Never Been Kissed

Nathan Strik
23-09-2003

4.5

Never Been Kissed (DVD)

Josie Geller (Drew Barrymore) is een jonge journaliste die meer wil dan alleen kopij bijwerken. Ze is 25 jaar, vrijgezel, en baalt ervan dat ze zelfs nog nooit echt heeft gezoend. Ze wil daarnaast een echte reporter worden en krijgt haar grote kans op een dag in haar schoot geworpen. Ze moet een smeuïg verhaal maken over het wel en wee op een highschool en zodoende gaat ze undercover als leerling. Hier wordt ze geconfronteerd met haar eigen rottige schooltijd en het lijkt alsof de geschiedenis zich op meedogenloze wijze zal herhalen. Zal ze haar gedeukte zelfbeeld kunnen herstellen en tegelijkertijd met een goed verhaal kunnen komen? Josie´s baan en liefdesleven staan op het spel.

Never Been Kissed is een typisch geval van: jammer, maar helaas. Het idee van een tweede schooltijd is op zich leuk uitgewerkt, compleet met flashbacks naar het verleden, wat enkele zeer vernederende en humoristische momenten oplevert. Helaas is het verhaal nogal voorspelbaar en vooral alle dingen die in het laatste kwartier gebeuren kun je al van mijlenver aan zien komen. Daarnaast is het acteerwerk enorm over the top. Drew Barrymore loopt de hele tijd met haar ogen te knijpen om schattig en verlegen over te komen, maar ze ziet er uit alsof ze een flink zure citroen gegeten heeft. Ook schiet de film enorm door in stereotiepe “coole” en “nerdy” personages, wat lijnrecht tegenover de centrale boodschap van de film lijkt te staan. Een boodschap die overigens met de subtiliteit van een bulldozer naar binnen wordt geramd. Never Been Kissed slaat de plank flink mis op zowel de romantische als de komische momenten en dat maakt de algehele filmervaring teleurstellend.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1999
Speelduur: 103 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626014645

Never Been Kissed is gefilmd in het voor het genre ongebruikelijke 2.35:1 formaat en in deze verhouding anamorf op de DVD gezet. De transfer ziet er zeer goed uit. De scherpte is geweldig goed en contrast, zwartniveau en kleurverzadiging zijn van hoog niveau. In sommige shots was een lichte trilling in het beeld te bemerken die, afhankelijk van je gevoeligheid voor dit soort dingen, in meer of mindere mate storend zal zijn. De laagwisseling is netjes geplaatst en valt nagenoeg niet op. Compressiefoutjes en andere storende artefacts waren nergens te bekennen. Een bijna perfecte transfer. De Nederlanstalige ondertiteling is netjes onder in beeld geplaatst en prima te lezen, al laat de kwaliteit van de vertaling nog wel eens te wensen over. De verdeling in 30 chapters is ruim voor een film van deze lengte.

Zoals we mogen verwachten bij een moderne film als deze is er een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) aanwezig. Op de gebruikte popmuziek na is er niet veel actief gebruik van de surroundkanalen, maar de track klinkt warm en ligt prettig in het gehoor. Het LFE-kanaal wordt vooral tijdens de momenten met muziek regelmatig aangesproken, maar in de rest van de film had ook wel wat meer pit mogen zitten. Verder klinkt de soundtrack heel goed en de gebruikte filmmuziek weet de juiste emoties op te roepen. Een ingetogen, maar erg warm en open klinkende track dus, die prima bij de film past.

Helaas zijn er op deze “big deal” uitgave geen extra´s voorhanden.

Never Been Kissed is een film die je 5 minuten nadat de credits over het scherm rollen snel weer bent vergeten. Het standaard en voorspelbare verhaaltje weet niet te verrassen en de personages zijn stereotiep en erg ‘over the top’. Pluspuntjes van deze uitgave zijn dan wel de geweldige beeldkwaliteit en de goede geluidskwaliteit. Jammer dat er verder geen bonusmateriaal voorhanden is. Gewoon een keertje huren dus.