Bitch, The / Tart

Paul Ranft
18-08-2003

5.8

Bitch, The / Tart (DVD)

Cat Storms (Dominique Swain) is een tiener die het niet meer ziet zitten. Ze woont samen met haar hypochondrische broertje bij haar moeder in een rijke buurt. Cat’s moeder heeft meer aandacht voor zichzelf dan voor haar en haar broertje. Haar Joodse vader heeft ze al in tijden niet meer gezien. Ze zit op een meisjesschool en haar enige vriendin Delilah (Bijou Phillips), die is geobsedeerd door seks en drugs, wordt van school gestuurd. Die gebeurtenis is het moment dat Cat wordt opgemerkt door de rijke kliek van haar klas. Opeens hoort ze er bij en wordt ze geconfronteerd met een aantal arrogante klasgenoten die zich ongeremd te goed doen aan seks en drugs. Ze maakt kennis met de lokale hot-shot William Sellers (Brad Renfro) die een oogje op haar heeft laten vallen. Na een heftige vrijpartij, en nadat ze zich bijna heeft dood gesnoven, biecht ze William een geheim op wat uiteindelijk tot een verschrikkelijk gevolg zal leiden.

Als eerste een opmerking over de titel van film. De oorspronkelijke titel is gewijzigd van Tart naar The Bitch wat zo'n beetje qua betekenis hetzelfde betekent. Natuurlijk klinkt 'The Bitch' beter dan 'Tart' moesten ze gedacht hebben. IMHO een verkeerde naamswijziging want Cat Storms is helemaal geen 'bitch' maar eerder een tiener die gewoon ergens bij wil horen. Een meisje dat moet vechten om geaccepteerd te worden. Ze lijdt onder het gegeven dat haar vader van Joodse komaf is; een verschrikkelijk taboe in de kringen waarin zij zo graag zou willen verkeren. De tekst op de cover van de DVD slaat de plank mis. Ik citeer: "…In no time gaat ze van poeslief tot een katje dat je niet zonder handschoenen kunt aanpakken…". Deze tekst wekt een bepaalde indruk van Cat die in de film niet te ontdekken is. Ze blijft een opstandige tiener, maar om haar als een echte haaibaai of een secreet te bestempelen gaat mij te ver. Ook de vermelding dat de film een thriller is kan ik niet plaatsen.
Het regiedebuut van Christina Wayne laat veel te wensen over. Wat ze nu precies met de film voorheeft is mij niet geheel duidelijk. Ik probeer het te snappen maar ik kom er niet uit. Mogelijkerwijs ligt dit aan het plot dat als los zand aan elkaar hangt. De talentvolle acteurs waaronder Dominique Swain (Lolita,1997) en Brad Renfro (Apt Pupil,1998) komen niet op dreef wat deels te wijten is aan het matige scenario. Good old Melanie Griffith (laat ze het maar niet horen) heeft een bijrol als de moeder van Delilah Milford die door Bijou Phillips wordt gespeeld.
De slecht gekozen naam van The Bitch maakt de titelaspiraties in het geheel niet waar. Een uiterst magere film waarin het drama-element op geen enkele wijze een overtuigende indruk weet achter te laten.

Jaar: 2001
Speelduur: 91 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045203290

• Promopagina

The Bitch is gefilmd volgens de shoot & protect methode en rechtstreeks op video opgenomen. De daaruit voortvloeiende open matte transfer heeft bijgevolg een verhouding van 4:3. De kwaliteit van het beeld voor een recente film als deze is behoorlijk, maar is zeker niet optimaal. De scherpte is overwegend goed waarbij soms hinderlijke edge ehancement is te zien. Het zwartniveau is solide en diep. Het contrastniveau is op zich goed, maar het schaduwdetail is beperkt waardoor details in donkere gebieden verloren gaan. De kleuren worden helder en natuurgetrouw weergegeven. Af en toe zien we een spettertje en wat moiré en aliasing artefacten. De compressie laat te wensen over want macroblokken zijn duidelijk zichtbaar in de achtergrond aanwezig en doen afbreuk aan de beeldkwaliteit. Een hogere bitrate en een keuze voor een disc van het DVD-9 type waren op zijn plaats geweest! De chapter index bestaat uit 6 hoofdstukken en dat is te weinig voor een film van ruim 90 minuten. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed vertaald maar had iets lager in beeld geplaatst kunnen worden.

De Engelse soundtrack is middels een Dolby Digital 5.1 track vastgelegd. De bitrate bedraagt 448 kb/s. De mix heeft een warm karakter en klinkt goed en zuiver in het gehoor. De film is meestentijds gericht op dialoog die dan ook keurig in het midden en mooi helder via de centrumluidspreker wordt weergegeven. Op surround niveau valt er weinig te beleven aan het geluid. Het blijft voornamelijk stil aan de achterzijde met af en toe een minimaal effectje, en daar blijft het dan wel bij. Hetzelfde geldt voor de aansturing van het LFE kanaal. Diepe bastonen worden niet naar de woofer geleid. Goed geluid, maar voor HT omgeving ietwat teleurstellend.

Meer dan een promopagina voor een drietal andere DVD's is niet aanwezig.

De oorspronkelijke titel van deze film werd gewijzigd van Tart in The Bitch. Met een meisje op de DVD cover, wiens rokje a la Marilyn Monroe omhoog waait, moet wel een commercieel succes worden. Vergeet het maar. De film is een slap drama en gaat over een tiener die bij een kliek van haar school wil horen. Als ze eenmaal denkt dat ze geaccepteerd is door de verwaande jongelui begaat ze een fout met een ernstig gevolg. Zowel beeld als geluid zijn beide ruim voldoende tot goed. Extra's ontbreken. Zelfs een trailer vonden ze bij RCV overbodig. Een DVD die wat mij betreft snel in de aanbiedingenbak mag belanden!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.