Camille Claudel

31-10-2003

6.4

Camille Claudel (DVD)

In het Frankrijk rond het jaar 1900 leeft Camille Claudel (Isabelle Adjani) met een passie voor klei en beeldhouwen. Zij wordt daar vooral door haar vader (Alain Cuny) in gesteund. Omdat haar huidige leermeester haar niets meer kan leren, komt Camille in contact met Auguste Rodin (Gérard Depardieu). Rodin is een alom bekende en gerespecteerde kunstenaar. Vanaf het eerste moment dat hij het werk van Camille ziet, beseft hij dat zij een bijzonder talent heeft. Al gauw wordt Camille de assistent van de grote meester. De samenwerking tussen beide is zeer intensief en Rodin put veel inspiratie uit de ideeën en het werk van Camille. Uiteindelijk worden ze zelfs minnaars, alhoewel Rodin trouw zijn aan één vrouw niet al te serieus neemt en hij ruim 20 jaar ouder is als Camille. Hij woont ook al geruime tijd samen met Rose Beuret (Danièle Lebrun), die hij niet van plan is te verlaten. Voor het werk van Rodin is Camille erg belangrijk, maar hij staat het haar niet toe als zelfstandige vrouw onder eigen naam kunstwerken te poseren. Uiteindelijk leidt dit tot een breuk tussen beide. Camille maakt haar eigen beelden, maar krijgt als zelfstandige kunstenares geen voet aan de grond. Zij verdenkt Rodin ervan haar tegen te werken. Langzaam raakt Camille in grotere eenzaamheid, aan de drank en wordt ze steeds depressiever. Hulp van de bevriende Eugène Blot (Philippe Clévenot), die voor haar een expositie regelt, mag niet meer baten. Ook haar broer, de succesvolle dichter Paul Claudel (Laurent Grévill) ziet met lede ogen dat het met zijn zus steeds slechter gaat.

De film Camille Claudel vertelt in ruim 2½ uur het dramatische levensverhaal van de Franse kunstenares Camille Claudel. Het verhaal van een vrouw die artistiek een betere kunstenaar was dan de grote meester Rodin. Maar rond het begin van de vorige eeuw werd door de gevestigde kunstenaarsgilde een zelfstandige vrouw als Camille, die op dezelfde wijze succes wilde hebben als de heren, niet geaccepteerd. Zolang zij in de schaduw van de grote meester Rodin werkte, was het allemaal prima. Maar zij wou meer en zij kon meer, het werd alleen niet geaccepteerd. Uiteindelijk is Camille Claudel stuk gelopen op de weerstand die zij ontmoette en het niet uitdragen van haar artistieke gaven. Haar leven is dramatisch geëindigd.
De Franse regisseur Bruno Nuytten heeft het levensverhaal van Camille Claudel verfilmd met het gelijknamige boek van Reine-Marie Paris als uitgangspunt. Nuytten schreef zelf het script. Met beide hoofdrolspelers Isabelle Adjani en Gérard Depardieu had Nuytten een stercast voor zijn film. Beide spelers zetten een zinderende acteerprestatie neer, waarbij met name Isabelle Adjani erg indrukwekkend is. Adjani kreeg voor haar prestatie zowel een Oscar® als een Golden Globe nominatie. Daarnaast kreeg de film een Oscar® nominatie als beste buitenlandse film. Begrijpelijk scoorde de film enorm goed op het Franse César filmfestival, waar de film maar liefst op veertien onderdelen genomineerd werd en zeven maal in de prijzen viel. Hier kregen Isabelle Adjani en Bruno Nuytten onder andere de prijs voor resp. beste actrice en beste film uitgereikt.
De kunstwerken, beeldhouwwerken, en die in de film worden gebruikt, zijn replica’s van echte kunststukken van beide kunstenaars.

Jaar: 1988
Speelduur: 166 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Portugees
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: -

• Bioscooptrailer

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit geeft weinig reden tot klagen. Het kleurrijke beeld ziet er goed uit. Scherpte en detaillering zijn ruim voldoende. Contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. In het beeld zitten geen spetters of andere ongerechtigheden. Filmgrain is slechts beperkt aanwezig.
De lange film is prima verdeeld in 36 tracks. De DVD is van het type DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat ook erg mooi onder in het beeld geplaatst.

De geluidskwaliteit valt een beetje tegen. De originele Franstalige Dolby Stereo soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate van 192 kb/s) op de schijf. Alhoewel de hoes melding maakt van een Dolby Surround soundtrack, is deze Franse track niet surround geflagt. De ook aanwezige Duitse nasynchronisatie heeft wel een surround codering meegekregen, waardoor de AV processor direct overschakelt naar Dolby ProLogic decodering.
Voor deze recensie is verder alleen geluisterd naar de originele Franse soundtrack. Ondanks het ontbreken van de surroundflag geeft beluisteren met Dolby ProLogic II decodering een goede ruimtelijke weergave. De film is vooral dialoog gedreven. Er wordt gebruik gemaakt van klassieke muziek, onder andere van Claude Debussy, ter ondersteuning. Het is vooral door deze klassieke muziek dat de soundtrack wat tegenvalt. Want deze muziek klinkt erg digitaal en dun. Het hoog heeft een onaangename scherpte, laag is zeer beperkt aanwezig. Hierdoor klinkt de soundtrack blikkerig en dun. De Duitse versie klinkt wat dat betreft iets voller en aangenamer. Het LFE kanaal en de subwoofer hebben een avondje vrijaf.

De 4x3 formaat menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes zonder achtergrondmuziek. Op de DVD staat alleen een trailer (1:55 minuten) van de film in 2.35:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 geluid.

De film Camille Claudel vertelt in ruim 2½ uur het dramatische levensverhaal van de Franse kunstenares Camille Claudel. Het verhaal van een vrouw die artistiek een betere kunstenaar was dan haar geliefde, de grote meester Rodin. Beide hoofdrolspelers Isabelle Adjani en Gérard Depardieu zetten een zinderende acteerprestatie neer, waarbij met name Isabelle Adjani erg indrukwekkend is.
De door RCV uitgebrachte DVD heeft een prima beeldkwaliteit. De kwaliteit van het geluid stelt een beetje teleur door een te scherp en dun klinkende soundtrack. Een trailer van de film is het enige extra op deze uitgave. De film is een absolute aanrader.