Forrest Gump (SCE)

Paul Ranft
23-08-2003

9.5

Forrest Gump (SCE) (DVD)

Forrest Gump (Tom Hanks) heeft zich genesteld op een bankje bij een bushalte en vertelt aan de wildvreemdste mensen honderduit over zijn verleden. De mensen luisteren naar de ietwat vreemde persoon met zuidelijk accent en zijn vieze afgetrapte schoenen. Hij vertelt zijn hele levensloop die begint hoe hij als kind werd gepest omdat zijn IQ lager was dan het gemiddelde van een kind van zijn leeftijd. Zijn rug had de vorm van een vraagteken en zijn benen konden zijn lichaam niet dragen. Daarom zaten zijn benen in beugels die hem hielpen toch te kunnen lopen. Hij vertelt over zijn kennismaking met Jenny in de bus toen hij voor het eerst naar school ging. Jenny was de enige die Forrest accepteerde zonder vragen te stellen over zijn uiterlijk en zijn simpele manier van praten. Zij groeiden samen op en tijdens die fase van hun leven verloor Forrest, als bij wonder, zijn beugels toen hij vluchtte van een stel jongens die hem in elkaar wilden slaan.
Terwijl steeds andere mensen naast hem op het bankje komen zitten vertelt Forrest over zijn leven als football speler en over de oorlog in Vietnam waar hij kennis maakte met de zwarte garnalenvisser Bubba (Mykelti Williamson) en met Luitenant Dan Taylor (Gary Sinise) wiens leven hij redde tijdens een aanval van 'Charlie'. In Vietnam bleek dat Forrest een grootheid was in het pingpongspel waardoor hij opgenomen werd in het Amerikaanse pingpong team. Bij terugkomst in Amerika werd hij als een held onthaald en vond hij Jenny terug temidden in de vredesbeweging. Jenny koos voor een richting in haar leven waarin geen plaats voor Forrest was. Desondanks bleef zijn liefde voor haar onvoorwaardelijk. Toen zijn diensttijd er op zat maakte hij zijn aan Bubba gedane belofte waar en werd hij kapitein van een garnalenboot met zijn vroegere luitenant Tayler als matroos. Zijn aanleg voor de garnalenbusiness legde hem geen windeieren en hij werd multimiljonair. Toen Jenny opeens weer opdook en er een serieuze relatie zou kunnen ontstaan, verdween ze op kousenvoeten weer uit zijn leven. Hij besloot te gaan hardlopen. Hij liep een aantal jaren van kust tot kust dwars door Amerika en kreeg vele volgers die achter hem aan liepen totdat het moment aanbrak dat hij 'moe' was.
En nu zit hij op het bankje met een doos bonbons bij de bushalte zijn verhaal aan iedereen die het maar horen wil te vertellen. Hij heeft een uitnodiging van Jenny gekregen om haar te ontmoeten. Hoe zal de ontmoeting dit maal aflopen?

Forrest Gump is een luchtig drama die je met een lach en een traan zal ervaren. Een aparte ervaring. Er zijn maar weinig films gemaakt die zulk een effect op de filmkijker weet uit te oefenen. Het verhaal, gebaseerd op de roman van Winston Groom, heeft geen typisch plot. Het beschrijft 'slechts' de imponerende levenswandel van Forrest Gump. Alle gebeurtenissen in het leven van de minder begaafde Forrest hangen schijnbaar af van toevalligheden. Het kunstig gefilmde veertje dat in het openingsfragment per toeval door de wind aan zijn voeten belandt symboliseert de ongrijpbaarheid van het lot en duidt aan dat dingen gaan zoals ze gaan. Forrest vertrouwt onbewust op het lot en neemt de dingen zoals ze komen. De enige zaken waar hij in gelooft zijn: God, in zijn moeder en in Jenny. Al het andere laat hij over zich heen komen met voor hem de meest opmerkelijke gevolgen.

Door zijn serieuze eenvoud en dingen op een simpele manier te zeggen zoals "Je bent stom als je stom doet" en "Jenny en ik waren als noten en rozijnen" krijg je dat onbeschrijfbare warme gevoel en sympathie voor de zachte Forrest. Zeker geen meelijwekkend of zielig gevoel, want dat heeft regisseur Robert Zemeckis op uitstekende wijze weten te voorkomen. Hij laat de acteurs precies doen wat ze moeten doen en met de prachtige muziek van Alan Silvestri, de beeldende cinematografie van Don Burgess en de puike montage van Arthur Schmidt heeft hij een film weten te realiseren die fantastisch op het gevoel werkt maar nergens te dik is aangezet. De humoristische momenten en teksten lijken rechtstreeks uit de ziel van Forrest te komen wat als een compliment aan het adres van Tom Hanks moet worden beschouwt. De heerlijk onvolwassen humor van Forrest is oprecht en toont des te meer het natuurlijke talent van de onvolprezen Tom Hanks.

