Incredible Hulk, The

Paul Ranft
08-10-2003

4.1

Incredible Hulk, The (DVD)

Dr. Bruce Banner probeert zichzelf te genezen van het Hulk syndroom. Door toedoen van Generaal Ross mislukt zijn experiment keer op keer en verandert hij steeds in het gevreesde monster dat alles en iedereen in puin slaat. Betty, generaal Ross zijn dochter en Rick Jones proberen de vluchtende Hulk zo goed als dat kan te helpen om de gedaanteverwisseling, die Bruce te beurt valt als hij kwaad wordt, ongedaan te maken. Maar de aartsvijanden en het leger van de groene Goliath zitten hem voortdurend op de hielen...

In 1962 schreven en illustreerden Stan Lee en Jack Kirby een comic voor Marvel Comics die heden ten dage nog steeds populair is onder de liefhebbers van strips: The Incredible Hulk.

De comic klassieker gaat over wetenschapper Dr. Bruce Banner, die tijdens een experiment een jongen (Rick Jones) redt van levensgevaarlijke gammastraling. Tijdens zijn reddingsactie wordt Bruce zelf blootgesteld aan de straling met als gevolg dat hij genetisch is veranderd. Er ontstaat een soort Jekyll and Hyde figuur die, wanneer hij wordt blootgesteld aan heftige emoties, zoals bijvoorbeeld woede en angst, verandert in een kolossaal groen monster dat supersterk is en zich keert tegen dat of diegene die de emotie heeft veroorzaakt.

Toen bleek dat de comic succesvol was maakte men een animatieserie met het groene monster in de hoofdrol. De eerste animatie verscheen in 1966. Een aflevering uit die periode is als bonus op deze DVD vastgelegd. Er werd zelfs een televisieserie met bodybuilder Lou Ferrigno als de Hulk gemaakt. In 1982 en in 1996 volgden nog twee animatieseries die op televisie werden uitgezonden. Nu (anno 2003) is de verfilming van The Hulk, geregisseerd door Ang Lee ( Crouching Tiger, Hidden Dragon), inmiddels een feit en trok vele toeschouwers naar de bioscoop.

De hier besproken DVD toont een viertal afleveringen uit het eerste seizoen van de animatieserie uit 1996. Dit zijn de afleveringen:
- Return of the Beast - Part 1
- Return of the Beast - Part 2
- Raw Power
- Helping Hand, Iron Fist

In deze vier delen zal de doorgewinterde fan van The Hulk een aantal \"oude\" bekenden van het groene monster herkennen. Zo zien we o.a. The Leader en Gargoyle hun opwachting maken. Daarnaast zien we nog een aantal Marvel karakters, waaronder de niet onbekende \"Iron Fist\", acte de présence geven. Van deze serie wordt beweerd dat het de meest verfijnde en best geanimeerde is t.o.v. die uit 1966 en 1982. Persoonlijk vind ik de animatie niet bijzonder. De tekeningen zijn houterig en niet altijd even vloeiend.
Het pathos dat de Hulk met zich meebrengt komt voort uit het feit dat hij er uitziet als een monster en voortdurend opgejaagd en lastig wordt gevallen, maar gelijktijdig niets anders is dan een arme stakker die zich niet goed kan uitdrukken en in principe niemand kwaad wil doen.
Deze DVD is leuk als opwarmertje voor de \"echte\" film en zal voornamelijk in de collectie belanden van diegene die zichzelf als fan van de Hulk beschouwt.

