Bloody Moon

Paul Ranft
03-07-2003

2.5

Bloody Moon (DVD)

Bij Miguel, zitten er een paar schroeven los. De laatste twee jaar heeft hij vastgezeten in een inrichting omdat hij een meisje gedood had die hem had afgewezen tijdens een feestje. Vlak nadat Miguel is vrijgekomen vinden er een reeks gruwelijke moorden plaats. Iedere keer zijn jonge vrouwen van het lokale taleninstituut het slachtoffer. Wanneer de politie volkomen in het duister tast omtrent de identiteit van de moordenaar, wijzen de beschuldigende vingers al snel richting Miguel.

Bloody Moon dateert uit 1981 en is een film uit de onderste regionen van het B-Movie klassement. De verantwoordelijke regisseur van deze onzinnige destructie van celluloid is de Spanjaard Jesus Franco. Gebruikmakend van vele aliassen staat Franco bekend om zijn regie van een grote verscheidenheid aan films. Zijn werk varieert van slasher tot harde porno. Van vrouwelijk schoon is hij niet vreemd want in bijna al zijn films is wel vrouwelijk bloot te zien. Hij heeft het allemaal gemaakt en zonder ook maar een cent te veel uit te geven (een Spaans Zeeuws meisje zullen we maar zeggen). Dat deze olijke filmmaker sinds de eind jaren vijftig meer dan 180 films op zijn palmares heeft staan blijkt wel uit de kwaliteit van zijn regie en de wijze waarop het bodemloze verhaal van Bloody Moon is gefilmd. De film is volgens mij op een zonnige zondag -middag en -avond gefilmd en op de daaropvolgende maandag ontwikkeld en afgemonteerd. Tijd om de speciale effecten enigszins geloofwaardig te filmen heeft Jesus - Speedy Gonzalez – Franco zich zelf niet gegund. De weinige slasher scènes zijn uiterst lachwekkend en zo nep als het maar zijn kan. Voorbeelden van enkele scènes – om de echte fanaat nog te kunnen interesseren – zijn het afzagen van een hoofd op een zaagmolen, een messteek in de rug waarbij het mes door de borst van de vrouw er aan de voorkant weer uitkomt en last but not least het omver rijden van een jochie op de weg. Eigenlijk is het getoonde een belediging voor elke slasher liefhebber. Ik heb in ieder geval weer eens hartelijk kunnen lachen en dat mag ook wel eens gezegd worden.

Genre: Horror
Jaar: 1981
Speelduur: 82 min
Uitgever: Filmfreak Distributie
EAN: 8712806007511

• Inlay
  • SlideShow

Afgezien van het feit dat deze film in 1981 werd gemaakt kunnen we het beeld van deze B-film het best vergelijken met dat van een versleten videotape. Het beeld dat een beeldverhouding heeft van 4:3 heeft een redelijke scherpte en daar is alles wat DVD-Video zo aantrekkelijk kan maken wel mee gezegd. Het lijkt wel of de film in een zandbak bewaard is geweest. Het lijkt er trouwens sterk op dat voor de transfer een videomaster is gebruikt i.p.v. een negatief of interpositief. Karakteristieke videodrop-outs, cross-colouration, en de vele beschadigingen van de print, gedurende de gehele film, zorgen niet echt voor een bijzonder genoeglijk kijkplezier. Tijdens sommige scènes zijn secondenlang de verticale lijnen niet van de dag. Hoewel ze de tand des tijds niet helemaal goed hebben doorstaan, zijn de kleuren nog redelijk intact. Het zwartniveau is matig en het schaduwdetail is ver beneden voldoende. In een flink aantal donkere scènes kunnen details in het geheel niet onderscheiden worden want alles gaat op in het zwart. De buitenopnames zien er dan nog het best uit. Digitale compressieproblemen komen geregeld voor en uiten zich in macro-blokken. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed onder in het beeld geplaatst. Een laagwisseling is niet aanwezig omdat de film op een DVD-5 is gezet. Meer dan 3 punten is deze transfer niet waard.

Het geluid is vastgelegd met een Engelse Dolby Digital 2.0 mono track (192 kb/s). Ook hier is duidelijk waar te nemen dat Bloody Moon een goedkope filmproductie is geweest. De oorspronkelijk opgenomen Spaanse soundtrack is vervangen voor een Engelse dub met als resultaat dat de dialoog nogal op de lachspieren werkt. Enige vorm van (lip)synchronisatie is namelijk ver te zoeken. De gesproken tekst is overigens wel goed te verstaan. De klank van de dub klinkt gedateerd waarbij vooral de lage tonen ontbreken. Verder is er weinig tot niets meer te melden over deze track.

Op de DVD bevindt zich de trailer en een Slideshow van stills die overigens niet zo veel om het hand heeft. De beste extra wordt gevormd door de inlay welke in de keep case meegeleverd wordt. Naast een aantal foto's van filmmomenten wordt er in het Engels een samenvatting van de film gegeven. Dat is het allemaal wat de extra's betreft.

Alleen als je van de meest absurde slasher films houdt is Bloody Moon misschien iets voor jou. Ondanks dat ik moest lachen om het armzalige verhaal en de kwaliteit van het beeld en geluid, raad ik iedereen aan om deze DVD links te laten liggen.
Zeg niet dat je niet gewaarschuwd was!