New Dragon Gate Inn

29-12-2003

4.5

New Dragon Gate Inn (DVD)

Tsao Siu Yan (Donnie Yen) is de leider van één van de provincies die vallen onder de Ming Dynastie. Hij leidt de provincie met harde hand en wordt dan ook door iedereen gevreesd. Toch is er een groep rebellen die willen voorkomen dat hij de macht kan grijpen in het gehele land. Tsao wil maar één ding en dat is de rebellen verslaan. Hij bedenkt hiervoor een plan. De kinderen van een verrader worden gebruikt om de rebellen uit hun schuilplaats te krijgen en ze in een valstrik te lokken. De rebellen weten echter met de kinderen te ontsnappen en gaan richting een herberg genaamd, Dragon Gate Inn. Hier ontmoeten ze de rebellenleider en oom van de kinderen. Als soldaten van Tsao door een storm gedwongen worden te schuilen in de Dragon Gate Inn weten noch de rebellen, noch de soldaten dat de andere groep in hun midden is.

Als liefhebbers van films uit Azië, en dan vooral Hong Kong, zien dat een film geproduceerd wordt door Tsui Hark en acteurs als Brigitte Lin, Maggie Cheung en Tony Leung Kar Fai hun opwachting erin maken, dan weten ze dat ze wel eens een hele goede film kunnen verwachten. Dit is dan ook bij deze film het geval. New Dragon Gate Inn heeft een sterk verhaal, uitstekende vechtscènes en goede acteerprestaties door de acteurs. De drie hoofdrolspelers belanden in een soort driehoeksverhouding en zijn zeer aan elkaar gewaagt. Vooral Maggie Cheung zet één van haar beste rollen neer. Voor het maken van de vechtscènes hebben de makers vooral vertrouwd op het zogenaamde Wirework, een techniek die de acteurs in staat stelt halsbrekende technieken uit te voeren doordat zij vast zitten aan een soort harnas en draden die hun val breken. Als je hier niet van houdt en het liefst ouderwetse Kung Fu technieken ziet dan kun je deze film beter aan je voorbij laten gaan.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1992
Speelduur: 99 min
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: -

• Photo Gallery
  • Biography Showcase
  • Donnie Yen Promo
  • Music Promo
  • Other Attractions

De film staat in de beeldverhouding 1.78:1 op de DVD en is anamorf. Zoals gewoonlijk hebben de mensen van Hong Kong Legends weer hun uiterste best gedaan om de transfer zo mooi mogelijk te maken. Ook deze keer zijn ze weer geslaagd in hun opzet. De transfer is vrij van artefacten behalve dan wat filmgrain wat opduikt tijdens de scènes in de woestijn. Ook is een enkele keer een verticale lijn te zien in het midden van het beeld die een paar seconden in beeld blijft staan. Dit is echter waarschijnlijk te wijten aan het feit dat in Hong Kong nog steeds weinig aandacht besteedt wordt aan het zo goed mogelijk opslaan van een film. Door het restaureren van de film zijn de kleuren, zwartniveau, scherpte en contrast wel allemaal dik in orde. De film is onderverdeeld is dertig hoofdstukken wat netjes is voor een film van ruim anderhalf uur. De ondertiteling is duidelijk te lezen en staat mooi onder in het beeld.

Er zijn twee audiosporen te vinden op de DVD en dan wel een Dolby Digital 5.1 Engelse track en een Dolby Digital 2.0 track in het Mandarijn. De originele audiotrack in het Mandarijn krijgt een mooie voldoende. Het geluid is mooi helder en duidelijk verstaanbaar met een gedoseerd gebruik van lage tonen. De Engelse 5.1 track komt iets minder uit de bus. De dialogen komen wat onnatuurlijk over en overheersen het overige geluid. Verder is er weinig sprake van spreiding over de speakers, omdat vooral de centerspeaker wordt gebruikt voor het weergeven van het geluid. Misschien wat een 2.0 track beter op zijn plaats geweest dan deze wat geforceerde 5.1 track.

Theatrical Trailer
De originele bioscooptrailer met een lengte van iets meer dan drie minuten.

Donnie Yen Promo
Een interview met Donnie Yen afgewisselt met beelden uit zijn films. Dit interview duurt ruim vier minuten en Yen vertelt over het trainen van Kung Fu, doorbreken in de filmwereld en de samenwerking met Yuen Woo-ping.

Music Promo
Dit is eigenlijk ook een soort trailer van de film waar alleen muziek te horen is en de dialogen eruit gehaald zijn. De beelden van deze trailer zijn vooral die van de vechtscènes.

Photo Gallery
Hier zijn veertien foto’s te bekijken die rechtstreeks uit de film komen. Beelden van achter de schermen waren beter geweest.

Biography Showcase
De levens en carrières van actrices Maggie Cheung en Brigitte Lin worden onder de loep genomen door middel van zeer uitgebreide tekstschermen die veel informatie bevatten over deze actrices maar soms wat moeilijk weg lezen.

Other Attractions
Als laatste nog wat informatie en trailers van andere uitgaven van Hong Kong Legends. De volgende DVD’s worden nader belicht:

• Drunken Master
  • Snake in the Eagle’s Shadow
  • Drive
  • The Blacksheep Affair
  • Hitman

Liefhebbers van wervelende vechtscènes hebben aan deze DVD een goede koop. Naast deze vechtscènes is er ook genoeg aandacht besteed aan het verhaal en zijn de acteerprestaties bovengemiddeld. De DVD zelf is ook dik in orde met een mooi gerestaureerd beeld en een audiospoor in de originele Mandarijnse taal. Enkele aardige extra’s maken het geheel af en maken dit een DVD die in geen enkele collectie van liefhebbers van vechtfilms zou misstaan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Hong Kong Legends.