Un Homme et une Femme

Nathan Strik
13-08-2003

7.1

Un Homme et une Femme (DVD)

Anne Gauthier (Anouk Aimee) en Jean-Louis Duroc (Jean-Louis Trintignant) zijn allebei eenzame dertigers die zo het nodige hebben meegemaakt in de liefde. Jean-Louis is autocoureur van beroep en Anne is scriptmeisje bij de film. Hun kinderen zitten allebei op dezelfde kostschool en als Anne op een avond haar trein mist, geeft Jean-Louis haar een lift naar huis. Tussen de twee bloeit al snel iets moois op. Maar hun pijnlijke liefdesverleden blijft voor frictie zorgen, ondanks de warme emoties van deze prille relatie. Allebei zijn ze enigszins bang om weer gekwetst te worden, maar ondertussen brandt het verlangen naar de ander heviger dan ooit.

Un Homme et une Femme is het verhaal over hoe mooi een opbloeiende liefde kan zijn. En over de obstakels die daarbij vaak overwonnen moeten worden. Het is een film die klein en simpel van opzet is, maar het verhaal daardoor des te realistischer weet over te brengen. Het plot is in enkele regels samen te vatten, maar waar het in deze film om gaat zijn de intermenselijke relaties en de gevoelens. En actrice Anouk Aimee en acteur Jean-Louis Trintignant weten dit op een manier over te brengen die realistisch overkomt en ook nog interessant is om te zien. Regisseur Claude Lelouch (Vivre pour Vivre, Les Misérables), die ook zijn eigen camerawerk deed, weet het geheel op ingetogen wijze in beeld te brengen. Door geldgebrek werden alle studio-opnames in zwart/wit geschoten, terwijl vrijwel alle locatieopnamen in kleur zijn, wat de film een heel eigen stijl meegeeft. De show wordt daarnaast mede gestolen door de prachtige muziek van Francis Lai, die inmiddels als tijdloos beschouwd mag worden. Warner brengt deze film overigens uit onder het ietwat misleidende “Classic Musical Collection” label. Een ietwat vreemde keuze, aangezien er maar één gezongen liedje in de film zit. Hoe dan ook, Un Homme et une Femme is een absolute klassieker en een aanrader voor iedereen die nog in de kracht van de liefde gelooft.

Genre: Drama, Romantiek, Speelfilm
Jaar: 1966
Speelduur: 99 min
Verpakking: Snapper
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: -

• Behind the Scenes
  • Awards
  • “35 Years Later” with Claude Lelouch

Regisseur Claude Lelouch heeft deze film uit de hand geschoten op een klein 35mm cameraatje met zowel kleurenfilm als zwart/wit materiaal. De omstandigheden waaronder deze film is opgenomen zijn bijna barbaars te noemen en het is verbluffend om te zien wat er met beperkte middelen is behaald. Ook de beeldkwaliteit van deze 1.78:1 anamorfe transfer is verrassend goed. Deze ratio wijkt trouwens een klein beetje af van de originele bioscoopverhouding van 1.85:1, waar we verder niet moeilijk over zullen doen. Wel staat op de cover de verkeerde ratio vermeld. De kwaliteit van de print wisselt nogal. Soms is het beeld wat erg korrelig en zijn er ook beschadigingen of vuiltjes op de lens te zien. De kleurenscènes zijn redelijk goed verzadigd en de zwart/wit scènes zijn soms uitgevoerd in een sepiabruine toon en dan weer in puur zwart/wit. Contrast en zwartniveau zijn vrij goed, hoewel het schaduwdetail hier en daar nog wel wat te wensen overliet. Compressieproblemen zijn gelukkig nergens storend aanwezig. Op de keper beschouwd toch een vrij goede transfer, gezien de leeftijd van de film en de omstandigheden waaronder hij tot stand kwam. De Nederlandstalige ondertiteling is goed te lezen en staat alleen wat te hoog in beeld. De chapterverdeling in 20 hoofdstukken is prima voor een film van deze lengte.

De originele mono-soundtrack van Un Homme et une Femme wordt aangeboden in Dolby Digital 1.0 (192 kbit/s), waardoor het geluid enkel uit de centerspeaker komt. Een ietwat ongelukkige keuze, aangezien de kwaliteit van de meeste centerspeakers wat minder is dan de twee overige voorspeakers. Dat gezegd hebbende, klinkt de track toch vrij beperkt en zullen de meeste centerspeakers geen enkele moeite hebben met het beperkte frequentiebereik van deze track. Klinkt het geluid dan slecht? Geenszins, maar de track klink soms wat schel en gedateerd, vooral wat de dialogen betreft. De track is wel vrij goed gemixt, met weinig plekken waar de dialogen overstemd worden door de achtergrondgeluiden. Verder past de track prima bij het ingetogen karakter van de film.

Vanuit het statische breedbeeldmenu met achtergrondmuziek kunnen we kiezen uit een aantal verrassend diepgaande extra´s:

“35 Years Later” with Claude Lelouch (12:53)
Een recent opgenomen en leerzaam gesprek met regisseur Claude Lelouch over het totstandkomen en het succes van de film. Je krijgt een beeld van hoe zeer Lelouch aan de grond zat ten tijde van deze filmproductie. Ook mooi om te horen is hoe Lelouch op het idee voor deze film kwam.

Behind the Scenes (22:48)
Dit is iets wat we niet vaak tegenkomen bij oudere films. Een volledige behind-the-scenes, opgenomen ten tijde van de productie van deze film in 1966. En deze featurette is een schoolvoorbeeld van hoe een goede behind-the-scenes in elkaar moet zitten. In tegenstelling tot veel moderne features blijft het slijm-gehalte tot een minimum beperkt. Je ziet zelfs de belichtingstechnicus door Lelouch afgeblaft worden als hij een shot verknalt. Ook de simpele omstandigheden waaronder deze film is gemaakt komen goed aan het licht. Een enorm eerlijk en diepgaand kijkje achter de schermen en een extreem waardevolle toevoeging aan deze DVD.

Op de DVD zijn daarnaast nog twee trailers te vinden. Eén van Un Homme et une Femme en eentje van de sequel uit 1986: Un Homme et une Femme, 20 Ans Déjà.

Awards
Hier kun je nog eens rustig nalezen welke onderscheidingen de film allemaal in de wacht sleepte.

Un Homme et une Femme is een prachtige, ingetogen film die op simpele wijze een mooi verhaal weet te vertellen van liefde en hoe twee mensen elkaar hierin vinden. De beeldkwaliteit is goed, vooral als je rekening houdt met de leeftijd van de film. Het geluid klinkt helaas wat beperkt en gedateerd, maar past verder prima bij het ingetogen karakter van de film. Bij de extra´s wist vooral de behind-the-scenes documentaire te verrassen en het is dan ook kwaliteit, niet kwantiteit, wat dit bonusmateriaal zo goed maakt. Nog steeds is Un Homme et une Femme één van de beste romantische films ooit gemaakt. Een tijdloze klassieker en een regelrechte aanrader!