Losing Isaiah

13-11-2003

4.6

Losing Isaiah (DVD)

Khaila Richards (Halle Berry) is verslaafd aan crack. Om weer wat te scoren laat ze haar enkele weken oude baby Isaiah achter in een doos bij de vuilnis. Zij vergeet de baby verder helemaal, die de volgende ochtend door de vuilnismannen wordt gevonden en naar een ziekenhuis gebracht. Als Khaila later beseft dat ze haar baby heeft achtergelaten en niet meer kan vinden, denkt ze dat haar baby dood is. Niet veel later wordt Khaila gearresteerd voor winkeldiefstal en belandt in de gevangenis.
In het ziekenhuis blijkt de baby zwaar onderkoeld te zijn. Ook blijkt dat de baby verslaafd is. In het ziekenhuis werkt Margaret Lewin (Jessica Lange) als maatschappelijk werkster. Zij heeft direct een zwak voor Isaiah. Zij bespreekt met haar man Charles (David Strathairn) en haar tienerdochter Hannah (Daisy Eagan) om Isaiah te adopteren.
Enkele jaren komt Khaila weer vrij. Ze is van de drugs af en vastbesloten wat van haar leven te maken. Ze vindt een baantje als oppas. Khaila hoort dan dat haar baby niet dood is, maar geadopteerd is door blanke mensen. Khaila wil Isaiah weer terug en neemt advocaat Kadar Lewis (Samuel L. Jackson) in de arm. Een moeilijk juridisch gevecht om Isaiah begint.

De film Losing Isaiah behandelt enkele moeilijke thema’s. Ten eerste de welzijn van een baby wiens moeder verslaafd is aan drugs met daarbij de adoptie van de baby. Vervolgens komt daar het rassenprobleem ook nog bij, daar baby en moeder donker gekleurd zijn en de adoptiefouders blank zijn. Waar het eerste deel van de film zich concentreert op de omgeving van de baby, verschuift de aandacht in het tweede gedeelte naar de rechtbank. Zoals gezegd: moeilijke thema’s. Niet alleen om te verfilmen, maar zeker ook om in te acteren. Wat dat laatste betreft zetten zowel Jessica Lange als Halle Berry een indrukwekkende en emotionele vertolking neer. Algemeen wordt deze rol als de grote doorbraak van Halle Berry gezien, die afgelopen jaren schitterde in films als X-Men, Swordfish, Monster’s Ball en Die Another Day.
De film laat wel een paar steekjes vallen, vooral in de diepere uitwerking van relaties en karakters. Zo is bijvoorbeeld vrij weinig aandacht besteed aan de groeiende relatie tussen adoptiemoeder en de baby en de problemen van (crack)verslaafde baby’s. Ook de rol van Jackson als advocaat is wat beperkt. Neemt niet weg dat het een prima film is met enkele zeer emotionele momenten en zoals gezegd een uitstekende vertolking van Halle Berry en Jessica Lange.
Bijzonder is ook wel het einde van de film, waarin echt het belang van het kind centraal staat en prevaleert boven de gevoelens en belangen van volwassenen. Het hoe zal ik hier niet uit de doeken doen om het kijkplezier niet te bederven.

Jaar: 1991
Speelduur: 105 min
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Japans, Spaans
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558966

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is weinig verrassend en gelijk aan andere releases van films uit dezelfde periode. Dit betekent dat je een goed ogend beeld voorgeschoteld krijgt. Op een gemiddeld formaat (breedbeeld)televisie zal het beeld er redelijk goed uitzien. Kijk je wat kritischer of bekijk je het beeld op een groot formaat weergever, dan zullen wat ongerechtigheden opvallen. Scherpte en detaillering van het beeld zijn redelijk, met soms wat softe momenten. In het beeld zit wel constant filmgrain, die ook enige invloed heeft op de scherpte en detaillering van het beeld. De kleuren ogen natuurlijk en helder. Af een toe is een spettertje in het beeld zichtbaar als gevolg van vuil of beschadigingen. Edge enhancement is in geringe mate te zien.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk, met een net lettertype. De ondertiteling staat wat te hoog onder in het beeld geplaatst en kon voor het mooie zeker een regel lager staan.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De film is uiteraard vooral dialoog, die prima te volgen uit de centerspeaker komt. De nadruk van de soundtrack ligt verder op de drie voorkanalen. De muziek komt met een prima stereospreiding uit de beide frontspeakers. De achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek. Slechts bij de scènes worden de surrounds ook zeer nadrukkelijk gebruikt voor de omgevingsgeluiden, zoals bijvoorbeeld een onweersbui (wat het altijd goed doet bij surroundweergave). Het laag gaat niet echt diep door, het aanwezige LFE kanaal wordt dan ook niet gebruikt.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Jessica Lange en Halle Berry spelen beide een indrukwekkende en emotionele rol in Losing Isaiah. Een film waarin de adoptie van een baby centraal staat en waarin de natuurlijke moeder, nadat zij van haar verslaving af is, een juridisch gevecht begint om de baby terug te krijgen. Daarbij speelt dan ook nog eens het rassenprobleem.
Paramount heeft deze film uit 1991 als budget titel uitgebracht in de Stars for Sale serie. Beeld- en geluidskwaliteit zijn beide prima in orde. Extra’s zijn er helaas niet.