Het fundament van de film is de relatie tussen Forrest en Jenny. Robin Wright speelt de rol van de getourmenteerde Jenny op knappe wijze. Door de innerlijke onrust, als gevolg van incest op jeugdige leeftijd met haar vader, gaat ze het verkeerde pad op. Maar ze komt steeds weer terug bij Forrest die door de jaren heen van haar is blijven houden.
Tom Hanks is fenomenaal als de simpele Forrest Gump die in zijn leven buitengewone dingen weet te bereiken. Door zijn ogen zien we een gedeelte van de Amerikaanse geschiedenis aan ons voorbij gaan. Hij ontmoet tal van bekende persoonlijkheden zoals Elvis Presley, John Lennon, George Wallace en zelfs drie presidenten. De speciale effecten zijn van een uitzonderlijk niveau; het lijkt net alsof Forrest echt de hand schudt van president Kennedy. Ook de gebruikte fragmenten van muzieknummers uit de verschillende periodes karakteriseren het tijdsbeeld waarin het leven van Forrest zich op dat moment afspeelt.

De film werd in 1995 met dertien Oscar nominaties beloond. De uiteindelijke oogst loog er niet om want het glimmende en fel begeerde beeldje werd zesmaal uitgereikt in de categorieën: Beste film, Beste acteur, Beste regisseur, Beste scenario, Beste visuele effecten en Beste montage. Forrest Gump is een fantastische film die je vanaf het begin tot het einde geboeid zal volgen en die er voor zal zorgen dat je aan het scherm gekluisterd blijft.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 1994
Speelduur: 136 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 9714865556312

• Photo Gallery
  • Trailers (2x)
  • Screen Tests
  • Building the World of Gump: Production Design
  • Seeing is Believing: The Visual Effects of Forrest Gump
  • Through the Ears of Forrest Gump: Sound Design
  • The Magic of Makeup
  • Documentaire: Through the Eyes of Forrest Gump

Het beeld dat op deze Special Collector's Edition anamorf is vastgelegd heeft met de verhouding van 2.35:1 een formaat dat gelijk is aan dat waarmee de film in de bioscopen werd vertoond. Het beeld is overwegend scherp. In sterk contrasterende fragmenten is een kleine hoeveelheid edge enhancment zichtbaar. De heldere en felle kleuren komen prima tot hun recht en zijn goed behouden gebleven in de transfer. Het zwartniveau is solide en het schaduwdetail lijdt daar geenszins onder. Het beeld bevat in sommige scènes erg veel diepte en detail wat filmisch een prachtig plaatje oplevert. Maar er zijn ook een aantal punten van kritiek. De telecine-wobble gedurende de film is daarvan toch wel het meest vervelend. Filmgrain is, naast de met opzet aangebrachte grain, frequent aanwezig. De transfer bevat hier en daar wat vuil en ook is een enkele beschadiging zichtbaar. De transfer heeft ook een aantal fragmenten waarin aliasing voorkomt, maar deze zijn niet of nauwelijks van invloed. Wat de compressie betreft kunnen we meer dan tevreden zijn. Weliswaar zijn soms in grote vlakken in de achtergrond compressiefouten zichtbaar, maar voor de rest hebben we geen reden tot klagen. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed onder in het frame geplaatst en laat zich goed lezen. De laagwisseling van deze DVD-9 is nauwelijks merkbaar. De film is opgedeeld in 19 chapter stops wat enigszins beperkt is voor een film van ruim twee uur. Ondanks dat deze transfer niet perfect is kunnen we in het algemeen tevreden zijn met de beeldkwaliteit van deze DVD.

Het geluid van Forrest Gump is vastgelegd met een Engelse Dolby Digital 5.1 mix. Hoewel het geluid meestentijds uit dialoog bestaat en dus voornamelijk vanuit het front wordt weergegeven, is er ruimschoots voldoende aandacht voor de filmmuziek van Alan Silvestri. De mix weet de sfeervolle muziek feilloos te reproduceren en geeft je op sommige momenten kippenvel. De muziek laat een duidelijk waarneembare kanaalscheiding horen terwijl de dialoog goed in het midden is geplaatst. Van het surround-kanaal wordt in beperkte mate gebruik gemaakt. Alleen tijdens de Vietnam scène en de football scènes wordt actief en agressief gebruik gemaakt van de achterkanalen. De effectgeluiden, zoals de overvliegende helikopters en rondvliegende kogels zijn dan duidelijk in het achterkanaal gemixt. Het subwooferkanaal is meestentijds inactief en wordt alleen gebruikt tijdens de hierboven genoemde Vietnam scène. Een heerlijk geluid dat de beelden op sublieme wijze ondersteunt.