Genre: Actie, Animatie
Jaar: 1996
Speelduur: 79 min
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: -

• In de Hulk
  • Wie is Peter David?
  • Stan Lee's Praatstoel
  • Een aflevering uit 1966: Het ontstaan van de Hulk

Het beeld dat in de verhouding van 4:3 wordt weergegeven is niet al te best voor een serie uit 1996 en is om groen en geel van te worden. Het beeld, waarvan de kleuren helder en fel worden weergegeven, bevat aanzienlijk veel toegepaste edge enhancement en videoartefacten zoals beschadigingen en vuil. Daarnaast zijn er momenten met aliasing waar te nemen. Maar het meest irritant aan deze transfer zijn de verschijnselen van het Gibb-effect en dot crawl. Dit levert over het geheel een instabiel beeld op dat ietwat teleurstellend is om naar te kijken. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed onder in het beeld geplaatst, maar had voor het mooie iets meer naar beneden gekund.

Het geluid is vastgelegd in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) formaat. Veel valt er niet aan te merken op het geluid dat in een breed stereobeeld wordt weergegeven. De klank is alleszins acceptabel voor een animatiefilm die bestemd is voor televisie-uitzending De dialoog is duidelijk te verstaan en is goed in het midden geplaatst en wordt zonder nare bijgeluiden weergegeven.

Op de DVD zijn de volgende extra\'s terug te vinden:

Een aflevering uit 1966: Het ontstaan van de Hulk (21 minuten)
Gebaseerd op de illustraties en de verhalen van het stripverhaal die door Jack Kirby werden getekend en opgemaakt zien we in de bonus een aflevering van de Hulk uit de TV series daterend van 1966. In deze aflevering zien we hoe de Hulk is ontstaan. De animatie is vergeleken met huidige technieken afschuwelijk gedateerd. Het enige dat we zien bewegen zijn knipperende ogen en af en toe de lippen van de karakters. Desondanks een welkome aanvulling voor de liefhebber van dergelijk materiaal.

Afleveringen met een inleiding door Stan Lee
hier kan je de vier afzonderlijke delen bekijken met inleidend commentaar van Stan Lee.
Return of the Beast Part 1 (1:03 minuten)
Return of the Beast Part 2 (1:23 minuten)
Raw Power (1:21 minuten)
Helping Hand, Iron Fist (0:48 minuten)

In de Hulk
Als deze bonus geactiveerd is, wordt gedurende de film een klein Hulk icoon rechtsboven in beeld geplaatst. Via de Enter toets op de afstandsbediening van de DVD player kun je, terwijl het icoon wordt getoond, een kort begeleidend filmpje zien waarin Peter David en Stan Lee informatie over de specifieke scène of een andere wetenswaardigheid vertellen. Nadat het filmpje is afgelopen gaat de film verder op het punt waarop het icoon werd geselecteerd.

Wie is Peter David? (0:36 minuten)
De schrijver van talloze Marvel Comics stelt zich in dit korte filmpje voor aan de kijker. Hij vertelt dat hij al 12 jaar als schrijver aan The Hulk is verbonden. Peter David is ook degene die het boek voor de Hulk film heeft geschreven.

Stan Lee\'s Praatstoel (8:15 minuten)
Stan Lee vertelt in deze special dat er slechte en goede comics zijn en worden gemaakt. Naar zijn zeggen hangt het ervan af wie de comic heeft gemaakt en dat dat bepalend is voor de kwaliteit. Verder zegt hij dat de strip nog steeds een belangrijke rol speelt in de entertainment industrie en dat dit voorlopig ook nog zal blijven.

Alle extra\'s zijn in de beeldverhouding 4:3 en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

De hier besproken DVD bevat een viertal animaties van The Incredible Hulk uit het eerste seizoen van 1996. De beeldkwaliteit laat te wensen over en valt tegen voor materiaal uit 1996. Van de geluidskwaliteit kunnen we zeggen dat het precies datgene is wat je van een TV track kan en mag verwachten. De infotrack is voor wat betreft het bonusmateriaal het meest interessant om te selecteren. Voor de echte liefhebber van Marvel comics, en in het bijzonder van de Hulk, is de animatie uit 1966 een welkome aanwinst waarmee deze DVD een leuke opwarmer is voor wie naar de verfilming gaat kijken.