Simpsons, The: Christmas with

23-12-2003

8.4

Simpsons, The: Christmas with (DVD)

Roasting on an Open Fire (Seizoen 1, Aflevering 1): Het is bijna kerstmis en dus tijd voor de kerstinkopen. Zo ook bij de Simpsons. Er is echter één probleem: er is geen geld. Het is aan Homer, als de man des huizes, om ervoor te zorgen dat de kerst toch nog een succes wordt.

Mr. Plow (Seizoen 4, Aflevering 9): Homer begint een carrière als sneeuwruimer. Onder de naam ‘Mr. Plow’ doet hij goede zaken, maar dan besluit vriend Barney om als ‘The Plow King’ met Homer te gaan concurreren.

Miracle on Evergreen Terrace (Seizoen 9, Aflevering 10): Bart steekt per ongeluk de kerstboom van de Simpsons in de fik, maar om de schuld van zich af te schuiven zegt hij dat een inbreker het gedaan heeft. De hele stad leeft mee met het gezin, en Bart wordt verteerd door schuldgevoelens.

Grift of the Magi (Seizoen 11, Aflevering 11): Door financiële problemen moet de school van Springfield sluiten. Om de kinderen toch van onderwijs te kunnen voorzien, springt een groot bedrijf bij door de school over te nemen. Er blijkt echter sprake te zijn van een verborgen agenda…

She of Little Faith (Seizoen 13, Aflevering 6): Als door een ongelukje met een modelraket de kerk van Springfield wordt verwoest, zien de bewoners maar één mogelijkheid om hun kerk te herbouwen: de hulp inroepen van Mr. Burns. Deze blijkt echter de kerk te willen gebruiken om winst te kunnen maken. Lisa is het hier niet mee eens, en gaat op zoek naar een ander geloof.

De compilatie-DVD Christmas with the Simpsons bevat vijf aflevering rond een enkel thema. Gezien de titel laat het thema zich dit maal niet moeilijk raden, dat is uiteraard ‘kerstmis’. Dus vijf afleveringen die allemaal op een of andere manier met de feestdagen te maken hebben. Van de vijf zal \"Roasting on an Open Fire\" de Simpsons-liefhebber vast bekend voorkomen. Deze allereerste aflevering was namelijk al eerder te vinden op de eerste seizoensbox en op de compilatie-uitgave Greatest Hits. De overige vier zijn gelukkig nog niet eerder op DVD verschenen, al zal \"Mr. Plow\" (seizoen 4) ongetwijfeld op de komende box staan. Al met al is het een vermakelijk samenraapsel van kerst-gerelateerde afleveringen, met leuke gastrolletjes van onder meer Adam West, Gary Coleman, Linda Ronstadt, Richard Gere en Tim Robbins.

Genre: Animatie, Komedie/Humor, TV
Jaar: 2003
Speelduur: 110 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014942

• Mr. Burns' Finest Moments (3 min)

Wat betreft de beeldkwaliteit van de vijf afleveringen zal het niemand verbazen dat het alom bekende \"hoe recenter de aflevering, hoe beter het beeld\" ook in dit geval weer van toepassing is. Niet zo vreemd dus dat \"Roasting on an Open Fire\" (1989) de meeste tekortkomingen heeft, en wel in de vorm van dot crawl, chroma noise, edge enhancement en een matige scherpte. De voornaamste probleempjes bij \"Mr. Plow\" (1992) zijn wat lichte beeldruis en een softe uitstraling. Ook het beeld van \"Miracle on Evergreen Terrace\" (1997) had wat scherper mogen zijn, maar afgezonderd daarvan zijn er weinig klachten. De twee meest recente afleveringen tenslotte, \"Grift of the Magi\" (1999) en \"She of Little Faith\" (2001), zien er simpelweg prima uit.

Voor de seizoensboxen van The Simpsons is het geluid geremixed naar 5.1, maar net als bij de overige compilatie-DVD’s zul je het bij Christmas with The Simpsons met een normaal Dolby Digital 2.0 surroundspoor (192kbit/s) moeten doen. Erg is dit niet, want de seizoensboxen hebben al uitgewezen dat verbeteringen van een 5.1-track niet wereldschokkend zijn. Het blijft immers toch een dialooggeörienteerde TV-serie. Het 2.0-geluid op Christmas with The Simpsons klinkt naar behoren. Goed verstaanbare dialogen, die via de ProLogic-stand netjes uit de center komen, en een aangename klank. Bovendien worden de surrounds prima gebruikt om het geluidsbeeld op te vullen, met name met muziek. Er is echter één uitzondering. Bij de aflevering \"Mr. Plow\" komen namelijk ook de dialogen uit het achterkanaal, wat erg storend is. Bij de overige vier aflevering is het geluid echter dik in orde, precies zoals we dat gewend zijn van de overige compilatie-uitgaven.

Een drie minuten durende compilatie van enkele uitspraken van Mr. Burns, getiteld Mr. Burns\' Finest Moments, is de enige extra die je op het schijfje aantreft.

De Simpsons-afleveringen die je op Christmas with the Simpsons aantreft spelen zich af rond kerstmis (wie had dat gedacht). De aflevering \"Roasting on an Open Fire\" zal de Simpson-verzamelaar zo onderhand wel kennen, aangezien deze al op twee eerdere uitgaven te vinden was. Gelukkig bevat het schijfje tevens vier nog niet verkrijgbare afleveringen, die erg vermakelijk zijn. De technische uitvoering is exact zoals we die kennen van overige compilatie-DVD’s: nagenoeg geen extra’s, goed 2.0-surroundgeluid (afgezien van de aflevering \"Mr. Plow\") en beeld dat ondanks ouderdom-gerelateerde variaties zeker door de beugel kan. Een leuke DVD voor onder de kerstboom!