Forrest Gump is voorzien van een behoorlijk aantal extra's. Het bonusmateriaal is verdeeld over twee discs. Op de eerste discs zijn twee audiocommentaartracks opgenomen. De rest van de extra's staan op de tweede disc. Alle extra's zijn, tenzij anders is vermeld, voorzien van Nederlandse ondertiteling en worden weergegeven in 4:3.

Disc I

Audiocommentaar met regisseur Robert Zemeckis, producer Steve Starkey en production designer Rick Carter
Een interessant commentaar waarin Zemeckis en Starkey de boventoon voeren. Veel aandacht is er voor de casting en speciale effecten. Helaas is dit commentaar niet Nederlands ondertiteld. Wel is een Engelse of Franse ondertiteling beschikbaar.

Audiocommentaar met producer Wendy Finerman
Veel van wat Finerman heeft te vertellen is al aan de orde geweest in het andere commentaar. Ze vertelt o.a. over de talloze wijzigingen in het scenario voordat de film eindelijk de essentie van het boek van Winston Groom weer gaf. Er vallen behoorlijk wat stiltes en ook hier is geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar. Wel is een Engelse of Franse ondertiteling beschikbaar.

Disc II

Documentaire: Through the Eyes of Forrest Gump (30:05 minuten)
Dit is een uitgebreide making of van de film. We zien interviews met de cast & crew afgewisseld worden met beeldmateriaal uit de film en dat van de set. Leuk om te zien is hoe de beelden van Forrest, als hij president Kennedy de hand schudt, tot stand zijn gekomen. Ook in het kader van speciale effecten zien we hoe Forrest enorm goed kan pingpongen.

Onder de kop Production Featurettes zijn de volgende extra's terug te vinden.

Screen Tests
Hier kan je een aantal screening tests bekijken. Er zien drie verschillende secties:

• Een drietal opnames van. Michael Conner Humphrey samen met Hanna R. Hall (de jonge Forrest en de jonge Jenny).
  • Een tweetal opnames van Robin Wright (Jenny).
  • Een tweetal opnames van Haley Joel Osment (Forrest Jr).
Building the World of Gump: Production Design (7:15 minuten)
Production Designer Rick Carter vertelt over de lokaties in de film en waarom deze zo belangrijk zijn in de film.

Seeing is Believing: The Visual Effects of Forrest Gump
De film is geroemd om zijn visuele effecten. In deze extra licht Visual Effects Supervisor Ken Ralston het totstandkomen van een aantal scènes toe. Dit is een uitermate leuke en interessante bonus. De scènes zijn:

• Birth of a Nation (2:27 minuten)
  • Run Forrest, Run (1:59 minuten)
  • Martin Luther King, Jr (3:03 minuten)
  • George Wallace (2:19 minuten)
  • Vietnam (7:33 minuten)
  • Ping Pong with George Bush (1:24 minuten)
  • Lyndon B. Johnson (2:21 minuten)
  • Enhancing Reality (7:19 minuten)
  • John Lennon with Dick Cavett (2:11 minuten)
  • Lt. Dan's Legs (5:51 minuten)
  • Richard Nixon (1:51 minuten)
Through the Ears of Forrest Gump: Sound Design (Dolby Digital 5.1 – 448 kb/s)
Sound Designer Randy Thom licht voor onderstaande scènes de importantie van de geluidseffecten toe. Hij vertelt o.a. hoe het geluid is opgenomen en hoe het geluid werd bewerkt opdat de combinatie van beeld en geluid het best tot zijn recht zou komen:
  • The Bike (2:27 minuten)
  • Crowds (1:41 minuten)
  • Vietnam (7:56 minuten)
  • Rain (1:57 minuten)
  • Ping Pong (1:21 minuten)
The Magic of Makeup (7:59 minuten)
Deze special gaat over het gebruik van make-up in de film. Make-up artiest Dave Striepeke bespreekt de effecten van de make-up bij Tom Hanks, Robin Wright en Sally Field.

• Theatrical Trailer (aspect: 2.35:1)
  • Remember Trailer (aspect 2.35:1)
Photo Gallery
Een verzameling van stills uit de film.

Forrest Gump Special Collector's Edition maakt zijn naam waar. Een (h)eerlijke film die nergens over 'the top' gaat en waarin Tom Hanks excelleert als de minder begaafde Forrest Gump die zijn levensloop vertelt. Beeld en geluid zijn dik in orde en ook de extra's mogen er zijn. Je bent stom als je stom doet en zeker als je deze DVD niet in jouw collectie hebt zitten!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.