Sirène du Mississipi, La / Mississippi Mermaid

30-08-2003

6.3

Sirène du Mississipi, La / Mississippi Mermaid (DVD)

Op het eilandje Réunion ontmoet de rijke Louis Mahe (Jean-Paul Belmondo), eigenaar van een tabaksplantage en sigarettenfabriek, zijn nieuwe bruid Julie Roussel (Catherine Deneuve). Louis heeft haar nog nooit gezien, maar via briefwisselingen heeft leren kennen. Toch ziet zij er geheel anders uit dan zij zichzelf had beschreven. Julie geeft aan dat zij uit verlegenheid een ander beeld heeft voorgespiegeld. Louis is onder de indruk van haar schoonheid en laat zich in een soort roes geheel door haar meevoeren. Al gauw trouwen beide en Louis laat zelfs haar foto op het sigarettenpakje afdrukken. Groot is dan ook zijn teleurstelling als op een dag Julie spoorloos verdwenen is. Nog groter is zijn teleurstelling als blijkt dat zij ook al zijn geld heeft meegenomen. Na een totale geestelijke instorting is Louis vastbesloten Julie weer terug te vinden. Dat lukt hem uiteindelijk ook, maar zij blijkt een heel ander persoon te zijn dan waar zij zich bij hun eerste ontmoeting voor uitgaf. Wederom ontstaat een soort relatie tussen Louis en Marion Vergano, wat de echte naam van Julie blijkt te zijn. Louis’ passie voor haar blijkt een hoge prijs te hebben.

De Franse film La Sirène du Mississipi is gebaseerd op de roman ‘Waltz into darkness’ van Cornell Woolrich. De Franse regisseur François Truffaut heeft naast de regie ook het script voor de film geschreven. Twee jaar eerder maakte Truffaut ook een film gebaseerd op een Woolrich roman, La Mariée était en noir (Amerikaanse titel ‘The Bride Wore Black’).
Het is algemeen bekend dat Truffaut een grote passie had voor ‘The Master of Suspense’ Alfred Hitchcock. Truffaut heeft zelfs een boek geschreven over de gesprekken die hij met Hitchcock heeft gehad. In 1954 maakte Hitchcock de film Rear Window, gebaseerd op de Woolrich roman ‘It had to be murder’. Zowel Truffaut’s La Sirène du Mississipials La Mariée était en noir zijn duidelijk geïnspireerd door Hitchcock. Truffaut heeft La Sirène du Mississippi opgedragen aan Jean Renoir.

Beide hoofdrolspelers, Jean-Paul Belmondo en Catherine Deneuve, geven hier een formidabel acteerprestatie. Vooral Deneuve, als de fatalistische en haast ongenaakbare schoonheid, is een plezier om naar te kijken. Belmondo heeft in zijn filmcarrière de nodige stoere karakters gespeeld, maar speelt hier uitstekend een man die volledig in de ban is van de schoonheid van deze vrouw.
De film is gedeeltelijk opgenomen op het bestaande kleine Franse eiland Réunion, dat in de Indische Oceaan voor de kust van Madagascar ligt.
In Amerika is de film verschenen onder de titel Mississippi Mermaid. Naar het schijnt heeft Universal Artists de film voor de Amerikaanse release met ongeveer 14 minuten laten inkorten. Mogelijk was dat ook de oorzaak dat de film in Amerika geen succes was. De versie op deze DVD is de originele en volledige Franse release van de film. In 2001 is een (slechte) remake van de film verschenen, Original Sin met Angelina Jolie en Antonio Banderas. Volgens de begintitels van de film is de titel van de film La Sirène la Mississipi. Op de cover wordt Mississipi consequent foutief geschreven met een dubbele ‘p’.

Jaar: 1969
Speelduur: 118 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Frans
Uitgever: MGM
EAN: -

• Bioscooptrailer

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is voor deze release duidelijk niet opgeknapt. Wat direct opvalt zijn de vele spetters en krasjes in het beeld, die vooral in het begin van de film veel aanwezig zijn. Het bruinachtige kleurenpalet van de film wordt goed weergegeven, al zijn de kleuren erg oververzadigd. Scherpte van het beeld en de detaillering zijn beide niet geweldig. Er is duidelijk zichtbaar edge enchancement toegepast. In het beeld is constant filmgrain aanwezig.
De film is verdeeld in 16 chaptersstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags), dus geen last van een laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat netjes onder in het beeld.

De Engelstalige mono soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 mono (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De mono soundtrack wordt door beide frontspeakers gelijk weergegeven, wat de illusie geeft dat de soundtrack uit het midden komt. Bij gebruik van de Dolby ProLogic decoder komt de soundtrack uit de centerspeaker. De mono soundtrack klinkt schoon, maar is niet helemaal ruisvrij. Alle filmgeluiden zijn goed en duidelijk hoorbaar. Stemmen zijn goed te volgen. De soundtrack klinkt erg gedateerd, vooral veroorzaakt door het gematteerde hoog en het niet aanwezige laag.

De breedbeeld menuschermen, met naar keuze Engelstalige of Franstalige teksten, zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Als extra vinden we alleen een de Amerikaanse bioscooptrailer (1:32 minuten), in 2.35:1 letterbox beeldformaat met DD2.0 (mono)– 192 kb/s geluid. De voice-over in de trailer is van Rod Serling.

La Sirène du Mississipi is Truffaut’s verfilming van de Woolrich roman ‘Waltz into darkness’. Een duidelijk door Hitchcock geïnspireerde film over de meedogenloze obsessie en niet te beheersen passie van een man voor een vrouw. Met prima hoofdrollen door Jean-Paul Belmondo en Catherine Deneuve. Deze door MGM uitgebrachte release bevat de originele en volledige Franse release.
MGM heeft deze film in de budgetserie ‘Big Deal’ uitgebracht met een magere beeld- en geluidskwaliteit. Als extra is alleen de Amerikaanse bioscooptrailer op de DVD geplaatst.