Norma Rae

15-11-2003

7.5

Norma Rae (DVD)

Norma Rae is weduwe en moeder van twee kinderen. In een klein ingeslapen zuidelijk dorpje in de staat Alabama probeert ze de eindjes aan elkaar te knopen. Ze werkt net als al haar dorpsgenoten in de O.P. Henley katoenfabriek waar men het met de rechten van de werknemers niet zo nauw neemt. Omdat iedereen in het kleine plaatsje werkt in deze fabriek, is het plaatsje volledig afhankelijk van deze fabriek. Er is dus ook niemand die iets aan de slechte arbeidsomstandigheden zal doen. ’s Avonds in de plaatselijke kroeg vergoedt het bier de pijn van de dag. Maar dan komt op een dag de New Yorkse vakbondsman Reuben Warshawsky (Ron Leibman) met het doel de werknemers van de fabriek te organiseren. De man wordt niet direct warm onthaalt, zowel niet door de werknemers als uiteraard door de eigenaar van de fabriek. Maar Norma Rae hoort wat de man zegt en gelooft er ook in. Het duurt even maar uiteindelijke gaat zij Reuben helpen en wordt langzaam zelf de vakbondsvrouw in het kleine plaatsje. Begrijpelijk stuit dit op veel weerstand, niet alleen in de fabriek maar ook bij haar vrienden en haar familie. Ze vind zelfs onbegrip bij haar eigen vader Vernon (Pat Hingle) en haar vriend Sonny Webster (Beau Bridges).

Norma Rae is geen fictief verhaal. De film is gebaseerd op het levensverhaal van Crystal Lee Sutton (in de film dus omgedoopt tot Norma Rae), die zich gedurende 10 jaar volledig had ingezet voor de arbeidsrechten van haar collega werknemers in de J.P. Stephens Mill. De film is qua thema vergelijkbaar met de film Erin Brockovich (2000) met Julia Roberts in de hoofdrol. Ook hier zette een vrouw, Erin, zich volledig in voor het welzijn van anderen. Sally Field was niet de eerste keuze voor de rol van Norma Rae. Onder andere Jill Clayburgh en Jane Fonda bedankten voor de rol, waar ze later wel spijt van hadden trouwens. In 1977 speelde Field haar eerste serieuze rol in de TV-film Sybill, waar zij voor haar uitstekende rol een Emmy Award kreeg. Een paar jaar later maakte Field een nog grotere indruk met haar hoofdrol in Norma Rae. De indrukwekkende vertolking van deze rol leverde haar in 1980 een Oscar® en een Golden Globe Award op, evenals een prijs op het Cannes Filmfestival en nog enkele andere prijzen.
In de film wordt de vakbondsman Reuben Warshawsky vergeleken met een communist. De regisseur van de film, Martin Ritt heeft bepaald geen goede herinneringen aan dit woord. Ritt is een van de vele regisseurs die in de jaren ’50 op de zogenaamde zwarte lijst is gekomen, als gevolg van de ‘heksenjacht’ naar communisten in Amerika. Ritt is trouwens zelf ook kort te zien in de film (cameo) als een van de fabriekswerkers, een grapje dat veel meer regisseur toepassen.

Jaar: 1979
Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014652

Norma Rae valt onder de categorie films waar je al enthousiast kan worden om het feit dat je de film eindelijk eens een keer in zijn originele superbrede beeldformaat kunt bekijken. Wat dat betreft is het een groot pluspunt dat deze film in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD is gezet. De tand des tijd heeft de kwaliteit van het beeld natuurlijk niet geholpen en deze film heeft geen kostbaar restauratieproces doorlopen. Het openingslogo van FOX doet je dan ook even flink schrikken. Maar gelukkig is het beeld wel wat opgeknapt en kun je dus genieten van een redelijk acceptabel beeld van deze bijna 25 jaar oude film. Uiteraard is het geen perfect beeld. Het beeld ziet er redelijk scherp uit met een redelijke detaillering. Verlies aan detail komt vooral door de, soms ruim, aanwezige beeldruis en filmgrain. Edge enhancement is nauwelijks zichtbaar. Kleuren zien er goed uit en passen bij het neergezette tijdsbeeld. Het beeld is aan de donkere kant, de donkere scènes zijn wat moeilijker te volgen. In het beeld zitten ook de nodige kleine spetters als gevolg van vuil of beschadigingen waargenomen.
De film is verdeeld in 32 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (single side, double layer), de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat netjes onderin het beeld.

De originele mono soundtrack is onder handen genomen, waardoor je de film nu in Dolby 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) kunt beluisteren. Van de surroundgeluiden kun je vooral genieten in de fabriek waar het lawaai je op zeer luidruchtige wijze omringt. Ook in de kroeg is het surroundgeluid merkbaar. De muziek komt met een beperkte stereospreiding uit de frontspeakers. Dialogen komen netjes uit de centerspeaker. Het beperkte frequentiebereik verraadt nog wel het originele mono karakter van de film. Het hoog klinkt vrij scherp, laag is nauwelijks aanwezig. Sommige momenten slibt de soundtrack een beetje dicht waardoor de verstaanbaarheid wat minder is. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens de lawaaiscènes in de fabriek.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Helaas staan op deze uitgave geen extra’s. Dat is temeer jammer omdat de al eerder verschenen regio 1 uitgave van deze film een nette ‘making of’ documentaire heeft. Die moeten wij dus helaas missen.

Norma Rae is de uitstekende verfilming van het levensverhaal van Crystal Lee Sutton, die streed voor de rechten van de arbeiders van de Stephen Mill in de jaren ’70. In de film heet zijn Norma Rae en zij strijd samen met de New Yorker vakbondsman Reuben Warshawsky voor de rechten van de werknemers in de O.P. Henley katoenfabriek. Een moeizame strijd, niet alleen tegen de leiding van de fabriek maar ook tegen de eigen dorpsgenoten. Norma Rae wordt indrukwekkend vertolkt door Sally Field, die voor deze vertolking onder andere een Oscar® ontving
FOX heeft de film uitgebracht in de budgetserie Big Deal. De kwaliteit van beeld en geluid zijn net voldoende, in ieder geval kun je nu van de film genieten in het originele brede beeldformaat. Extra’s staan niet op deze uitgave. De film is uiteraard een aanrader.