuze uit trailers van enkele andere uitgaven van BBI DVD. De trailers zijn:
- Ice Planet (1:41 minuten)
- The Agency (1:50 minuten)
- Hard as Nails (2:10 minuten)
- Mortal Combat Conquest (1:43 minuten)
Allemaal voorzien van optionele Nederlandse ondertiteling.

True Women is een gedramatiseerd verhaal over drie vrouwen in een tijdsperiode van 50 jaar, vanaf de Texaanse revolutie tot de Amerikaanse burgeroorlog. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Janice Woods Windle, een roman die verhaalt over de avonturen van vrouwen in haar eigen familie. In de hoofdrollen spelen Dana Delany, Annabeth Gish en Angelina Jolie. De film is een tweedelige televisieserie van de productiemaatschappij Hallmark Entertainment. De beeldkwaliteit van deze BBI DVD uitgave is redelijk goed. Het geluid klinkt prima, al is de aanwezigheid van de DTS track in dit geval wat minder zinvol. Zowel de DD als de DTS track klinken gelijk in kwaliteit. Als extra vind je alleen enkele promotietrailers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.