Friends - Series 9 (Episodes 9-16)

Alexander de Mol
30-10-2003

5

Friends - Series 9 (Episodes 9-16) (DVD)

(9) The One With Rachel\'s Phone Number - Rachel maakt zich zorgen, dat de aantrekkelijke bedrijfsleider van een restaurant aan wie ze haar telefoonnummer heeft gegeven toen ze een avondje uit was met Phoebe, haar zal bellen als Ross er is. Chandler komt voor het weekend terug uit Tulsa om Monica te zien. Echter Chandler is gedwongen om zich niet te laten zien aan Joey omdat hij gratis kaartjes voor een honkbalwedstrijd heeft afgeslagen.

(10) The One With Christmas in Tulsa - Chandler brengt Kerstmis door in Tulsa omdat hij een belangrijke deadline moet halen voor zijn werk. Monica verdenkt hem van het ergste wanneer ze ontdekt dat een bloedmooie collega, Wendy (Selma Blair – Legally Blonde), hem zal vergezellen. Wanneer Chandler hard aan het werk is, denkt hij terug aan oude vakanties met zijn vrienden.

(11) The One Where Rachel Goes Back to Work - Wanneer Rachel vol trots baby Emma showt aan haar collega\'s, is ze verrast als ze de zeer aantrekkelijke uitzendkracht Gavin (guest star Dermot Mulroney – About Schmidt) ziet, die haar werk heeft overgenomen omdat ze op zwangerschapsverlof is. Door hun onmiddellijke meningsverschil maakt Rachel een besluit waarvan ze zeker spijt zal krijgen... Joey regelt een bijrol voor Phoebe in zijn dagelijkse TV serie, maar ze veroorzaakt een ravage op de set.

(12) The One With Phoebe’s Rats - Rachel is geïrriteerd omdat haar knappe rivaal Gavin van haar werk ook is uitgenodigd voor haar verjaardagsfeestje. Ross heeft moeite om de wellustige Joey weg te houden van de nieuwe oppas (guest star Melissa George). Ondertussen overtuigt Phoebe haar vriendje Mike hem te helpen bij een stel ratjes die in haar kast zijn geboren.

(13) The One Where Monica Sings - Terwijl Rachel worstelt met haar gevoelens voor uitzendkracht Gavin, zorgt Ross ervoor dat Chandler hem helpt om afspraakjes te regelen met zeer aantrekkelijke vrouwen om haar jaloers te maken. Phoebe heeft spijt dat ze Monica heeft meegevraagd naar de karaoke-bar en Joey leert hoeveel pijn het doet om je wenkbrauwen te boenen.

(14) The One With The Blind Date - Joey en Phoebe plannen afschuwelijke dates voor zowel Rachel als Ross, in de hoop dat zij elkaar weer zullen respecteren en weer tot elkaar komen! Rachels date is met een zielige voormalige restaurant eigenaar, Steve (guest star Jon Lovitz). Ondertussen wil de ovulerende Monica intiem worden met Chandler, terwijl ze aan het oppassen zijn op Emma. Helaas kunnen ze haar geen seconde alleen laten of ze begint te schreeuwen.

(15) The One With The Mugging - Tijdens een belangrijke auditie ontwikkelt Joey een ongebruikelijke acteermethode om indruk te maken op een bekende mede-acteur, Leonard (guest star Jeff Goldblum). Ondertussen is Ross geschokt wanneer hij ontdekt door wie hij beroofd was toen hij nog een kind was. De werkeloze Chandler accepteert een stage bij een schoenenbedrijf waar zijn jeugdige collega’s hem extreem oud doen voelen.

(16) The One With The Boob Job - Wanneer Phoebe aan haar vriendje Mike vraagt om met haar te gaan samenwonen, maken ze zich zorgen of deze verandering niet te veel problemen geeft in hun relatie. Monica vraagt stiekem een lening aan Joey, maar wanneer Chandler met hetzelfde verzoek bij zijn vriend komt, verklapt Joey per ongeluk het geheim van Monica en probeert dit met een belachelijk verhaal te herstellen. Joey wordt stapelgek van Rachels inspanningen om haar appartement veilig te maken voor baby Emma.

Deze DVD is de tweede losse release van serie 9 en bevat de afleveringen 9 tot en met 16. De eerste afleveringen uit serie 9 zijn reeds eerder op DVD verschenen. Ook deze acht afleveringen staan weer garant voor de bekende komische taferelen van de zes vrienden. Genieten voor de fans dus. In episode 15 zien we overigens een gastoptreden van Jeff Goldblum.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 172 min
Verpakking: Snapper
EAN: 7321932323184

De afleveringen van Friends worden weergegeven in het standaard 4:3 (1.33:1) formaat. De (statische) menuschermen staan wel 16:9 anamorf op de DVD.
De kwaliteit van het beeld is voor een TV serie (oorspronkelijk NTSC) redelijk te noemen. ‘Filmgrain’ is tijdens het grootste gedeelte van de afleveringen nog steeds waarneembaar. De kwaliteit is er in de loop der jaren wel beter op geworden. De toegepaste ‘edge enhancement’ is eigenlijk niet noemenswaardig. De kleuren zijn overigens netjes verzadigd. Het schaduwdetail laat te wensen over, maar dit is eigenlijk niet echt spannend voor de serie.
De Nederlandstalige ondertiteling is prima leesbaar. Maar ook bij deze disc staan de ondertitels naar mijn smaak iets te hoog in het beeld.

De DVD bevat een Engelstalige Dolby Digital 2.0 Surround track (192 kbit/s). De dialogen zijn zoals vanouds prima verstaanbaar. De track is bovendien gevrijwaard van ruis of andersoortige beschadigingen die het geluid negatief zouden beïnvloeden. In alle opzichten voldoet het geluid voor een serie als deze.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Ook op deze Friends DVD schitteren de extra’s door afwezigheid.

Deze DVD bevat de tweede reeks afleveringen uit het voorlaatste seizoen van één van de meest succesvolle Amerikaanse comedyseries allertijden. Onlangs is ook het derde deel verschenen waar we ook binnenkort bij zullen stilstaan. De box met alle drie de delen van Series 9 verschijnt medio november. Deze schijf staat wederom garant voor enkele uren vermaak middels het beproefde maar nog steeds zeer vermakelijke Friends-concept. Beeld en geluid zijn niet verbeterd noch verslechterd ten opzichte van het vorige deel uit de serie. Beide elementen zorgen ervoor dat er zorgeloos naar de zes vrienden gekeken en geluisterd kan worden. Qua extra’s is er weer niks te beleven. Hopelijk pakken ze bij het laatste seizoen eindelijk eens uit bij Warner voor wat betreft bonusmateriaal. Ook deze disc is uiteraard weer verplichte kost voor de Friends aanhangers.