True Colours

11-11-2003

6.3

True Colours (DVD)

Tim Gerrity (James Spader) en Peter Burton (John Cusack) leren elkaar in 1983 kennen wanneer zij kamergenoten worden bij de start van hun rechtenstudie. De kennismaking begon met een aanrijding en begon daarmee wat stroef. Maar als snel worden ze beste maatjes. Tijdens het kerstreces gaat Tim naar New York om de feestdagen door te brengen met zijn familie en zijn vriendin Diana Stiles (Imogen Stubbs), dochter van senator Stiles (Richard Widmark). Peter doet tegenover Tim alsof hij ook een druk programma heeft, maar in werkelijkheid brengt hij de tijd alleen op de campus door. Tim nodigt Peter uit met de jaarwisseling te komen. Als snel komt hij er achter dat Peter over een aantal zaken niet de waarheid heeft vertelt. Bij het oudejaarsfeest bij senator Stiles thuis weet Peter wat hij wil worden. Met Tim en Diana sluit hij een weddenschap af dat hij in 1990 verkozen zal worden tot congreslid. In de periode daarna groeien Peter en Tim uit elkaar. Waar Tim een idealistische carrière bij Justitie nastreeft, klimt Peter in de politiek op door iedereen te bedriegen die hem ooit vertrouwd heeft. Als beide elkaar weer treffen, merkt ook Tim dat hij slechts door Peter is gebruikt en belazerd. Tim zou natuurlijk nooit een vriend belazeren, behalve om wraak te nemen voor toen hij zelf bedrogen was ….

True Colours is een mooi verfilmd en geacteerd dramatisch en meeslepend verhaal van twee vrienden die na hun rechtenstudie overgaan naar de machtsvelden van Washington. De film geeft een scherp en fascinerend beeld van het gebruik en misbruik van macht om aan de politieke top te komen. Het leuke aan de film is wel dat hier het karakter van ‘eenvoudige komaf’ degene is die zich met oneigenlijke middelen een weg naar boven vecht en het karakter van de rijke komaf de integere persoon is. Vaak is het andersom. Cusack en Spader spelen beide goed hun rol en tussen beide is ook een goede chemie van vriendschap merkbaar. Eind jaren ’80 / begin jaren ’90 waren beide heren de twee opkomende sterren. Regisseur Herbert Ross ging al wat langer mee in de filmbusiness en True Colours is zijn twee na laatste film. In oktober 2001 is Ross na een hartaanval overleden. Enkele andere films van Ross waren Undercover Blues (1993), Steel Magnolias (1989), Footloose (1984) en Funny Lady (1975). Het script voor True Colours is geschreven door Kevin Wade. Drie jaar daarvoor had Wade het succesvolle Working Girl geschreven. Enige gelijkenis vertonen beide films wel. In beide films is het hoofdkarakter bezig met zijn/haar carrièreontwikkeling. Alleen bij Working Girl was het Melanie Griffith die dat op een integere manier probeert en in True Colours is dat John Cusack die andere methoden gebruikt. True Colours is van prima muziek voorzien door Trevor Jones.

Jaar: 1991
Speelduur: 105 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: -

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met beeldformaat 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is redelijk goed te noemen. De scherpte en detaillering van het beeld is redelijk, waarbij het beeld veelal toch wat erg soft aandoet. In het beeld is continue lichte beeldruis zichtbaar. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit, waarbij het gebruikte kleurenpalet je ook het gevoel van de tachtiger jaren geeft. Algeheel is het filmbeeld wat aan de donkere kant. Contrast en zwartniveau zijn ook prima. In het beeld zijn af en toe kleine spettertjes te zien. Edge enhancement is slechts in lichte mate toegepast.
De film is verdeeld in 14 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, dus een enkelzijdige dubbellaagse DVD. De laagwisseling is heel kort waarneembaar. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. De film is vooral een dialoogfilm met muziek ter ondersteuning. De nadruk van de soundtrack ligt dan ook op de voorkanalen, de achterkanalen zijn nauwelijks hoorbaar en worden eigenlijk alleen gebruikt om de filmmuziek een ruimtelijk karakter te geven. Het LFE kanaal wordt zeer beperkt gebruikt, echt diep laag gaat de soundtrack niet. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes, zonder achtergrondmuziek. Op de DVD staan geen extra’s. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

True Colours is een prima film met John Cusack en James Spader in de hoofdrollen. Beide heren spelen twee vrienden die na hun rechtenstudie overgaan naar de machtsvelden van Washington. De een maakt carrière door iedereen te gebruiken en te bedriegen voor eigen gewin. De ander is integer en idealistisch.
De film is door Paramount uitgegeven in de budgetserie Stars for Sale. De film heeft een redelijk goede beeldkwaliteit. De soundtrack is voornamelijk dialooggedreven en weinig spectaculair, maar klinkt ook prima. Extra’s staan helaas niet op deze disc.