Omega Man, The

04-12-2003

7.3

Omega Man, The (DVD)

In een tijd waarin biologische oorlogen het leven op aarde zo goed als uitgeroeid hebben, en het normaliter overbevolkte Los Angeles een spookstad is, zwerft Robert Neville (Charlton Heston) als een van de laatste overlevenden door de verlaten wijken. Hij is op zoek naar voorraden om hem in leven te houden, maar zorgt wel dat hij koste wat kost voor het donker een veilige schuilplaats heeft gevonden. Want dan ontwaken de andere “bewoners” van de stad. Deze albino-achtige mutanten, die zich ‘De Familie’ noemen, staan onder leiding van Matthias (Anthony Zerbe), en verzetten zich tegen alle wetenschap en techniek. Voor hen is Neville de belichaming van Het Kwaad, en al jaren proberen ze hem te pakken te krijgen. Tot dusver tevergeefs, maar er zal ooit een dag komen dat Neville zich niet meer zal weten te verdedigen...

Met zijn rol in het zeer succesvolle Planet of the Apes (PotA) maakte acteur Charlton \"Ben Hur\" Heston in 1968 zijn eerste uitstapje in het science fiction-genre. In de daaropvolgende jaren zou hij in een klein aantal andere, soortgelijke SF-films te zien zijn. Zo had hij een bijrolletje in het matige vervolg op PotA, Beneath the Planet of the Apes (1970), en was hij te zien in genretopper Soylent Green (1973). Het hier besproken The Omega Man (1971), losjes gebaseerd op Richard Matheson’s novelle \"I Am Legend\" uit 1954, hoort eveneens in dit rijtje thuis. In deze SF-prent zie je hoe de wereld ten prooi is gevallen aan een verschrikkelijk virus. Slechts weinigen hebben het overleefd, en Heston is er één van. Regisseur Boris Sagal is er prima in geslaagd om het postapocalyptische sfeertje neer te zetten, en ook Heston is duidelijk in zijn element. Bijvoorbeeld als hij in het begin van de film, als laatste mens in Los Angeles, alles doet wat zijn hartje begeert, daarbij hardop in zichzelf pratend (uiteraard op die typische, aangedikte manier waarop alleen Heston dat kan). Toch haalt The Omega Man niet het niveau van eerder genoemde klassiekers als PotA en Soylent Green. Een van de redenen is het gebrek aan dreiging en spanning, wat mede te wijten is aan de twijfelachtige slechteriken: de bleke, zonnebril dragende leden van ‘De Familie’ vallen eerder onder de noemer cheesy dan creepy, en hun motieven en handelen zijn uiterst lachwekkend. Andere minpuntjes van de film zijn de gekunstelde religieuze thematiek en het feit dat de ‘blaxploitation-factor’ er nogal dik bovenop ligt. Desondanks is The Omega Man onderhoudend genoeg om een keer te zien als je een fan van het genre bent.

Genre: Science fiction
Jaar: 1971
Speelduur: 94 min
Verpakking: Snapper
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321934112106

• Introductie (4 min)
  • Featurette: The Last Man Alive (9 min)

Oorspronkelijk heeft The Omega Man een beeldverhouding van 2.35:1, wat regisseur Boris Sagal in staat stelde om gebruik te maken van een mooi breed kader. Dit filmische aspect gaat op de DVD gelukkig niet verloren, want de anamorfe transfer die we op de schijf aantreffen heeft de originele brede verhouding behouden. Bovendien is de kwaliteit van het beeld prima voor een 32 jaar oude film. Het opvallendst is de uitstekende scherpte, maar ook zaken als het ontbreken van grain en storende compressiefoutjes mogen genoemd worden. Wel hangt er over de kleuren soms een lichte zweem van gedateerdheid, maar dat viel te verwachten en zal niet iets zijn waar veel mensen zich aan zullen storen. Eigenlijk is het enige minpunt dat er regelmatig kleine vuiltjes en beschadigingen in het beeld opduiken. Maar daar blijft het qua noemenswaardige tekortkomingen bij, zodat we de transfer belonen met een dikke voldoende.

Geavanceerde audiosnufjes, zoals dat “vijf-punt-één-geluid” waar de jeugd het tegenwoordig altijd over heeft, hoef je bij The Omega Man niet te verwachten. Nee, zoals het hoort bij een oudje krijg je een flink bord Grootmoeder’s Monospoor voorgeschoteld. En dat laat zich in dit geval eigenlijk best goed smaken. Toegegeven, af en toe ‘jengelt’ het geluid wat en sporadisch is wat ruis te horen, maar over het algemeen is het oorspronkelijke spoor netjes opgeknapt en heeft het geluid een aardige klank. Natuurlijk biedt de 1.0-track (192kbit/s) geen onnoemelijk spectaculaire geluidservaring, maar wel eentje die goed bij een film als The Omega Man past.

De meeste DVD-kijkers weten wel dat je als antieke film van goede huize moet komen wil je op DVD vergezeld gaan van hopen interessante extra’s. En dus is het niet zo vreemd dat The Omega Man geen echte topper is op dit gebied. Op het schijfje tref je namelijk slechts een minimaal aantal extra’s aan.

Introduction
Een vier minuten durende introductie op The Omega Man, door co-auteur Joyce Corrington en acteurs Paul Koslo (Dutch) en Eric Laneuville (Richie). Het geheel bestaat uit recente interviewfragmenten, afgewisseld met korte stukjes uit de film. De beperkte duur voorspelt niet veel goeds, maar onverwacht krijg je toch nog wat interessante achtergrondinfo, bijvoorbeeld over de ‘kleurenbarrière’ (blanke acteur / zwarte actrice) en waarom het gegeven van vampiers, zoals dat in het oorspronkelijke boek voorkomt, veranderd werd naar biochemische oorlogsvoering. Jammer dat men de sprekers niet heeft gevraagd voor het inspreken van een commentaartrack.

The Last Man Alive
Een Making Of uit de jaren ‘70, met een duur van iets meer dan 9 minuten. Je krijgt een korte blik achter de schermen voorgeschoteld, gecombineerd met enkele filmfragmentjes, en ook kun je ervan genieten hoe Heston samen met een beroemde antropoloog filosofeert over de beweegredenen van zijn personage.

Trailer
De originele bioscooptrailer (2.35:1 anamorf, DD 2.0) is alweer de laatste extra op deze DVD.

The Omega Man is een postapocalyptische science fiction-film uit 1971, met Charlton Heston als een van de laatste mensen op aarde. Het is een aardige film voor de liefhebber van oude SF, al doet deze beduidend meer gedateerd aan dan bijvoorbeeld Soylent Green of Planet of the Apes. De DVD wordt gekenmerkt door een prima beeldkwaliteit en een netjes opgepoetste monomix. Qua extra’s valt het allemaal echter nogal tegen. Want in tegenstelling tot de gelijktijdig verschenen DVD van Soylent Green, waarbij men de moeite nam om een commentaartrack in te spreken, is bij The Omega Man een (te) korte introductie de enige recente extra. De meegeleverde trailer en oude promotionele Making Of zijn leuk uit nostalgisch oogpunt, maar het informatiegehalte is minimaal. Desondanks een redelijk onderhoudende schijf voor de genrefan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.