White Oleander

14-01-2004

7.3

White Oleander (DVD)

De twaalfjarige Astrid Magnussen (Alison Lohman) leeft met haar kunstenaarmoeder Ingrid (Michelle Pfeiffer) een ongewoon, maar zorgeloos leven. Op een dag gaat Astrid mee met Ingrid, die even langs haar vriend Barry Kolker wil omdat ze al enige tijd niets meer van hem heeft gehoord. Daar aangekomen blijft Astrid in de auto wachten. Korte tijd later komt Ingrid nogal overstuur en kwaad terug. Diezelfde avond komt de politie om Ingrid te arresteren voor de moord op haar vriend. Zij wordt tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld en Astrid wordt ondergebracht bij een opvanggezin. En zo komt Astrid bij Starr Thomas (Robin Wright Penn), een voormalige stripper die nu een bijbelvast leven leidt samen met haar vriend Ray (Cole Hauser). De jaloerse Starr denkt dat Astrid bezig is haar vriend te verleiden, waardoor zij Astrid weer weg stuurt. Astrid komt nu terecht bij het echtpaar Mark (Noah Wyle) en Claire Richards (Renée Zellweger), die zelf geen kinderen kunnen krijgen. Al de jaren houdt Astrid contact met haar moeder, voornamelijk via brieven en af en toe een bezoek. Als Claire meegaat op bezoek in de gevangenis bij Ingrid, blijkt hoe groot de invloed is die Ingrid heeft op het leven van haar dochter.

White Oleander is een uitstekend geacteerd en verfilmd drama, gebaseerd op de gelijknamige roman van Janet Finch. Deze roman wordt door Oprah Winfrey aanbevolen als ‘verplichte leesvoer’. Centraal staat de tiener Astrid die van opvangtehuis naar opvangtehuis wordt gestuurd, waarbij haar leven enorm beïnvloed wordt door haar moeder die in de gevangenis zit. Gaandeweg de jaren beseft Astrid zich dat zij zelf de enige is die haar eigen leven controleert.
De cast die regisseur Peter Kominsky heeft is zeer sterk. Zowel hoofdrolspeelster Allison Lohman als Michelle Pfeiffer zetten een uitstekende rol neer. Van Pfeiffer is dat natuurlijk geen verrassing en haar rol leverde haar weer enkele prijzen op. In de bijrollen zien we René Zellweger, Robin Wright Penn en Noah Wyle. De laatste is vooral bekend geworden door zijn rol van dokter John Carter in de televisieserie E.R. De film is door Warner Bros. gereleased, maar is hier in Nederland door Paradiso op DVD uitgebracht.

Jaar: 2002
Speelduur: 105 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504967610

• Interviews met cast en crew
  • B-roll
  • Bioscooptrailers

De beeldkwaliteit van het 1.85:1 anamorfe beeld is zeer goed. Kleuren zijn mooi helder en natuurlijk. De kleuren zijn stilistisch enigszins aangepast, waardoor het beeld in de gevangenis bijvoorbeeld kil en wat blauwig aandoet. Het beeld oogt goed scherp en heeft een prima detailniveau. Contrast en zwartniveau zijn beide ook prima in orde. De film is van recente datum, dus het is geen verrassing dat het plaatje vrij is van ongerechtigheden. Edge enhancement is af en toe zichtbaar, zij het in beperkte zin toegepast. Gedurende de film is filmgrain constant in lichte mate aanwezig.
De film is goed verdeeld in 28 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, dus een enkelzijdige dubbellaagse DVD. De laagwisseling is goed geplaatst en nauwelijks waar te nemen. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat goed geplaatst in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) en in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Het is een prima klinkende surroundtrack met een goed ruimtelijk karakter. De surrounds worden actief gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Detaillering van de soundtrack is prima. Enig minpuntje is het sterk aanwezige laag. Met name in de muziekfragmenten is het laag, via het LFE kanaal, iets te nadrukkelijk aanwezig. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes zonder achtergrond geluid. Deze release huist enkele prima extra’s. Alle extra’s zijn in 4x3 beeldformaat met DD2.0 –192 kb/s geluid. Ondertiteling mist bij alle extra’s helaas wel. De extra’s zijn:

Trailer (~2 minuten)
De standaard bioscooptrailer in 1.85:1 letterbox beeldformaat.

Interviews (~29 minuten)
Bestaat uit tien vervolgkeuzen, bestaande interviewfragmenten met de acteurs Alison Lohman, Robin Wright Penn, Michelle Pfeiffer, Renée Zellweger, Patrick Fugit en Noah Wyle, met regisseur Peter Kominsky, met producers John Wells en Hunt Lowry en met schrijfster Janet Fitch. Via de Play All optie wordt alles achter elkaar afgespeeld. De geïnterviewden gaan in op verschillende aspecten van de film, waarbij je de gestelde vraag niet hoort, maar waarbij via een onderwerp scherm wordt aangegeven waarover de geïnterviewde vertelt.

B-roll (~13 minuten)
Een kijkje in de opnamekeuken aan de hand van verschillende fragmenten tijdens de opnames, zonder enige toelichting of commentaar.

Also Available
Met enkele trailers van andere Paradiso uitgaven. Deze trailers worden helaas en irritant genoeg ook getoond bij het starten van de DVD, nog voordat het DVD menu wordt getoond.

In White Oleander speelt Alison Lohman de rol van de tiener Astrid Magnussen, die van pleeggezin naar pleeggezin wordt gestuurd omdat haar moeder in de gevangenis zit. Vanuit die gevangenis probeert haar moeder het leven van haar dochter nog steeds te controleren. Een prima drama met uitstekende rollen van onder andere Alison Lohman, Michelle Pfeiffer en Renée Zellweger.
Deze uitgave van Paradiso Home Entertaiment heeft een prima kwaliteit beeld en geluid. Toegevoegd zijn een paar aardige extra’s, waarbij de interviewfragmenten met de cast en crew enige goede achtergrondinformatie geeft.