Moonlight Mile

Nathan Strik
16-09-2003

7.1

Moonlight Mile (DVD)

Joe Nast (Jake Gyllenhaal) heeft zijn verloofde Diana verloren bij een schietincident, drie dagen voordat ze zouden trouwen. Hij verblijft tijdelijk bij Diana´s ouders: Jojo Floss (Susan Sarandon) en Ben Floss (Dustin Hoffman). Joe weet zich geen raad met zijn eigen verlies en met de tragedie van de twee ouders die hun dochter kwijt zijn geraakt. Bij het terughalen van de uitnodigingen voor het huwelijk ontmoet hij Bertie Knox (Ellen Pompeo), die al snel een luisterend oor wordt voor de gekwelde Joe. Hij draagt namelijk een groot geheim met zich mee en zoekt wanhopig naar een manier om dit aan Diana´s ouders te vertellen.

Het knappe aan Moonlight Mile is hoe zorgvuldig regisseur Brad Silberling (velen kennen hem nog wel van de tranentrekker City of Angels) het publiek voorziet van informatie. Er wordt geen scène verspild en als kijker word je geacht op intelligente wijze mee te denken met het verhaal. Veel dingen worden namelijk impliciet vermeld en mag je zelf in elkaar puzzelen. Dat is een verademing in vergelijking met de hapklare brokken die we tegenwoordig helaas maar al te vaak krijgen voorgeschoteld. De sfeer van het verhaal is aardig donker, en de tragedie van een gezin dat bruut uiteen wordt gerukt is dan ook zeer indrukwekkend vormgegeven. Niet in de laatste plaats door de realistische dialogen en het geweldige acteerwerk van Jake Gyllenhaal (Donnie Darko), Dustin Hoffman, Susan Sarandon en nieuwkomer Ellen Pompeo. Ze geven het verhaal een ongekende geaardheid en realiteit mee. Gelukkig is niet de hele film zo zwaar op de hand en valt er met de goed geplaatste humor toch ook geregeld wat te lachen. Als enige minpunt moet helaas gezegd worden dat het einde wel vrij voorspelbaar was, maar dat is slechts een kleine aanmerking op een film die voor de rest werkelijk uniek genoemd mag worden. De subtiele “Seventies”-sfeer, het acteerwerk en de zorgvuldige opbouw, maken van deze film een modern meesterwerk en een aanrader van de eerste orde.

Genre: Drama, Romantiek, Speelfilm
Jaar: 2002
Speelduur: 112 min
EAN: 8715664014073

• Photo Gallery
  • Promotional Trailers

De film is in haar originele beeldverhouding van 2.35:1 anamorf vastgelegd op de DVD. De beeldkwaliteit is goed en kent slechts een paar minpunten. Hier en daar is wat lichte edge-enhancement te zien en het beeld kan in sommige achtergronden wat onrustig zijn af en toe. Het contrast is wat aan de donkere kant, maar dit draagt zeker bij tot de sfeer van het verhaal. Zwartniveau en schaduwdetail zijn erg goed; in de donkerder gedeelten van het beeld is verbluffend veel detail te zien. Hier en daar duikt een trillend beeldlijntje op, maar verder is de transfer vrij van ongerechtigheden en problemen. De laagwisseling is praktisch onmerkbaar en zeer goed geplaatst op een relatief rustig moment in de film. De ondertiteling is netjes onder in beeld geplaatst en desgewenst aan en uit te schakelen. De verdeling in 11 chapters is helaas te krap voor een film van deze lengte, waardoor er gemiddeld 10 minuten tussen de chapterstops zit.

De soundtrack van Moonlight Mile is er in twee smaken: een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) en een DTS 5.1 (754 kbit/s) track. Beide tracks klinken erg goed, met een kleine voorsprong voor de DTS-track, die wat beter gecontroleerd klinkt. Het sterke punt van deze track is niet het overmatige surroundgebruik, want dat is allemaal zeer subtiel gehouden. Nee, de kracht ligt hem in de mooie muziek, die zeer belangrijk is in deze film. De track klinkt warm en intiem, en sleept je onmiddellijk vanaf het eerste gitaarakkoord mee in de wereld van Moonlight Mile. Naast de mooie filmmuziek is ook de bijdrage van artiesten als Van Morrisson, Eric Clapton, The Rolling Stones en Bob Dylan niet te versmaden. Het LFE kanaal wordt gebruikt voor de nodige diepgang in het laag en wederom hoef je hier weinig agressiefs te verwachten. Een erg subtiele track dus en zeker niet weggelegd voor de liefhebbers van “hoe-knal-ik-mijn-subwoofer-zo-snel-mogelijk-naar-het-hiernamaals” tracks, maar een geluidskwaliteit om werkelijk van te snoepen. Vergeet die duivel met zijn rubberen hamer even, deze tracks klinken alsof er een engeltje in je oor piest.

Vanuit de zeer sfeervolle en (here´s that word again, sorry) subtiel geanimeerde menu´s is een prima selectie van bonusmateriaal voorhanden.

Regisseur Brad Silberling vertelt op rustige wijze over de film die, naar het blijkt, erg persoonlijk is voor hem. De film is namelijk gedeeltelijk gebaseerd op zijn eigen ervaringen met een vermoorde geliefde. Silberling vertelt eerst hoeveel moeite hij heeft gedaan om dit verhaal verfilmd te krijgen. Ook het castingproces wordt uitgebreid op ingegaan, waardoor hij vooral in het eerste deel van het commentaar wat minder in gaat op wat er op het scherm gebeurt. Dit gaat later een stuk beter en deze track kan over het algemeen erg interessant genoemd worden.

Photo Gallery
De enige domper tussen de extra´s. Een collectie van afbeeldingen rechtstreeks uit de film is in onze ogen nog steeds géén photo gallery. Een gemiste kans.

Making Of (22:09)
In deze documentaire getiteld “A Journey to Screen” komt echt alles aan bod van de filmproductie. Ook is er een grote plek voor de muziek, die zo enorm belangrijk is bij deze film. Het slijm-gehalte is gelukkig ook vrij laag in deze documentaire. Het is niet geheel afwezig, maar we hebben erger gezien. Een erg goede “Making Of”.

Deleted Scenes (totaal: 15:53)
Maar liefst 9 verwijderde scènes plus een muziek-montage van beelden uit de film. Desgewenst met, of zonder commentaar van de regisseur. Een zeer interessante toevoeging.

Promotional Trailers
Helaas geen trailer van de film zelf, maar wel drie trailers van andere DFW releases: Ballistic, Spider en Basic.

Moonlight Mile is echt een topfilm die zeer veel respect toont voor de intelligentie van het publiek. De zorgvuldige opbouw, realistische dialogen en het fenomenale acteerwerk maken van deze film een echte aanrader. De beeldkwaliteit is goed, met slechts wat kleine minpuntjes. Het geluid klinkt zeer subtiel, warm en vooral de muziek komt zeer goed tot haar recht. Van de extra´s zijn vooral het audiocommentaar, de deleted scenes en de “making of” aan te raden. Een prachtige film die een waardige DVD-release heeft gekregen, kooptip!