Paper Moon

16-12-2003

6.6

Paper Moon (DVD)

In de crisisjaren ’30 probeert de glad van tong oplichter Moses Pray (Ryan O’Neill) het hoofd boven water te houden door luxe uitgevoerde bijbels te verkopen aan weduwen/weduwnaars, waarbij hij hen laat geloven dat hun net gestorven echtgeno(o)t(e) de bijbel speciaal voor hem/haar had besteld.
Moses gaat naar de begrafenis van een oude vriendin, waar hij de wees geworden negenjarige sigaretrokende dochter Addie (Tatum O’Neill) leert kennen. Moses belooft om Addie naar familie in Kansas te brengen, tegen betaling van $200. Tijdens hun reis blijkt dat Addie een natuurlijke aanleg voor het oplichtervak heeft, waarbij een gevoel van wederzijdse genegenheid ontstaat. Dat gevoel verdwijnt al snel als Moses bevriend raakt met de neurotische showgirl Trixie Delight (Madeline Kahn), die haar fortuin probeert te maken door met rijke mannen uit te gaan. Addie zint het niet dat Trixie tussen haar en Moses in staat en verzint een plan om haar kwijt te raken. Dat lukt en zo reizen beide weer verder. Toch beseft Addie dat het enige doel van Moses is haar af te leveren bij haar familie in Kansas.

Paper Moon uit 1973 is een klassieker die vooral bekend is geworden door het spel van vader Ryan O’Neill met debuterende dochter Tatum O’Neill. En natuurlijk het feit dat deze rol de jonge 10-jarige Tatum een Oscar® opleverde, waarmee zij de jongste ster ooit werd die een Oscar® won. Zij won niet alleen een Oscar®, maar kreeg in datzelfde jaar ook een Golden Globe voor haar acteerprestaties. Madeline Kahn kreeg voor haar rol een Oscar® nominatie en een Golden Globe nominatie. Verder kreeg de film nog twee Oscar® nominaties voor script en de muziek. Hoofdrolspeler Ryan O’Neill en regisseur Peter Bogdanovich kregen ook beide een Golden Globe nominatie.
De film is gebaseerd op de roman Addie Pray van Joe David Brown. Regisseur Bogdanovich gaf in de verfilming veel aandacht voor de karakteruitwerking en de spitsvondige dialogen tussen beide hoofdrolspelers. De sherrif wordt gespeeld door John Hillerman, later vooral bekend geworden van de televisieserie Magnum P.I. als de butler Jonathan Quayle Higgins III.
In de film maakt regisseur Bogdanovich regelmatig gebruik van scènes die in één lange take gefilmd zijn, zoals bijvoorbeeld een autoscène waarin Moses en Addie in de auto ruzie maken. Deze scène is gemaakt op een stuk weg van ruim 1½ kilometer lengte, bij ieder fout moest men weer vooraan beginnen. Om deze scène goed te krijgen zijn uiteindelijk 39 takes en 2 draaidagen nodig geweest.
De film is geheel in zwart/wit gedraaid. Hiermee wou regisseur Bogdanovich het gevoel van de recessie en authenticiteit dichter bij brengen.

Jaar: 1973
Speelduur: 98 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558164

• Audiocommentaar regisseur
  • The Next Picture Show
  • Aksing for the Moon
  • Getting the Moon

De film is vastgelegd op 35 mm film en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze release. De film, in zwart/wit, is netjes opgeknapt waardoor het beeld er goed uitziet. Je zult geen spetter of krasje ontdekken. Alleen filmgrain en beeldruis zijn vrij nadrukkelijk aanwezig, met name in de buitenscènes. Hierdoor vallen de scherpte en de detaillering van het beeld enigszins tegen. Het contrast, voor een zwart/wit film nog belangrijker voor het juist weergeven van alle grijstinten, is prima. Edge enhancement is niet zichtbaar. Een heel licht wiebelen van het beeld (telecine woble) is bij de begintitels merkbaar. De film is goed verdeeld in 13 chapterstops. De ondertiteling is wit en staat netjes onder in het beeld, maar heeft wel een te groot lettertype en staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

Het oorspronkelijke mono geluid van de film is in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD gezet. Je kunt een mono signaal op twee manieren op de DVD zetten. Als een DD1.0 signaal, waarbij al het geluid alleen maar uit de centerspeaker komt. Of als een DD2.0 signaal, waarbij beide frontspeakers hetzelfde signaal krijgen, dat daardoor de illusie geeft dat het geluid uit het midden komt. Dit laatste wordt het meeste toegepast, omdat de frontspeakers bij de meeste installaties een betere kwaliteit hebben in vergelijking met de centerspeaker. Maar het heeft ook een nadeel. Het geluid moet uit beide frontspeakers exact gelijk komen, anders ontstaat er onbalans. Dat laatste doet zich hier gelukkig niet voor, de kwaliteit van de soundtrack is uitstekend. Geen spetter of kraakje te horen. Alle stemmen zijn goed verstaanbaar. De muziek heeft een redelijk frequentiebereik resulterend in een redelijk warm geluid. Wederom, met in achtneming van de leeftijd van de film, een goed klinkende soundtrack.

De menuschermen zijn in statische breedbeeldschermen zonder achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn ook in standaard 4x3 formaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid en allemaal voorzien van Nederlandstalige ondertiteling. Een overzicht: