And Now... Ladies & Gentlemen

24-12-2003

5.8

And Now... Ladies & Gentlemen (DVD)

De Britse ‘gentleman’ juwelendief Valentin (Jeremy Irons) is een meester in vermommingen, die gewapend met bluf en humor voor kapitalen aan juwelen heeft gestolen. Bij één van zijn overvallen leert hij de aantrekkelijke Françoise (Alessandra Martiness) kennen, waarmee hij al enkele jaren samenwoont. Valentin heeft een luxe zeiljacht gekocht om daarmee de wereld rond te gaan varen. Al zeilend krijgt Valentin een black-out en valt flauw. Zijn schip vaart stuurloos en koerst richting Marokko.
De Franse jazz zangeres Jane (Patricia Kaas) heeft een verhouding met de trompettist (Samuel Labarthe) van de band, die op zijn beurt een verhouding heeft met collega zangeres en vriendin (Laure Mayne-Kerbrat) van Jane. Jane beëindigt de relatie, waardoor ook het zingen met haar vriendin niet langer mogelijk is. Jane heeft last van black-outs en gaat op reis naar Marokko om daar te gaan zingen en wat rust te vinden.
Zowel Jane als Valentin komen aan in Fez in Marokko en komen vanwege hun black-outs toevallig bij dezelfde dokter Larry (Jean-Marie Bigard) in behandeling. Valentin logeert in het hotel, waar Jane staat te zingen. Tussen Valentin en Jane ontstaat iets moois, maar het verleden dreigt hen in te halen…

De Franse regisseur Claude Lelouch, onder andere bekend van Les Uns et Les Autres (1982) heeft met And Now… Ladies & Gentlemen een prachtig geacteerd en geschreven drama gemaakt. Volgens de cover is de film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Jeremy Irons is zeker geen onbekende en kan uitstekende karakterrollen neerzetten, wat hem in deze film ook weer uitstekend gelukt is. Patricia Kaas is, met name in Frankrijk, bekend als zangeres en maakt met deze film haar debuut op het witte doek. Geen onverdienstelijk begin van een filmcarrière, hoewel het bij deze ene film is gebleven. Patricia Kaas speelt in de film een jazz zangeres, wat aanleiding is voor menig gezongen lied. Op muziek van Michel Legrand, met teksten van Boris Bergman zingt Particia Kaas menig licht jazzy song met een ietwat zwoele, lichte hese stem. Legrand schreef trouwens ook voor het eerder genoemde Les Uns et Les Autres alle muziek, enige gevoel van herkenning is er zeker. Prachtig gezongen zit het bekende Windmills of Your Mind, één van de bekendste composities van Legrand, ook in deze film.
Lelouch maakt in de film regelmatig gebruik van stilistisch aangepast beeld. Wanneer bijvoorbeeld één van beide hoofdrolspelers een black-out heeft, verandert de kleur van het beeld langzaam naar zwart/wit. Ook wordt in de film regelmatig gebruik gemaakt van een terugblik, herinnering of droombeeld. Ook dan is het beeld aangepast. In de film wordt afwisselend Engels en Frans gesproken. Wat voor versie van de film op deze release staat is niet geheel duidelijk. Volgens de IMDB heeft de film zoals getoond op het filmfestival Cannes een speeltijd van 133 minuten. De Franse release van deze film heeft een speeltijd van 128 minuten, hetgeen met de 4% PAL speedup kan kloppen. De Duitse release heeft een speeltijd van 106 minuten. Deze WorldWide Cinema release heeft een speeltijd van 123 minuten (op de cover staat onjuist 131 minuten).

Genre: Romantiek, Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 123 min
Uitgever: World Wide Cinema
EAN: -

De film is op 35 mm vastgelegd. Het door de regisseur bedoelde filmformaat is 2.35:1, zo is de film ook gereleased in de bioscoop. De film staat echter in een open matted 1.33:1 (full frame) verhouding op de DVD. Dit betekent dat nagenoeg het hele beeld van het 35 mm negatief zichtbaar is gemaakt. Je ziet dus zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van het beeld veel meer dan de regisseur bedoeld heeft. Gelukkig komt nergens in de film dit full frame beeld als storend over, doordat door het wegvallen van de zwarte balken geen onverwachte storende zaken (zoals een hangende microfoon) in beeld komen. Een kleine zoektocht op internet leert dat de Franse (en Duitse) release van deze film wel een 2.35:1 anamorf beeld hebben.
Hier dus een 1.33:1 full frame beeld. Verder kunnen we over de beeldkwaliteit positief zijn. Het beeld heeft felle, heldere kleuren met een prima contrast. Regisseur Lelouch maakt gebruik van filters en andere beeldbewerkingen om bepaalde zaken in de film te accentueren. Dit wordt goed weergegeven. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide goed. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden.
De film is magertjes verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags), dus er is geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net klein lettertype, maar staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De aftiteling van de film geeft aan dat de film in Dolby Digital en DTS surround geluid is uitgebracht. Deze release heeft jammer genoeg alleen een Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) geluidstrack. Het blijkt dat de Franse release van deze film een nette DD5.1 en DTS track heeft. De op deze release gepresenteerde Engels/Franstalige DD2.0 track is niet surround geflaged. Toch bevat de track wel surroundinformatie, via de ProLogic II decoder heeft het geluid een duidelijk waarneembare surround ambiance. Vooral de muziek, zeer ruim aanwezig in deze film, krijgt daardoor een zeer ruimtelijk karakter. Ook zijn duidelijk omgevingsgeluiden uit de surroundspeakers te horen. Dynamiek en detaillering van het geluid zijn beide vrij beperkt. Ook bevat de geluidstrack maar weinig laag. Via de ProLogic II decoder komen de stemmen perfect uit het middenkanaal en zijn goed te verstaan. Wat opvalt is dat geregeld het gesproken of gezongen woord niet helemaal synchroon is met de mondbewegingen. Dit lijkt meer met het achteraf inspreken van de film te maken te hebben, dan dat het een tekortkoming van deze release is.

De standaard 4x3 menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op de DVD staan geen extra’s.

And Now… Ladies & Gentelmen is een boeiend vertelt drama van de Franse regisseur Claude Lelouch met Jeremy Irons en Patricia Kaas in de hoofdrol. In de film veel muziek, waarbij alle nummers door Patricia Kaas worden gezongen.
Deze uitgave van WordWide Cinema stelt enigszins teleur. Het oorspronkelijke brede 2.35:1 bioscoopbeeld wordt niet gerespecteerd, daarentegen staat de film in 1.33:1 full frame formaat op de DVD. Dus je ziet meer beeld dan oorspronkelijk door de regiseur is bedoeld. Het geluid is beperkt gebleven tot een DD2.0 track, die hoewel niet surround geflaged, met de ProLogic II decoder een redelijke ruimtelijke weergave geeft. Extra’s staan niet op deze DVD.
Heb je interesse in deze film, dan is de Franse release mogelijk je eerste keuze, waarbij het originele formaat van beeld en geluid gerespecteerd zijn en waarbij die release ook nog eens voorzien is van enkele extra’s. Alleen heb je dan geen Nederlandse ondertiteling.