When the Party's Over

02-01-2004

5.8

When the Party's Over (DVD)

Drie jonge vrouwen en een homoseksuele man huren gezamenlijk een huis in Los Angeles. Allemaal proberen ze hogerop te komen in het leven. MJ (Rae Dawn Chong) is een zakenvrouw, Amanda (Sandra Bullock) een feministisch schilderes, Frankie (Elizabeth Berridge) is sociaal werker en Banks (Kris Kamm) probeert aan de bak te komen als acteur. En allemaal proberen ze ook de ware liefde te vinden. Regelmatig komt Willie (Michael Landes), het jongere broertje van Amanda, over de vloer als die het thuis zat is. MJ heeft het te druk met haar carrière en met relaties die slechts één nacht duren. Haar vriendschap met de overige huisgenoten schiet er vaak bij in, wat tot irritaties leidt. Maar hun vriendschap komt helemaal onder druk te staan als Frankie een relatie krijgt met Taylor (Brian McNamara), een ex-vriend van MJ. De jaloerse MJ probeert iedereen tegen elkaar uit te spelen en ze gebruikt haar charme om haar ex-vriendje terug te winnen. De spanningen in het huis lopen hoog op. Ondertussen leert Amanda op een feestje Alexander (Fisher Stevens) kennen die nu eens echt interesse in haar heeft.

When the Party’s Over is een onbekende, maar wel verrassende film waarin relaties centraal staan. Ieder mens wordt gevormd door vroegere ervaringen, zo gaat dit ook op relationeel gebied. Alle vier huisgenoten kijken op een andere wijze tegen relaties aan, deels gevormd door vroegere ervaringen, deels omdat het gewoon niet anders kan, deels omdat andere zaken prioriteit krijgen. Voor regisseur Matthew Irmass was dit zijn eerste filmproject als regisseur. Hij schreef ook het verhaal, samen met Ann Wycoff. Beide zijn geen bekende namen en hebben verder geen grote of bekende titels op hun naam staan. Ook Sandra Bullock was ten tijde van deze film nog een onbekende actrice. Bullock brak pas echt door op het witte doek na de film Speed (1994) van Jan de Bont. In deze film speelt zij een prima rol als de feministe Amanda. Ondanks de onbekende cast & crew is de film zeker een keertje kijken waard.

Jaar: 1992
Speelduur: 110 min
EAN: 8715664015131

De film staat volgens de coverinformatie full frame (beeldverhouding 1.33:1) op deze DVD. Dit betekent dat het volledige 35 mm frame zichtbaar is. Informatie over de door de regisseur beoogde beeldverhouding is niet aanwezig. Mogelijk is dat een 1.85:1 beeldverhouding, dat bij dit type film het meest gebruikelijk is.
Het beeld ziet er goed uit. Kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Een klein beetje color bleeding is af en toe te zien. Contrast en zwartniveau zijn prima in orde. De scherpte van het beeld is goed met een redelijk goede detaillering. De filmprint is vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is niet aanwezig, wel een heel lichte beeldruis die eigenlijk geen naam mag hebben. Edge enhancement, aliassing of andere ongerechtigheden zijn verder niet waargenomen.
De film is verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus er is geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype, maar kon iets lager onder in het beeld geplaatst worden. Gezien het woordgebruik, lijkt het alsof de vertaling door een Vlaming is gedaan (bv. “Zorg dat hij veilig thuis geraakt”.)

De oorspronkelijke Ultra Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) op de DVD. Een weinig spectaculaire soundtrack die gewoon goed klinkt en die voornamelijk bestaat uit dialoog. De gebruikte muziek heeft een goede stereospreiding. Dialogen zijn prima te volgen.
Bij gebruik van de Prologic-II decoder ontstaat een iets meer ruimtelijk geluid en komen de dialogen uit de centerspeaker.

Deze DVD heeft geen extra’s.

When the Party’s Over is een prima en goede gespeeld relatiedrama, waarin de zoektocht naar liefde en succes van vier verschillende jonge mensen die samenwonen in Los Angeles centraal staat. Met Sandra Bullock in een mooie rol voordat zij echt doorbrak op het witte doek.
Het beeld is fullframe en van goede kwaliteit. De soundtrack is een goed klinkende stereotrack. Extra’s staan niet op deze DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.