Talent for the Game

31-12-2003

4.7

Talent for the Game (DVD)

Virgil Sweet (James Edward Olmos) is honkbalveteraan en rekruteert en coacht getalenteerde spelers voor de eredivisie honkbalclub California Angels van Los Angeles. Hij leeft er helemaal voor en doet niets liever als catcher in zijn handschoen de strak geworpen ballen vangen van jong aankomend talent. Hij is, net als zijn collega’s, op zoek naar dat ene talent dat het van nature in zich heeft. Virgil’s carrière hangt aan een zijden draadje, als bekend wordt dat het team verkocht is aan een multimiljonair. De nieuwe eigenaar ziet niet zoveel in talentscouts als Virgil. Als Virgil met zijn vriendin Bobbie (Lorraine Bracco) weer op pad gaat, krijgen ze ‘in the middle of nowhere’ pech met de auto. In het dorp waar de auto wordt gerepareerd, ziet Virgil enkele jongelui honkbal spelen en daar valt zijn oog op de jonge werper Sammy Bodeen (Jeff Corbett), het talent waar hij al zo lang naar op zoek is. Virgil neemt de jongen mee naar Los Angeles en weet de eigenaar van de talenten van de onervaren jongen te overtuigen. Dit heeft wel tot gevolg dat Sammy direct wordt geplaatst voor de eerstvolgende belangrijke wedstrijd, uiteraard tegen het advies van Virgil.

Honkbal is, naast American Football, één van de meest favoriete sporten in Amerika. En uiteraard al vaker onderwerp van een film geweest. In deze film staat de talentscout Virgil centraal op zoek naar dat ene talent. De film is een typische ‘feel good movie’, waarin ook nog een moraliserende boodschap is gestopt. Regisseur Robert M. Young is bekend van films als One Trick Pony (1980) met Paul Simon en Extremities (1986) met Farah Fawcett. Geen hoogdravende films. Net als deze film Talent for the Game. Niet echt iets bijzonders, maar gewoon onderhoudend en goed voor 1½ gezellig televisie kijken.

Genre: Drama, Sport
Jaar: 1991
Speelduur: 87 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865559086

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1. Op deze DVD staat de film anamorf met het iets kleinere beeldformaat van 1.78:1, een verschil dat je niet zult merken.
De beeldkwaliteit is prima en geeft geen verrassingen. Een beeldkwaliteit zoals we die meer bij Paramount uitgaven van films uit deze tijdsperiode hebben gezien. Dit betekent een helder en kleurrijk beeld met natuurlijke kleuren. Bekijk de mooie landschapsscènes maar eens. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide goed, evenals het contrast. In het beeld zit af en toe een spettertje als gevolg van vuil of stof op het filmmateriaal. Filmgrain is slechts in lichte mate af en toe te zien.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. De soundtrack klinkt ook goed. Er wordt gepast gebruik gemaakt van de surroundkanalen, waardoor de soundtrack een aangenaam klinkend ruimtelijk geluid heeft. De muziek van David Newman klinkt prima. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. Wanneer de film zich verplaatst in een groot en goed gevuld stadion, worden de surrounds ook gebruikt voor het massale geluid van het publiek. Toch blijft dan ook de nadruk iets teveel op de voorste kanalen, waardoor je je er niet echt tussenin waant. Het LFE kanaal wordt geheel niet gebruikt, jammer want de soundtrack kon dat extra stukje laag goed gebruiken. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeld menu’s zijn statische schermen zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staan geen extra’s, helemaal niets.

Bij de DVD zit een inlay de tracklisting.

In Talent for the Game staat een honkbal veteraan centraal die op zoek is naar dat ene natuurtalent en door een groot toeval ook nog vindt. Lastiger wordt het als zijn jonge en onervaren talent te snel voor de ‘leeuwen’ wordt gegooid.
Paramount heeft de film uitgebracht in de budgetreeks Stars for Sale. Kenmerk hiervan is een goede beeld- en geluidskwaliteit van de film. En verder een schijf zonder extra’s.