School Ties

Nathan Strik
14-07-2003

6.1

School Ties (DVD)

David Greene (Brendan Fraser) krijgt de kans van zijn leven. Hij mag studeren op een prestigieuze school vanwege zijn footballtalenten. David komt uit een Joods arbeidersgezin en verzwijgt zijn achtergrond voor zijn medestudenten, bang als hij is om niet geaccepteerd te worden. De aanwezigheid van enkele antisemitische studenten sterkt David in zijn besluit. David maakt gelukkig snel vrienden en geniet van het studentenleven van de 50-er jaren. Al snel merkt David echter dat studeren aan zo´n prestigieuze school ook een schaduwzijde heeft. Als zijn geheim onverwachts uitkomt ontdekt David wie zijn echte vrienden zijn.

School Ties is een goede dramafilm over vooroordelen op een elite-school. Het acteerwerk van Brendan Fraser (The Mummy)is erg goed en blijkbaar kan deze acteur wel wat meer dan in comedy´s en actiefilms spelen. Ook de druk die op de jonge studenten aan de school wordt gelegd door de buitenwereld is zeer goed in beeld gebracht. Vooral de scène waarin één van de leerlingen een zenuwinzinking krijgt is erg indrukwekkend. Het is een ingetogen film met een rustig tempo, maar toch wordt de film nergens saai. Het plot is soms enigszins voorspelbaar, maar het verhaal en de dialogen zijn goed geschreven en de verzamelde cast past prima in hun rollen. Naast Brendan Fraser was ook Matt Damon (Good Will Hunting) verrassend goed op dreef. Een aanrader voor iedereen die een goede dramafilm weet te waarderen.

Jaar: 1992
Speelduur: 103 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, Turks, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558157

De film is in de 1.78:1 verhouding anamorf vastgelegd op de DVD. Dit wijkt slechts een klein percentage af van de originele bioscoopverhouding, die 1.85:1 bedroeg, een verschil waar we niet moeilijk over doen. De film stamt uit 1992 en de print is helaas niet in een perfecte staat. De problemen zijn de aanwezige beschadigingen in de filmprint en de aanwezigheid van filmgrain. Er zijn hier en daar ook digitale ruisfilters op het beeld toegepast wat resulteert in wat vervelende ruisonderdrukkings artefacts (zie screenshot 4). Hier en daar is wat aliasing aanwezig. Ook doen de achtergronden zeer onrustig aan door de filmgrain en hier en daar levert dat wat posterisatie op in de achtergronden. Contrast en zwartniveau zijn verder wel in orde. In een enkele scène laat het schaduwdetail wat te wensen over, maar meestal zit dat ook wel snor. De kleuren beperken zich meestal tot bruintinten, maar doen realistisch en stabiel aan. De ondertiteling is te hoog in beeld geplaatst en had ook wel een kleiner lettertype mogen hebben, maar is verder prima te lezen. De chapterverdeling is wat aan de krappe kant met 17 chapters.

De originele stereomix is opgewaardeerd naar Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) en klinkt aardig, maar niet spectaculair. De nadruk ligt op de frontspeakers met een redelijke stereospreiding. De surrounds worden vooral subtiel gebruikt voor ambiance en muziek. Hoewel de lage tonen niet ondervertegenwoordigd zijn, laat de subwoofer niet uitzonderlijk veel van zich horen. De mix klinkt net zo ingetogen als de film zelf en kent geen uitgesproken dynamiek. De track deed eerlijk gezegd ook meer denken aan een Dolby Surround track dan aan een 5.1 discreet mix, maar erg veel potentieel om lekker te spelen met het 5.1 formaat kent deze film dan ook niet. Verder is de kwaliteit van het geluid gewoon prima in orde, met geen problemen. Ook de dialogen zijn prima verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker.

Helaas staan er op deze DVD geen extra´s.

School Ties is een relatief onbekende dramafilm. Gezien het ingetogen karakter van de film is dat wellicht begrijpelijk, maar niet helemaal terecht. De sterke rollen van vooral Fraser en Damon zijn de moeite waard en ook het verhaal is sterk genoeg om de aandacht vast te houden. De beeldkwaliteit is enigszins teleurstellend, vooral voor een relatief nieuwe film als deze. Vooral de onrustige achtergronden en de problemen met de ruisonderdrukking zijn een doorn in het oog. De Dolby Digital 5.1 track is niet super spectaculair, maar weet de film toch goed te ondersteunen. De afwezigheid van extra materiaal is jammer. Een onverwacht goede dramafilm en een echte huurtip!