Family Business

Alexander de Mol
28-10-2003

3.6

Family Business (DVD)

De begaafde student Adam McMullen (Matthew Broderick) heeft, tot groot ongenoegen van zijn ouders, vlak voor het behalen van zijn diploma een punt gezet achter zijn schoolcarrière. Zijn vader, Vito McMullen (Dustin Hoffman), heeft altijd de hoop gehad dat Adam door zijn uitstekende prestaties in de collegebanken wèl goed terecht zou komen. Vito heeft immers zelf een crimineel verleden en grootvader Jesse McMullen (Sean Connery) is nog steeds een veel geziene gast in de lokale gevangenis. Niet echt goede rolmodellen dus voor Adam. Vito ziet daarom niets liever dan dat zoon Adam op het rechte pad blijft.
Het bloed blijkt echter voor Adam toch te kruipen waar het niet gaan kan. Hij haalt zijn opa door middel van het betalen van de borgsom uit de bajes en legt hem vervolgens een niet te weerstane inbraakklus voor. Het is de perfecte misdaad: open een slot, ga naar binnen en weer naar buiten met 1 miljoen dollar op zak. Geen geweld, geen politie, geen moeite. Het is echter een klus die met drie man moet worden uitgevoerd. Jesse en Adam zien in Vito de ideale derde man. Uiteindelijk besluit Vito na langdurig aandringen mee te gaan om ervoor te zorgen dat zijn zoon niks overkomt. Wat kan hier nou mis gaan?

Family Business is een typische film uit de jaren tachtig waarbij drama, misdaad en komedie hand in hand gaan. Een echte keuze tussen de genres wordt door regisseur Sidney Lumet (Serpico, Murder on the Orient Express, Dog Day Afternoon) niet gemaakt. Zo bevat de film op momenten elementen van een dramafilm waarin de moeizame relatie tussen de drie generaties een voorname rol speelt, zijn er enkele komische momenten en bevat de film de bewuste kraak. Geen van deze elementen voert de boventoon. Ongetwijfeld een bewuste keuze van Lumet, maar dit maakt dat het totale karakter van de film een beetje vlees noch vis is. De film is in het begin nogal traag maar maakt het gelukkig in het vervolg redelijk goed.
De drie toch niet kinderachtige acteurs konden mij weliswaar niet helemaal overtuigen van hun familiaire band, het spel van met name Hoffman en Connery is echter geenszins onder de maat. Het klinkt bij voorbaat natuurlijk wel redelijk ongeloofwaardig om Dustin Hoffman als zoon van Sean Connery te moeten verhapstukken. Maar als je daar doorheen weet te prikken valt er op een herfstachtige zondag best te genieten van Family Business.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 1989
Speelduur: 109 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: -

Het beeld wordt weergegeven met het originele aspect ratio van 1.85:1. De transfer oogt over het algemeen zeer keurig en bevat maar in een enkele scène wat ‘filmgrain’. De scherpte is doorgaans van een zeer acceptabel niveau. De weergave van kleuren is goed en het contrast- en zwartniveau en schaduwdetail is over het algemeen in orde.
De optionele ondertiteling is klein van stuk maar prima leesbaar. Wel zijn er enkele spelfoutjes in de vertaling geslopen. Zo werd “Iemand” bijvoorbeeld tot minstens twee keer toe gespeld als “Lemand”. Minder te spreken ben ik over de plaatsing van de ondertiteling in het beeld. De ondertiteling had een regel naar beneden gemogen of misschien zelfs wel gemoeten. De transfer valt echter in het geheel niet tegen. Netjes.

De DVD is voorzien van een Dolby Digital 2.0 track in drie verschillende talen (Engels, Frans en Italiaans). Dialogen zijn behoorlijk te volgen, maar ik betrapte me erop dat ik het volume iets hoger dan normaal moest zetten om niet te ver op het puntje van mijn stoel te moeten gaan zitten. En dat had op dat moment dus echt niet met de spanning te maken. Het Dolby-spoor is vrij van ruis en andere verstoringen als kraakjes en piepjes. De surroundkanalen worden bij inschakeling van de DPL-decoder slechts mondjesmaat aangestuurd. Family Business is er ook de film niet echt naar om van een overdonderende geluidservaring te kunnen spreken.

De menuschermen zijn anamorfisch, maar statisch uitgevoerd. Achtergrondmuziek ontbreekt. Deze Big Deal DVD zou volgens de cover een originele bioscooptrailer bevatten. In het menu (zie screenshot 6) is echter niets te bekennen wat ook maar wijst op de trailer. Ook een zoektocht via de PC leverde geen trailer op.

Family Business, met in de hoofdrollen Sean Connery, Dustin Hoffman en Matthew Broderick, is een aardige film over drie generaties van de familie McMullen die één ding gemeen hebben: criminele genen.
De film van regisseur Sidney Lumet hinkt een beetje op een drietal gedachten, maar is in zijn totaliteit voldoende vermakelijk om er eens een blik op te werpen.
Het anamorfe beeld is zeer behoorlijk en kent weinig punten van kritiek. Het geluid is ietwat magertjes. De nadruk van de Dolby Digital 2.0 track ligt voornamelijk op de voorkanalen. De op de cover beloofde bioscooptrailer is via het menu onvindbaar. Family Business is een aardig excuus om de heren Connery en Hoffman eens te zien in een luchtig doorsnee filmpje.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.