Scooby-Doo Meets the Harlem Globetrotters

Nathan Strik
08-10-2003

4.7

Scooby-Doo Meets the Harlem Globetrotters (DVD)

In deze twee afleveringen uit de serie “The New Scooby-Doo Movies” van begin jaren ´70 ontmoeten Scooby-Doo en de rest van het Mystery Inc. team de beroemde basketbalspelers van de Harlem Globetrotters.

The Mystery of Haunted Island:
In deze aflevering valt een geplande picknick letterlijk en figuurlijk in het water als Scooby, Shaggy, Fred, Daphne en Velma op een spookschip terecht komen samen met de Globetrotters. Het schip brengt de groep naar een spookeiland, waar ze proberen te overnachten in een oud huis. Maar ook in het huis blijkt het te wemelen van de spoken. Niet bepaald goed voor de nachtrust van de Globetrotters, die vroeg op moeten staan voor een belangrijke wedstrijd.

The Loch Ness Mess
Op weg naar de oudoom van Shaggy loopt het team van Mystery Inc. wederom de Harlem Globetrotters tegen het lijf. Nog voordat ze bij het huis van Shaggy´s oom zijn aangekomen worden ze al belaagd door enkele spookachtige verschijningen die ze proberen weg te jagen. Ook bij Shaggy´s oom zijn ze echter niet bepaald veilig.

Je kunt veel kritiek hebben op de Scooby-Doo tekenfilmserie. De standaard plots (tegenwoordig noemen we dat copy/paste werk), de houterige animatie, of de flauwe ingeblikte lachsalvo´s, maar dat zou de serie groot onrecht aandoen. Scooby is een fenomeen en dient dan ook in perspectief bekeken te worden. En de serie is nu eenmaal het perfecte zaterdagochtendvermaak geweest voor menig kind, inclusief ondergetekende. Een serie die nog steeds vele malen herhaald wordt en waar zelfs een tijdje terug een aardige bioscoopversie van is verschenen. In deze serie van Scooby-Doo was het gebruikelijk om diverse beroemdheden de revue te laten passeren en in deze twee afleveringen is het de beurt aan de Harlem Globetrotters. Het is wel wat vreemd dat er slechts twee afleveringen op de DVD staan (er werden drie afleveringen gemaakt met de Globetrotters), maar dat mag de pret helemaal niet drukken. Zowel de kleintjes van nu, als de nostalgisch ingestelde kleintjes van toen, zullen veel plezier beleven aan deze afleveringen.

Genre: Animatie, Komedie/Humor, TV
Jaar: 1972
Speelduur: 83 min
Verpakking: Snapper
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Pools
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby Digital 1.0 - Zweeds
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
EAN: 7321931021487

• Muziekvideo
  • Karaoke video

Van een serie uit 1972 die gemaakt is voor TV, is het logisch dat het beeld een full-frame verhouding heeft van 1.33:1. En voor een serie van dik dertig jaar oud is het beeld prima in orde. De animatie is duidelijk van TV-budget afhankelijk geweest, getuige het feit dat je duidelijk wat stofjes en vlekjes op de animatiecellen kunt zien zitten. Dit is uiteraard afhankelijk van de originele bron, want verder zijn er weinig problemen te bespeuren. Hier en daar zien we wat chroma noise en compressiefoutjes, maar over het algemeen is de transfer verbluffend stabiel voor zo´n oude tekenfilm. Ter vergelijking: de eerste twee seizoenen van een recente serie als The Simpsons hadden meer beeldproblemen dan hier het geval is. Een prima transfer, vooral gezien de leeftijd en de low-budget productiewaarden. De Nederlandstalige ondertiteling staat netjes onder in beeld. Wat wel jammer is, dat is het ontbreken van een chapterverdeling.

Het geluid op de DVD is in Dolby Digital 1.0 (192 kbit/s), wat dus betekent dat het geluid enkel uit de centerspeaker komt. Geen ideale keuze, maar gezien de leeftijd en beperkte dynamiek van de track maakt dit toch weinig uit. De stemmen klinken vrij iel, maar zijn gelukkig wel goed te verstaan. De minimalistische muziek (de term ‘liftmuziek’ is hier zeker van toepassing) is niet te opvallend gemixt zodat de dialogen en de maffe geluidseffecten de voorgrond van het geluidsbeeld beheersen. Er zijn verder weinig problemen te bespeuren met de geluidskwaliteit. Jammer dat de lagere frequenties het laten afweten, waardoor de hele track vrij beknepen aandoet.

Via de statische breedbeeldmenu´s hebben we toegang tot slechts twee niet bepaald noemenswaardige extra´s. Een duffe muziekvideo, waar ook een karaoke versie van op de DVD staat (compleet met zo´n stuiterend balletje over de tekst) weet helaas niet te boeien. De DVD is trouwens een dual-side disc (flipper), waar voor gekozen is vanwege de enorme sloot geluidstracks en subtitels in allerlei verschillende talen. Zoals vermeld op de achterzijde van de DVD staan de Nederlandstalige ondertitels op kant B. Balen dus voor mensen die zonder goed te lezen meteen kant A in de speler knallen, want die krijgen de mededeling dat ze de disc moeten omdraaien. Toegegeven: het is wat verwarrend en het had zeker duidelijker vermeld kunnen worden.

Scooby-Doo is prima zaterdagochtend tekenfilm-fastfood. Natuurlijk moet je er allemaal niet te hard bij na gaan denken en zeker niet letten op verhaal en animatiekwaliteit. Afgezien van het low-budget karakter van deze serie uit de jaren ´70, is het beeld verrassend goed. Het geluid komt er wat minder goed van af. De track klinkt niet slecht, maar heeft een toch vrij ielig geluidsbeeld met weinig laag. De extra´s zijn niet eens de moeite van een tweede keer vermelden waard. Een leuke nostalgische serie op een DVD die het leuk zal doen in de aanbiedingenbakken.