View from the Top

03-01-2004

5.2

View from the Top (DVD)

Donna Jensen (Gwyneth Paltrow) is een knappe, jonge vrouw die in een klein dorpje in Nevada woont. Ze is vast besloten iets van haar leven te maken en zeker niet weg te kwijnen in het dorpje. Haar kans komt als zij op televisie de presentatie van het boek ster stewardess Sally Weston (Candice Bergen) ziet. Na lezing van het boek heeft Donna besloten stewardess te worden. Bij het lokale Sierra Airlines krijgt zij een baan als stewardess. Waarschijnlijk meer vanwege haar figuur, dat door het zeer strakke en korte stewardess pakje nog eens wordt benadrukt. Dankzij collega stewardess Sherry (Kelly Preston) leert Donna de knappe Ted Stewart (Mark Rufallo) kennen. Samen dromen ze over hun toekomstplannen. Omdat ze verder wil geeft Donna zichzelf en haar collega stewardessen Christine Montgomery (Christina Applegate) en Sherry op voor een selectiedag van het hoog aangeschreven Royalty Airlines. Het lukt Christine en Donna om op de opleiding te worden toegelaten. Bij deze opleiding maakt Donna ook kennis met de beroemde Sally Weston, die voor haar een groot voorbeeld is. De droom van Donna is om internationaal te vliegen. Dan komt het examen. Donna weet zeker dat ze het goed heeft gemaakt, maar toch krijgt zij geen plekje op de internationale vluchten. Integendeel, zij mag zich nog gelukkig prijzen met een baantje op de lijnvlucht naar Cleveland. Voor haar relatie met Ted, die ondertussen rechten is gaan studeren, niet verkeerd. Toch vraagt Donna zich af wat er fout is gegaan en waarom de minder snuggere Christine wel op een internationale lijnvlucht is geplaatst.

View from the Top is een aardige luchtige komedie, waarin het ultieme leven van een stewardess, het vliegen op een internationale lijnvlucht, op de hak wordt genomen. De film is gezet tegen een jaren ’60 achtergrond, waarbij de felle zuurtjeskleuren zo van het scherm af spatten. Hier wel een klein foutje in de film, wanneer Donna in Parijs is zie je een 5 euro biljet liggen. Het script is afkomstig van Eric Wald, het is zijn eerste verfilming. De film is wel enigszins voorspelbaar, maar het duidelijke over-the-top spel van de cast met de nodige one-liners humor maakt veel goed. Duidelijk is in ieder geval dat de film zichzelf niet serieus neemt en veel ruimte biedt voor de komische en soms erg onnozele momenten. Gwyneth Paltrow geeft een prachtige invulling aan de rol van de gedreven en bij tijd en wijle wat naïeve Donna. Mike Myers is perfect als de loense instructeur, Rob Lowe heeft nog een klein rolletje als co-piloot en George Kennedy is ook kort te zien als 1e klas passagier.
Gedurende de eindaftiteling zie je enkele bloopers en verwijderde scènes met als laatste de cast die danst op het nummer “We are Royalty” (op de melodie van “We are Family”).

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2003
Speelduur: 84 min
Verpakking: Alpha Keep Case
Uitgever: RenT Home Entertainment
EAN: 8713045203818

De film staat in de oorspronkelijke bedoelde beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op deze DVD. Over de beeldkwaliteit kunnen we heel kort zijn, die is meer dan uitstekend.
Goed, als je er toch wat meer over wilt weten. Het kleurrijke en scherpe beeld, waarbij de jaren ’60 zuurtjeskleuren nog eens extra worden geaccentueerd, ziet er helder en natuurlijk uit. Ondanks de felle kleuren is er gelukkig geen color bleeding. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide uitstekend. Detaillering is ook prima in orde. Edge enhancement is in heel lichte mate toegepast. Filmgrain is nauwelijks aanwezig. En het beeld is vrij van spetters en beeldfouten.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. Dit is een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes geplaatst in het beeld. In de ondertiteling zitten enkele fouten door wegvallende letters. Alle letters met een leesteken vallen namelijk weg.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 Kb/s) op de DVD gezet. Een prima klinkende soundtrack, waarbij de nadruk op de frontkanalen ligt. De surrounds worden alleen gebruikt voor de ruimtelijke sfeer van de muziek. In een paar scènes is het gebruik van de surrounds veel duidelijker, zoals overvliegende vliegtuigen en het moment dat Donna in een hotelkamer haar viocemailtjes afluistert. De soundtrack klinkt goed gedetailleerd met een goed gedoseerd laag. Het LFE kanaal wordt met name bij de muziek gebruikt voor het extra laag, dat heel natuurlijk klinkt en niet extreem laag doorgaat. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes zonder achtergrondmuziek. Op de DVD staat geen extra’s. Op de regio 1 uitgave van deze film staan enkele zeer korte featurettes. Wel zijn enkele promotionele trailers van andere titels van RCV op de schijf te vinden. Helaas worden deze trailers ook als een soort verplichte kost automatisch als eerste afgespeeld alvorens het DVD menu wordt getoond. Hier helpt het indrukken van de menutoets.

View from the Top is een aardige over-the-top komedie over drie meiden die eerste klas stewardess willen worden. Het geheel is neergezet in een jaren ’60 stijl met felle zuurtjeskleuren. Met Gwyneth Paltrow in de hoofdrol die op een leuke manier acte de présence geeft.
De DVD heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Een klein probleempje in de ondertiteling, waar alle letters met een leesteken weggevallen zijn. Extra’s heeft deze uitgave niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.