Wayne's World

17-09-2003

5.2

Wayne's World (DVD)

Wayne (Mike Myers) en Garth (Dana Carvey) zijn twee onbezorgde jonge mannen, met weinig meer in hun leven dan een beetje lol maken. Hun energie kunnen ze onder meer kwijt in hun eigen TV-show “Wayne’s World”, die uitgezonden wordt op de locale televisie. Maar dan trekt de show de aandacht van topproducer Benjamin Kane (Rob Lowe), die Wayne’s World in een gelikte big budget productie wil veranderen. Wayne en Garth stemmen in met de plannen, maar de gevolgen van deze beslissing zorgen voor grote spanningen op hun vriendschap. Tevens vermoedt Wayne dat Kane een oogje heeft op zijn nieuwe vlam Cassandra (Tia Carrere)...

Op 18 februari 1989 maakte het Amerikaanse publiek in een sketch van het populaire TV-programma Saturday Night Live (SNL) voor het eerst kennis met Wayne Campbell en Garth Algar, gespeeld door Mike Myers en Dana Carvey. Gedurende de daaropvolgende jaren doken Wayne en Garth regelmatig op bij SNL, tot men uiteindelijk besloot dat het duo klaar was voor de stap naar het witte doek. Het resulterende Wayne\'s World bereikte in 1992 de Amerikaanse bioscopen. De film werd geregisseerd door Penelope Spheeris, documentairemaakster en muziekliefhebber, die de comedy in slechts 34 dagen schoot met een bescheiden budget. Zo zie je maar dat een film niet altijd veel geld hoeft te kosten om succesvol te zijn, want Wayne\'s World werd een van de best lopende producties van het jaar. Maar het is dan ook een prima comedy; het verhaaltje stelt weliswaar niet veel voor, maar de wagonlading aan scherpe, merendeels zeer geslaagde grappen maakt alles goed. Bovendien neemt de film zichzelf totaal niet serieus, wat de humor alleen maar ten goede komt. Waar anders vind je een film met drie verschillende eindes (OK, afgezien van cult-klassieker Clue)? Tel daar de vermakelijke vertolkingen bij op (zoals het hilarische spel van Carvey), en je hebt een comedy die ook elf jaar na dato nog zeker het bekijken waard is! Overigens werd Wayne\'s World in 1993 opgevolgd door een minder leuk tweede deel.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1992
Speelduur: 91 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865555859

• Cast & Crew Interviews (23 min)

Wayne’s World staat anamorf op DVD met een beeldverhouding van 1.78:1. Er is veel positiefs te melden over de transfer: de scherpte is prima, de kleurverzading uitstekend en compressiefoutjes en vuil zijn tot een minimum beperkt. Wel is er zo nu en dan wat lichte edge enhancement zichtbaar, alsmede wat minimale beeldruis, maar beide zaken nemen nergens onaanvaardbare proporties aan. Tot dusver zijn er kwalitatief gezien dus geen grote tekortkomingen. Er is echter één puntje waarop er duidelijk verbetering mogelijk is: de ondertiteling. De tekst is namelijk veel te hoog geplaatst, en de gebruikte letter is veel te groot. Erg storend. Gelukkig kan de ondertiteling uitgeschakeld worden.

Comedies zijn op audiogebied doorgaans niet de meest indrukwekkende films, en Wayne\'s World is hierop geen uitzondering. Vaak is het aanwezige Dolby Digital 5.1-spoor (448kbit/s) dan ook op de voorkanalen gericht, waar de dialogen uit de center aangevuld worden door een breed stereobeeld. De achterluidsprekers worden ingeschakeld voor het ten gehore brengen van de filmmuziek, en op deze momenten ontstaat een goede ruimtelijkheid. Desondanks had men op surroundgebied wat meer kunnen doen met effecten en ambiance. De klank van het geluid geeft daarentegen totaal geen reden tot klagen, zodat de stevige rock-soundtrack prima tot zijn recht komt. Al met al geen spoor dat je van je stoel zal blazen, maar toch aardig geluid voor een comedy.

In het menu van Wayne’s World, leuk vormgegeven alsof je door een elektronische TV-gids aan het bladeren bent, vind je onder de optie ‘special features’ een klein aantal extra’s. Helaas is geen van de toevoegingen Nederlands ondertiteld.

De eerste extra is een commentaartrack waarop een levendige Penelope Spheeris te horen is. De regisseuse vertelt onder meer over haar loopbaan en hoe ze de regie van Wayne\'s World in handen kreeg, en komt tevens met een aantal anekdotes. Maar ook gebeurt het wel eens voor dat ze in stilte naar de film aan het kijken is, om vervolgens in hard gelach uit te barsten. Dit is uiteraard niet echt bevordelijk voor het informatiegehalte, maar daar komt nog bij dat er zelden irritantere geluiden door mensen zijn voortgebracht dan Spheeris\' kakelende gelach. Houd de mute-knop dus binnen handbereik. Een matige commentaartrack.

Cast and Crew Interviews
Een 23 minuten durende compilatie van recente interviews met cast en crew. Een interessant geheel, met flink wat leuke info. Gespreksonderwerpen zijn o.a. het ontstaan van de personages Wayne en Garth, de stijl van de film, de manier van werken (ook met betrekking tot de aanwezige tijdsdruk) en de verschillen tussen sketch en avondvullende film. Uiteraard is er ook plaats voor wat anekdotes.

Trailer
De obligate trailer (1.85:1 anamorf, DD 2.0) is de derde en tevens laatste toevoeging.

De stap van drie minuten durende sketch naar avondvullende film is niet gemakkelijk, maar TV-typetjes Wayne en Garth probeerden het toch. Met het zeer vermakelijke Wayne’s World als resultaat. Hoe is de DVD van deze succesvolle comedy? Afgezien van de prominent aanwezige ondertiteling is het beeld dik in orde, en ook het geluid is prima voor een komische film. De DVD loopt niet over van de extra’s, maar de aanwezigheid van een commentaartrack en enkele recent opgenomen interviews toont dat men wel degelijk moeite heeft gedaan om de kijker wat meer waar voor zijn geld te geven. Daarmee heeft Wayne’s World een nette behandeling gekregen, en is de schijf een aanrader voor de fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.