Atlantis

Nathan Strik
19-08-2003

7.4

Atlantis (DVD)

De schoonheid van de zee roept emotie op. Van spelende dolfijnen in het door water gebroken zonlicht, tot aan haaien die worstelen om hun prooi te behouden. De schoonheid en wreedheid van de zee worden in deze film, met muziek van Eric Serra, in beeld gebracht door filmmaker Luc Besson. Verdeeld in thema´s als “liefde”, “de nacht”, “haat”, etc… laat de film de kijker wegdromen in deze wereld die zo anders is dan de onze. Deze fascinerende aardse onderwereld houdt mensen al eeuwen in haar ban en nu kun je als kijker een duik nemen in de diepste mysteries van de zee.

Regisseur Luc Besson (The Fifth Element, Léon ) is vooral bekend vanwege zijn bioscoopfilms, maar hij heeft ook een grote voorliefde voor de natuur, getuige ook zijn eerdere film uit 1988: Le Grande Blue. Voor Atlantis dook Besson echter helemaal in het wereldje van de natuurfilm. Atlantis is geen documentaire in de zin van dat je er veel van leert, maar meer een document van de schoonheid van de zee. De prachtige wijze waarop dit is verfilmd en op muziek is gezet door vaste Besson-componist Eric Serra, doet bijna denken aan een moderne natuuropera. De film is dankzij zijn speelduur van een uur en een kwartier gelukkig niet langdradig en je wordt als kijker echt meegezogen in een andere wereld. Nergens zie je duikers of andere hulpmiddelen in beeld, je zit 75 minuten lang opgesloten met enkele prachtige dieren. Als de camera uiteindelijk weer boven water komt, ben je bijna teleurgesteld dat het allemaal weer voorbij is. Een buitengewone ervaring en een aanrader voor mensen met een voorliefde voor natuurfilms.

Genre: Natuurfilm
Jaar: 1991
Speelduur: 75 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Ondertiteling: Duits, Engels, Portugees, Spaans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8711875935046

Luc Besson filmt zijn werk graag groots; in het theatrale widescreenformaat 2.35:1 en gelukkig is deze verhouding behouden gebleven bij de overzetting naar DVD. De transfer is anamorf en maakt een stabiele en verzorgde indruk. De scherpte is goed en de edge-enhancement blijft gelukkig tot een minimum beperkt. Hier en daar zien we wat lichte posterisatie in de achtergronden en in scènes met veel kleine details zien we soms macro-blocking, gecombineerd met Gibb-effect. De kleurverzadiging is erg goed en de verschillende tinten van het bonte onderwaterleven komen prima tot hun recht. Ook het contrast en zwartniveau is erg goed. Vreemd is dat deze DVD niet voorzien is van Nederlandstalige ondertiteling. Zo word je gedwongen om de gesproken introductie met Engelstalige ondertiteling te bekijken. Verder heb je bij deze film de ondertiteling gelukkig helemaal niet nodig. De chapterverdeling in 12 chapters is wel wat krap. Op wat compressieproblemen na een prima beeldkwaliteit.

Hoewel het hier ‘slechts’ een Franse Dolby Digital 2.0 Surround (192 kbit/s) track betreft, is het één van de betere tracks in zijn soort. Vooral de muziek klinkt erg mooi en dynamisch, waarbij ook het gebruik van het mono-achter kanaal zeker niet wordt geschuwd. De track ligt prima in het gehoor en het geluid doet op veel momenten dan ook absoluut niet onder voor modernere tracks. Zowel lage, als hoge tonen zijn goed vertegenwoordigd en de track klinkt open en helder, met toch ook een prima laag. De track zuigt je letterlijk en figuurlijk mee in de onderwaterwereld. Een prima surroundtrack.

Helaas is er op een Trailer van Atlantis na niet veel bonusmateriaal aanwezig.

Atlantis is een ervaring op zich en kan door de goede combinatie van beeld en muziek wel gezien worden als een natuuropera. De beeldkwaliteit had beter gekund; vooral door de posterisatie en de macro-blocking word je af en toe uit de film gehaald. Maar over het algemeen ziet het er allemaal goed uit. Hoewel er geen 5.1 mix is gemaakt voor deze DVD, klinkt de aanwezige Dolby Surround track zo goed, dat er wat geluidskwaliteit betreft weinig reden tot klagen is. Er hadden alleen wel wat meer extra´s op de schijf mogen staan. Iedere natuurliefhebber dient deze film minstens één keer gezien te hebben.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.