White Hunter Black Heart

18-12-2003

6.4

White Hunter Black Heart (DVD)

De briljante en gedreven filmmaker John Wilson (Clint Eastwood) is vastbesloten zijn nieuwste film op locatie in Afrika te realiseren. Ondanks protesten van de geldschieters, gaat John samen met zijn vriend en schrijver Pete Verrill (Jeff Fahay) naar Afrika. Daar aangekomen wordt duidelijk waarom John zo graag naar Afrika wilde. Afrika moet zijn grootste persoonlijke avontuur worden, de jacht op een wilde olifant. Terwijl John ruziet met Pete over veranderingen in het filmscript, is John druk bezig met de zoektocht naar de olifant. Ook als de cast arriveert, lijkt John meer oog te hebben voor de jacht. Door de moessonregen kan de hele crew niets beginnen, dit tot grote irritatie van de crew. Als na de moesson eindelijk het filmen kan beginnen, krijgt John te horen dat een grote wilde olifant is gevonden. Zonder zich om zijn film te bekommeren, gaat John op jacht. Met dramatische gevolgen.

Deze door Clint Eastwood geregisseerde film is gebaseerd op het gelijknamige boek van co-scenarist Peter Viertel. Viertel werkte in 1950 met regisseur John Huston aan de film The African Queen met Humphrey Bogart en Katherine Hepburn. Let wel, het verhaal van Viertel is fictief. Wel geeft het een goed gevoel voor de gedrevenheid en passie van Huston, die alles deed zoals hij het wilde met daarbij weinig of geen rekenschap aan anderen te geven.
Clint Eastwood kan terugkijken op een indrukwekkende carrière als acteur en regisseur. White Hunter Black Heart is zijn 15e film als regisseur. Daarnaast speelt Eastwood de hoofdrol en heeft hij deze film zelf geproduceerd. De film werd gedraaid in Zimbabwe en in Londen. De stoomboot die in deze film gebruikt wordt, is dezelfde boot die in de The African Queen is gebruikt.

Jaar: 1990
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931275408

• Bioscooptrailer

Het filmbeeld op deze DVD heeft bijna de oorspronkelijke bioscoop beeldverhouding van 1.85:1 behouden en staat in beeldformaat 1.78:1 anamorf op de schijf. De hoes vermeldt hier niet geheel juist een beeldformaat van 1.85:1, zij het dat het verschil natuurlijk erg klein is.
In het algemeen ziet het beeld er goed uit. Heldere kleuren, redelijk scherp beeld en redelijke detaillering. Wat opvalt is dat de huidkleuren wat aan de rode kant zijn. In sommige scènes valt de toegepaste edge enhancement op, waarbij de randen enigszins rood aandoen. Filmgrain is gedurende de film in meer of mindere mate duidelijk te zien. Deze filmgrain en onderdrukking daarvan heeft wel een negatieve invloed op de scherpte en detaillering van het beeld. Verder zijn in het beeld af en toe spetters als gevolg van beschadiging of vuil te zien. De film is netjes verdeeld in 31 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags, enkelzijdig) is nauwelijks merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

Het originele Dolby Stereo geluid is in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 384 kb/s) gemixt. De film is vooral dialoog georiënteerd, de nadruk van de soundtrack ligt dan ook op de frontspeakers. Zowel dialogen en als muziek komen rustig over. De surroundspeakers worden weinig gebruikt, en dan met name voor het ruimtelijke karakter van de muziek. Het LFE kanaal wordt nauwelijks gebruikt. De dialogen komen uit het centerkanaal en zijn prima te verstaan.

Menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondgeluid. De DVD heeft alleen een bioscooptrailer (1:24 minuten) als extra meegekregen. Deze trailer heeft 1.78:1 anamorf beeld, DD2.0 surround geluid, maar geen ondertiteling.

In White Hunter Black Heart speelt Clint Eastwood een regisseur die zonder rekenschap te geven aan anderen zijn eigen weg kiest. Zijn nieuwe filmproject in Afrika geeft hem de gelegenheid te gaan jagen op wilde olifanten. Eastwood speelt niet alleen de hoofdrol, waarbij zijn karakter is gebaseerd op de legendarische regisseur John Huston, maar regisseerde en produceerde de film ook.
De film is een uitgave in de Clint Eastwood Collectie van Warner. Kwaliteit van beeld en geluid is ruim voldoende. De extra’s is beperkt tot een bioscooptrailer.