Project A - Part II (SCE)

12-11-2003

5.1

Project A - Part II (SCE) (DVD)

Na zijn avonturen in Project A wordt Dragon Ma (Jackie Chan) gevraagd om over te stappen van de kustwacht naar de politie om daar leiding te gaan geven in een wijk met veel criminaliteit. Aangekomen in de wijk komt hij erachter dat de agenten het niet zo nauw nemen met de wet en zelfs opdrachten aannemen van de lokale gangsterbaas. Hij doet er alles aan om de corruptie aan te pakken, maar dit alles wordt hem niet makkelijk gemaakt omdat hij ook nog eens een groepje piraten achter zich aan heeft. Deze piraten willen wraak nemen op Dragon voor het doden van hun baas in Project A. Als hij ook nog eens betrokken raakt bij een groepering die de regering omver wil werpen, raakt hij verzeild in allerlei situaties die hem wel eens duur zouden kunnen komen te staan.

Na het grote succes van Project A kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Ook deze film was weer erg succesvol aan de kassa’s en verstevigde Chan’s plaats als de populairste acteur in Hong Kong en omstreken. De film verschilt op nogal wat vlakken met zijn voorganger en de meest duidelijke is de afwezigheid van Sammo Hung en Yuen Biao. Hung en Biao hadden in deel één nog een grote rol, maar zijn nu nergens te bekennen. Geruchten gingen dat dit kwam door een ruzie onder de drie vrienden, maar de managers bleven volhouden dat het kwam door de overvolle agenda van de drie acteurs. Deel twee is in ieder geval een ander soort film geworden dan het eerste deel. Project A is voornamelijk een Kung Fu film in een nieuw jasje, maar Project A part 2 is een film die gevuld is met de meest spectaculaire stunts die je ooit zal tegen komen in films uit Hong Kong. Ook het gebruik van allerlei dagelijkse objecten als wapen, iets waar Chan later bekend om kwam te staan, zie je in deze film terug.

Genre: Actie
Jaar: 1987
Speelduur: 102 min
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: -

• Interview
  • Action Sequence Feature

Het beeld is vastgelegd in de originele beeldverhouding van 2.35:1 en is anamorf. Zoals gewoonlijk heeft Hong Kong Legends weer uitstekend werk verricht met het restaureren van het beeld. Deze versie is de beste versie van de film die je tegen zal komen. Scherpte, detail en contrast zijn allemaal dik in orde. Ook de kleuren zien er goed uit, hoewel ze soms wat bleekjes overkomen, maar dit lijkt eerder het originele filmmateriaal als oorzaak te hebben. Tijdens de eerste grote vechtscène is dit goed te zien en Bey Logan haalt dit ook aan in zijn audiocommentaar. Verder is van enige artefacten geen sprake behalve dan wat filmgrain wat hier en daar opduikt. Echt storend is dit echter niet. De film is verdeeld in 32 hoofdstukken wat uiteraard zeer netjes is. De ondertiteling is duidelijk te lezen en staat mooi onderin in het beeld. Een mooie voldoende voor deze transfer.

Je kan kiezen uit twee audiosporen voor het bekijken van de film. Als eerste de originele Kantonese track en als tweede een nagesynchroniseerde Engelse track. Beiden zijn Dolby Digital 5.1 (448 Kbps). Voor de recensie concentreerde ik me op de Kantonese track. Deze track klinkt heel redelijk, zeker voor een film uit 1987. De track concentreert zich voornamelijk op de centerspeaker. De dialogen zijn helder en duidelijk te volgen. De twee frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en extra geluiden zoals tijdens de vechtscènes. De subwoofer wordt ook regelmatig aangesproken tijdens de vechtscènes en scènes met muziek. Soms klinkt het gebruik van de subwoofer wat geforceerd. Dit is goed te horen tijdens de gevechten waar je soms zit te trillen op je stoel als Jackie een stomp uit deelt, een beetje onnatuurlijk. De surroundspeakers zijn wat minder actief en worden alleen gebruikt tijdens scènes waarin veel mensen in een ruimte zitten zoals in een restaurant.

