Clear And Present Danger (SCE)

23-06-2003

8.8

Clear And Present Danger (SCE) (DVD)

CIA agent Jack Ryan (Harrison Ford) wordt door zijn baas admiraal James Greer (James Earl Jones) ingeschakeld om de brute moord door mensen van een Columbiaans drugskartel op Hardin, een persoonlijke vriend van de Amerikaanse president Bennet (Donald Moffat), te onderzoeken. Ryan komt erachter dat Hardin geld witwaste voor het drugskartel. Als Greer ernstig ziek wordt, moet Jack zijn taak als hoofd CIA overnemen.
Het spoor leidt al snel naar de machtige Columbiaanse drugsbaron Ernesto Escobeda (Miguel Sandoval). In zijn speurwerk wordt Jack gehinderd door mensen, zowel binnen de CIA als dichtbij Escobeda, die een geheimzinnig dubbelspel spelen. De Nationaal Veiligheidsadviseur James Cutter (Harris Yulin) blijkt in Columbia een mini oorlog tegen de drugsbaronnen begonnen te zijn. Een actie waar Jack politiek de dupe van dreigt te worden. Wanneer een bezoek aan Columbia Jack bijna fataal wordt, moet hij alle zeilen bijzetten om de door Greer gekoesterde oprechtheid en integriteit te waarborgen. Een persoonlijk bezoek aan Escobda lijkt de enige oplossing, zij het niet zonder gevaar.

In Patriot Games (1992) speelde acteur Harrison Ford voor het eerst de rol van CIA agent Jack Ryan. Ondanks het wat minder sterke plot bleek Patriot Games een succesvolle film. In deze film werd Harrison Ford als de nieuwe Jack Ryan, na Alec Baldwin in The Hunt For Red October (1990), neergezet. Om deze reden was The Patriot Games een film waarin de persoon Jack Ryan meer centraal stond. Nog voordat de productie van deze film was afgerond, besloot het hele team van regisseur, producer, scriptschrijver en acteurs samen te werken aan de volgende Jack Ryan verfilming Clear And Present Danger. Met Clear And Present Danger maakte regisseur Phillip Noyce een heel andere film. Algemeen wordt dit verhaal en deze verfilming nog steeds als de beste Tom Clancy verfilming beschouwd. Clear And Present Danger heeft dan ook alles in huis. Een intrigerend verhaal met diverse invalshoeken, een politieke samenzwering en natuurlijk heerlijke actie. Waar Patriot Games een redelijk voorspelbare film was, is Clear And Present Danger dat absoluut niet en blijft tot het einde dan ook een spannende en onderhoudende film.
Evenals in The Patriot Games tekende componist James Horner voor deze film wederom voor een uitstekende soundtrack. Hierbij maakt hij gebruik van enkele typerende instrumenten die het Amerikaanse patriottistische gevoel moeten geven, de trommel en de trompet. Zowel voor Patriot Games als Clear And Present Danger ontving Horner voor de soundtrack de ASCAP Film And Television Music Award.

Al eerder was de film in een vrij kale versie op DVD uitgebracht, lees ook onze ‘oude’ recensie. Deze nieuwe Special Collector's Edition heeft een DTS track gekregen en er is een nieuw opgenomen documentaire als extra toegevoegd. Deze nieuwe re-release is onderwerp van deze bespreking.

Genre: Actie
Jaar: 1994
Speelduur: 135 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557938

• Theatrical trailer
  • Behind The Danger

De film staat in de oorspronkelijke bioscoop beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de schijf. De beeldkwaliteit van de eerste release was al prima en in tegenstelling tot regio 1 uitgave was deze ook al anamorf uitgevoerd. Naar verluidt heeft Paramount voor de re-release een nieuwe transfer gemaakt. Beeldkwaliteit van deze film is prima en is zoals je mag verwachten van een redelijk recente film. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide prima in orde. Kleuren zien er natuurlijk en helder uit en ook het contrast en zwartniveau zijn prima. Filmgrain is slechts in lichte mate aanwezig, evenals toegepaste edge enhancement.
De film is verdeeld in 23 chapterstops. De laagwisseling van deze dubbellaagse DVD-9 is netjes geplaatst waardoor hij niet wordt opgemerkt. De Nederlandse ondertiteling (wit) is goed, heeft een iets te groot lettertype dat netjes in onder in het beeld geplaatst staat.

Bij de Engelstalige soundtrack heb je twee keuzes: een Dolby Digital 5.1 track (bitrate 448 kb/s) en een nieuwe DTS 5.1 track (bitrate 754 kb/s). De van origine Dolby Stereo soundtrack kenmerkt zich hier door een uitstekende ambiance, grote dynamiek en prima geluidseffecten. De soundtrack maakt voor dat alles goed gebruik van alle aanwezige speakers, waardoor een uitstekend klinkende en indrukwekkende soundtrack ontstaat. Het laag is zeer nadrukkelijk aanwezig, de subwoofer heeft het er druk mee. Detaillering van de soundtrack is prima, waardoor ook de subtiele geluiden je niet ontgaan. Uiteraard klinkt de soundtrack van James Horner ook erg mooi met een breed en zeer ruimtelijk geluid. Dialogen blijven altijd goed te volgen via de centerspeaker.
Tussen de DD5.1 en de DTS5.1 track is nauwelijks enige verschil te horen. Keuze voor beide zal afhangen van persoonlijke smaak, beide soundtracks bieden uitstekende kwaliteit.

De DVD heeft mooie geanimeerde breedbeeldmenu’s met achtergrondgeluid. De DVD heeft twee extra’s. Uiteraard kun je de Theatrical Trailer (2:28 minuten) in 1.85:1 letterbox beeldformaat bekijken. Nieuw is de ruim 26 minuten durende Behind The Danger documentaire. Een uitgebreide, nieuw opgenomen, informatieve making-of documentaire met uitgebreide interviewfragmenten, filmfragmenten en beelden achter de schermen. In deze documentaire zie je onder andere hoe Phillip Noyce voor de ‘Killing Zone’ actiescène halverwege de film gebruik maakte van tekenfilm als storyboard (screenshot 6). Documentaire is im 1.78:1 anamorf beeldformaat. Beide extra's zijn Nederlandstalig ondertiteld en hebben DD2.0 (192 kb/s) surround geluid.

Bij de DVD zit nog een inlay met de tracklisting. Om de DVD keep case zit een blauw kartonnen cover met daarop de vermelding Limited Edition.

Clear And Present Danger is de derde verfilming van een Tom Clancy verhaal met CIA analist Jack Ryan in de hoofdrol. Wederom kroop Harrison Ford in de rol van Jack Ryan. Het gehele team dat verantwoordelijk was voor Patriot Games kwam voor deze verfilming van Clear And Present Danger weer bij elkaar. Clear And Present Danger heeft een intrigerend verhaal met diverse invalshoeken, een politieke samenzwering en prima actiescènes.
De kwaliteit van beeld- en geluid zijn allebei uitstekend. Als soundtrack is nu ook een goed klinkende DTS track toegevoegd. De door Paramount gepresenteerde heruitgave heeft de titel Special Collector’s Edition (SCE) gekregen. Alhoewel er een prima making-of documentaire op de schijf staat, is dit tezamen met een bioscooptrailer wel het enige extra. De betiteling SCE is derhalve wat te enthousiast toebedeeld. Verder wederom een prima release die we de liefhebbers van Tom Clancy of Harrison Ford natuurlijk zeer aanbevelen.