Veel extra’s heeft deze DVD niet te bieden maar de extra’s die er wel op staan zijn het bekijken en beluisteren meer dan waard.

Trailer Gallery
Zoals gewoonlijk op de releases van Hong Kong Legends zijn er weer twee trailers te vinden van de film. Als eerste kan je UK Promotional Trailer bekijken. Deze trailer is gemaakt door de mensen van Hong Kong Legends. Deze trailer duur 1 minuut 44 en is zeker het bekijken waard. Het meest interessant van de twee trailers is de Original Theatrical Trailer. Deze trailer duurt 2 minuut 41 en laat behalve beelden uit de film ook veel opnames zien die gemaakt zijn tijdens het maken van de film. Tijdens de trailer is het lied te horen wat je ook kunt horen tijdens de aftiteling. Dit lied wordt gezongen Jackie Chan zelf en is nu ondertiteld.

Interview Selection
In dit gedeelte van Special Features vindt je twee interviews. Als eerste kan je kijken naar een interview met Chan Wei-Man, de acteur die de rol speelt van gangsterbaas Tiger in de film. Dit interview duurt ruim 19 minuten en Chan praat over een reeks van onderwerpen. Het filmen van Project A part 2 komt voorbij maar ook zijn rollen in andere films, het trainen van Kung Fu, Bruce Lee en gewichtheffen zijn onderwerpen waar Chan over praat. Het interview is in het Chinees en is Engels ondertiteld.

Als tweede kan je kijken naar iets wat eigenlijk helemaal geen interview is. Dit gedeelte heet dan ook “Warriors Two: An inside look at the action sequences with Bey Logan and Jackie Chan stuntman Anthony Carpio”. De titel zegt het eigenlijk al, Logan en Carpio praten over de actiescènes van Project A part 2. Samen zitten voor een televisie en ontleden de vele stunt en actiescènes van de film. Dit gedeelte duurt net 24 minuten en zit boordevol met informatie. Zoals bekend voor de fans van Hong Kong Legends DVD’s zit Logan weer boordevol met interessante feitjes en het ontleden van de actiescènes is iets wat zeer interessant is om maar te kijken. Logan en Carpio hebben elkaar ontmoet op de set van deze film en halen regelmatig leuke herinneringen op. Één van de meeste interessante extra’s op een Hong Kong Legends DVD in mijn ogen.

Ook dit commentaar is weer verzorgd door Bey Logan en de man is en blijft een authoriteit op het gebied van Hong Kong films en vooral films van Jackie Chan. Logan zit boordevol met interessante informatie en leuke feitjes over het maken van de film, de stunts en het China van rond het begin van de 20e eeuw. Over deze film weet hij extra veel te vertellen omdat hij bij veel van de opnames aanwezig was. Bij films van Jackie Chan is Logan altijd op zijn best omdat hij hier altijd met veel enthousiasme vertelt over Jackie.

Further Attractions
Als laatste kan je kijken naar wat andere releases van Hong Kong Legends. Informatie over de DVD en een trailer zijn te bekijken. Het gaat hier om de volgende films:

• Project A
  • My Lucky Stars
  • Young Master
  • The Scorpion King
  • Police Story 2
  • The Avenging Fist

Ben je een fan van Jackie Chan dan is deze DVD verplichte kost. Fans van Chan vinden dit meestal één van zijn beste films samen met het eerste deel, alhoewel ik zelf het eerste deel beter vind dan deze film. Toch blijft deze film een genot om naar te kijken. De stunt en actiescènes zitten zo goed in elkaar dat je ze keer op keer kan bekijken. De stuntmannen vallen zo hard soms dat het wel pijn gedaan moet hebben. Ook als je Chan met een pijn vertrokken gezicht ziet kijken dan vraag je je af of hij niet gewoon echt veel pijn zal hebben. Ben je niet zo bekend met het werk van Chan of alleen met zijn Amerikaanse films en wil je graag zijn films uit Hong Kong bekijken dan is dit een goede beginner. De stunts zijn namelijk voor iedereen leuk om naar te kijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Hong Kong Legends.